BigR BigR skrev:
Om du menar Toron för 5000 så låter det som ett kanonpris.
Han har gått med på 5500:- så jag funderar på att hämta den

S smurfen72 skrev:
Man köper oftast inte så mycket reservdelar till en motor för kanske 3000 kr men annars är ebay fullt av delar till loncin motorer och tex backia har reservdelar hemma till de motorer han säljer.
Det var lite det jag tänkte på. Det går ju förstås att köpa en ny slunga/motor varje gång den strular när den ändå är så "billig", men det kändes inte allt för miljövänligt och ekonomiskt i längden.

DennisCA DennisCA skrev:
Vet du om dom är kinatillverkade eller ej? Låter 5000:- acceptabelt, funderar på att bjuda det.
Går det frikoppla hjulen individuellt på den? Om inte kan den bli tung att styra.

ullberg
DennisCA DennisCA skrev:
Jag har kollat på en till slunga... Toro 828 LE vad tror folket här om denna modell?

[bild] [bild] [bild]
Jag har en 828OXE, vet inte hur den förhåller sig till LE men jag är grymt nöjd med min, arbetsbredd/effektförhållandet funkar bra, det går att få den att låta ansträngd men hittills har den ändå klarat allt jag skickat i den (inklusive enorma mängder grus så mitt utloppsrör ser helt blästrat ut - men funkar lika bra för det...)

/U

BigR
R Robert-san01 skrev:
Går det frikoppla hjulen individuellt på den? Om inte kan den bli tung att styra.
LE har ingen hjulstyrning. Modellen m hjulstyrning hette LXE.

DennisCA DennisCA skrev:
Han har gått med på 5500:- så jag funderar på att hämta den
Om det är en fungerande slunga i okej skick så verkar det som en bra deal. Olja och remmar får man väl nästan räkna med att kan behöva bytas.
Med modellnumret (5 siffror) kan man söka bland sprängskisserna på Toro om man undrar över ngt. Observera att modellnumret skiljer mellan slungor på marknaderna USA och Sverige men namnsättningen kan vara samma.

https://www.toro.com/sv-SE/parts/partdetails/?id=27834

• Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Cheesen Cheesen skrev:
Ja nog ska du ha en ganska rejäl blås... Det var ganska bra vinddrev i helgen... Bakom huset håller drivan att gå på...

F.ö förstår jag inte vart i Sverige det är så mycket snö så att vallarna börjar vara 1,5 meter... Inte ens min inkompetenta granne har lyckats få upp en vall högre än enåtjugo... Förra vintern i februari då var det väl en sak då snödjupet närmade sig 1,5m men årets snöfattiga vinter....
Klart det snöade lite igår, men det mesta av detta kom i helgen. I sydligaste Norrland ;)

Vi står alltså på påfarten till vägen under viadukten man ser i bild.

• Vy från förarsidan av en bil som visar en snötäckt påfart under en viadukt i Norrland.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy från förarsätet med ratten synlig, snötäckt vägkant och viadukt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Cheesen Cheesen skrev:
Ja nog ska du ha en ganska rejäl blås... Det var ganska bra vinddrev i helgen... Bakom huset håller drivan att gå på...

F.ö förstår jag inte vart i Sverige det är så mycket snö så att vallarna börjar vara 1,5 meter... Inte ens min inkompetenta granne har lyckats få upp en vall högre än enåtjugo... Förra vintern i februari då var det väl en sak då snödjupet närmade sig 1,5m men årets snöfattiga vinter....
Tja vi är i Finland och detta år har än så länge fört med sig mera snö än förra året. Snörikt än så länge. Och då vi kör med snösläde så orkar vi inte skotta bort så mycket så det blir trånga gångar och höga berg.

Chaly Chaly skrev:
Har gjort den modden på min gamla Norlett 5hk slunga. Blev bättre, framförallt med blötsnö med i princip inga igensättningar. Om den kastar så markant längre vet jag inte dock... ingen wow-upplevelse.
Möjligen en 5-23:a? Har en själv jag tänkte testa på nämligen och om det funkar bra för dig, även med en så liten motor så blev jag ännu mer sugen på att testa

Nu har jag talat med säljaren lite mera detalj över telefon och priset 5500:- gäller om jag tar den i nuvarande skick, vilket är att den läcker bensin i förgasaren, något med nålen som ska bytas. Motorer är min svaga sida men en förgasare låter ganska enkel och säljaren var ju ärlig med problemen. Den ska funka ändå förstås men kan läcka efter man kört den säger han. För 6000:- tar han den till service först, men det lär gälla en 50 kr del.

Inte ens säkert nålen behöver bytas räcker med lite avlagringar där så kan det läcka plocka isär och gör rent och kolla läget fixas enkelt.

Chaly
G ekaa88 skrev:
Möjligen en 5-23:a? Har en själv jag tänkte testa på nämligen och om det funkar bra för dig, även med en så liten motor så blev jag ännu mer sugen på att testa
Det är en 5-23. Liten 80-talsmaskin. Funkar som sagt men inte någon natt-å-dagskillnad.
Kan ta några bilder på moddade impellern om det är av intresse?

Chaly Chaly skrev:
Det är en 5-23. Liten 80-talsmaskin. Funkar som sagt men inte någon natt-å-dagskillnad.
Kan ta några bilder på moddade impellern om det är av intresse?
Gör gärna det, har som sagt en precis likadan. Den harvar på men börjar gå illa och orkar inte så mycket. Tänkte totalriva den i sommar och se vad som kan fela.

Tokslut Tokslut skrev:
dåligt den kastar snön :(
Jo men ni noterar inte att det där är väldigt kompakt och tung snö, nära slask.

Och ännu viktigare för kastlängden är att slutvinkeln är ordentligt nere...
Kolla slutsekunderna så står den tom i 90° :rofl:
Så jag skulle inte avfärda den helt pga denna video..

Sen personligen förstår jag inte hysterin kring att det ska slungas så långt? :thinking:

Kompakt blöt snö är ju den som man brukar kunna slunga långt kallsnö håller inte ihop för att kastas lika långt den yr bara. Håller med om att det är lite hysteri med kastlängd men med så dåligkast längd som i filmen åker man ofta på att skotta den snö man just skottat bort och det brukar inte vara så kul om det är blötsnö. Tycker inte det ser ut som vinkel är så låg förutom i slutet ser nästan ut som han kör på hög växel med lågt varvtal.

Här är en annan film på vad jag tror är "samma" slunga:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.