Hade en gilsson från -67 en gång i tiden kastlängd på nån meter och grymt trögstartad men med riktig växellåda inget gummihjuls trams. Inget man längtar tillbaka till gör sig bäst på museum.
 
Ja det sitter oftast tecumseh på canadiana, men inte är det några problem å hitta reservdelar.
Sist köpte jag en förgasare på ebay för 12$, kändes inte lönt å ens öppna den gamla för det priset..:rofl:

Och generalrasar det så köper man en hondakopia - Loncin eller motsv.
 
Jag har en Gilson från -67. En liten 835 med B&S på. Vi är jämngamla :rofl:
Fick den av grannen för den var så jävla svårstartad. Därför hade den heller inte gått så mycket. Jag sökte runt lite på nätet och insåg att man behöver uppdatera tändsystemet till det som kom på 80-talet och sedan är det bara att köra. Drog igång den för säsongen i förra veckan. Hällde på bensin och den startade på andra rycket.
Tung och jäklig? Ja. Bökig att köra med? Ja. Som ett träningspass. Går den bra? Alldeles utmärkt. Tuggar och går. Rejäl plåt i den. När vi fick 3-4 decimeter blötsnö för ett par år sedan fick jag köra även hos grannarna. Deras moderna slungor satte bara igen sig. Jag ser det som att vårda ett kulturarv.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Cheesen
R Robert-san01 skrev:
En riktig Norrlänning har snöslunga.
Jag råkar vara riktig norrlänning, har snöslunga men använder den rent sporadiskt... Igår var det säsongspremiär när snösvängen lämnat några kubikmeter på min nyskottade infart....
För det mesta skottar jag med min masi snöräv, den är både lättare, snabbare och bekvämare än snöslungan... Slungan kommer bara fram när det kommer rejält med snö eller som igår, när snösvängen visar sig, vilket inte sker så ofta.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Jag råkar vara riktig norrlänning, har snöslunga men använder den rent sporadiskt... Igår var det säsongspremiär när snösvängen lämnat några kubikmeter på min nyskottade infart....
För det mesta skottar jag med min masi snöräv, den är både lättare, snabbare och bekvämare än snöslungan... Slungan kommer bara fram när det kommer rejält med snö eller som igår, när snösvängen visar sig, vilket inte sker så ofta.
Du ser! En riktig Norrlänning är fullt förberedd och använder rätt verktyg för uppgiften. :)
 
R
Guzzi Guzzi skrev:
Jag har en Gilson från -67. En liten 835 med B&S på. Vi är jämngamla :rofl:
Fick den av grannen för den var så jävla svårstartad. Därför hade den heller inte gått så mycket. Jag sökte runt lite på nätet och insåg att man behöver uppdatera tändsystemet till det som kom på 80-talet och sedan är det bara att köra. Drog igång den för säsongen i förra veckan. Hällde på bensin och den startade på andra rycket.
Tung och jäklig? Ja. Bökig att köra med? Ja. Som ett träningspass. Går den bra? Alldeles utmärkt. Tuggar och går. Rejäl plåt i den. När vi fick 3-4 decimeter blötsnö för ett par år sedan fick jag köra även hos grannarna. Deras moderna slungor satte bara igen sig. Jag ser det som att vårda ett kulturarv.
Är du granne med smurfen72 inlägg #91?
;)
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Jag råkar vara riktig norrlänning, har snöslunga men använder den rent sporadiskt... Igår var det säsongspremiär när snösvängen lämnat några kubikmeter på min nyskottade infart....
För det mesta skottar jag med min masi snöräv, den är både lättare, snabbare och bekvämare än snöslungan... Slungan kommer bara fram när det kommer rejält med snö eller som igår, när snösvängen visar sig, vilket inte sker så ofta.
Kommer inte snösvängen varje gång det snöat ? Om det kommer så lite snö så inte snösvängen skottar då skottar inte jag heller. Jag använder också snöslungan sporadiskt brukar skotta oftast med minigrävare med snöblad på.
 
Guzzi Guzzi skrev:
Jag har en Gilson från -67. En liten 835 med B&S på. Vi är jämngamla :rofl:
Fick den av grannen för den var så jävla svårstartad. Därför hade den heller inte gått så mycket. Jag sökte runt lite på nätet och insåg att man behöver uppdatera tändsystemet till det som kom på 80-talet och sedan är det bara att köra. Drog igång den för säsongen i förra veckan. Hällde på bensin och den startade på andra rycket.
Tung och jäklig? Ja. Bökig att köra med? Ja. Som ett träningspass. Går den bra? Alldeles utmärkt. Tuggar och går. Rejäl plåt i den. När vi fick 3-4 decimeter blötsnö för ett par år sedan fick jag köra även hos grannarna. Deras moderna slungor satte bara igen sig. Jag ser det som att vårda ett kulturarv.
Blir nästan lite nostalgisk kommer ihåg att Gilson hade ställbart munstycke i botten på förgasaren vilket var rätt noga att justera efter ute tempen och att snö skruven stack utanför själva chassiet så snön rasade ner där man just skottat inga säkerhets handtag utan la man i växeln så gick den tills det tog stopp eller man la ur växeln men grymt bra med riktig 2 växlad växellåda och har för mig att man växlade med foten. Driften på Gilson var grym jämfört med Stigan jag köpte senare som hade gummihjuls drift vilket funkar rätt uselt men Hondan jag har nu har Hydrostadrift vilket är toppen och tror att i dag är det flera tillverkare som kör med hydrostat. Tror det var en sån här jag hade 200.jpg
 
Uppenbarligen är detta en tvåhjulstraktor. Ett nytt koncept för mig. Undrar hur effektivt det är jömfört med en slunga?

HD2Z5jW.png
 
Den lär inte vara så effektiv om det är nån dm blötsnö. När det är fullt framför plogen så kommer den bara att slira.
 
Fast det går väl att ersätta plogen med ett slungaggregat?
 
Jo men då kanske man lika gärna kan köpa en slunga direkt? Jag antar det är passligt om man har flera saker man nyttja den till förstås... En maskin, många roller...
 
Problemet med en plog är väl att bli av med snön, våra kanter börjar närma sig en meter nu och var närmare 2 ifjol. Dock kan den ju vara bra att snabbt skjuta ihop snön med och sedan slunga den. En kollega hade faktiskt en plog på slungan som han först körde med på sin väg ca 100m lång innan han slungade remsan plogen lämnade. Det gick visst mycket snabbare än att endast slunga.
 
S
DennisCA DennisCA skrev:
Uppenbarligen är detta en tvåhjulstraktor. Ett nytt koncept för mig. Undrar hur effektivt det är jömfört med en slunga?

[bild]
man måste ha mycket gott om plats att lägga snön på annars blir det fort fullt med vallar o då
funkar det inte att ploga
 
Brukar finnas jordfräsar och allt möjligt till såna maskiner men just snöblad ser mest klumpigt ut och gissar att den är för lätt för att orka trycka iväg snön när det blir lite kanter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.