46 183 läst · 201 svar
46k läst
201 svar
Snöslunga - modellerna som är bäst i test
Självbyggare
· Stockholm
· 9 905 inlägg
Har en nyare version av den och är mycket nöjd.
Annars såg jag att man kan modifiera impellern på tvåstegs snöslungor. Dom är tillverkade med toleranser på impellern som avsevärt minskar dess effektivitet. Snö fastnar också där. En person lade dit gummibitar på två av impellerbladen, som slits ner tills det är praktiskt taget noll tolerans, det skrapar sidorna på impellerhuset rena och ökar effektiviteten på impellern så den slänger snön längre.
Själva modifikationen:
Jämförelse med och utan:
Själva modifikationen:
Jämförelse med och utan:
En motor till den slungan bör inte kosta så mycket om man väljer en kina tillverkad.M Mats skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 885 inlägg
Angående pris på motorer: http://www.briggsparts.se/grp/snomotorer.php
DennisCA skrev:Annars såg jag att man kan modifiera impellern på tvåstegs snöslungor. Dom är tillverkade med toleranser på impellern som avsevärt minskar dess effektivitet. Snö fastnar också där. En person lade dit gummibitar på två av impellerbladen, som slits ner tills det är praktiskt taget noll tolerans, det skrapar sidorna på impellerhuset rena och ökar effektiviteten på impellern så den slänger snön längre.
Själva modifikationen:
[media]
Jämförelse med och utan:
[media]
Har gjort den modden på min gamla Norlett 5hk slunga. Blev bättre, framförallt med blötsnö med i princip inga igensättningar. Om den kastar så markant längre vet jag inte dock... ingen wow-upplevelse.
Medlem
· Västerbotten
· 885 inlägg
Nu vet jag inte hur det är med just kinamotorer till småmaskiner, men när det kommer till större maskiner så brukar problemet vara reservdelstillgången efter några år.