51 153 läst · 184 svar
51k läst
184 svar
Snittlöner och utbildning hantverkare - snickare, elektriker, rörmokare, målare m fl
Skulle ALLA tjäna mer skulle inflationen öka mer och utjämna detta.N Nils82 skrev:Det kan inte anses orimlig pga att hantverkargrenen inom LO under lååång tid ställt krav på hög lön. Eftersom föreningsgraden bakåt i tiden varit hög och sammansvetsad så har näringslivet fått släppa ifrån sig mer pengar i form av lön än vad det själva velat.
Lite slarvigt uttryck skulle man kunna säga att alla löntagare kunde tjäna mera bara man organisera sig och ställde höga krav samt var bredd att strida för det......och då menar jag inte en strejk på 2 veckor.
Ett starkt fack kan vara förklaringen men knappast motivet till varför de (ska) tjänar bättre... Det kan fortfarande vara orimligt att en rörmokare tjänar mer än en gymnasielärare...
Jo, såklart. Du behöver inte ta mig på orden när jag skriver "alla". Men du förstår vad jag menar.J JohanLun skrev:
Vad gäller lönenivån så vet jag inte varför det skulle finnas ett motiv, ursäkt eller förklaring. Gruppen av organiserade yrkesarbetare har helt enkelt krävt en större del av vinsten än andra "jämförbara" yrkeskategorier. Det man sår får man skörda, helt enkelt.
Till sist skriver du (och många, många andra) kommentarer som t ex "ett starkt fack". Facket är inte en hemlig sekt eller pestböld på marknaden. Det är endast en organiserad grupp yrkesarbetare. Medlemmarna ÄR facket.
Varför går inte lärarna ihop och kräver en lön på 50-60 tusen? Är man villig att gå på strejklön i 1 år. Är man villig att förlora sitt jobb för sina kollegors skull? Är man villig att gå på möten, planera strategier, engagera sig, offra sin tid med familjen, göra sig jävligt obekväm.........göra ALLT för att få högre lön.
Nu ralijerar jag en hel del men jag vill belysa det faktum att det är inte näringslivet som kommer ta tag i taktpinnen och höja löner för alla som "tjänar sämre" än den där jävla hantverkaren.
Det kan man göra men man kan också titta på antalet arbetstimmar per år vilket är detsamma för lärare som alla andra tjänstemän.H Husqvarna220Ac skrev:
Tyvärr verkar inte det faktum att lärare har få arbetsdagar/år göra yrket särskilt attraktivt. Du vet väl att du redan i höst kan börja arbeta som lärare? Det enda som kan stöka till det är om du inte är fläckfri i brottsregistret men i övrigt krävas ngt särskilda kvalifikationer.
https://www.scb.se/hitta-statistik/...ion/lararprognos-2017---stor-brist-pa-larare/
Troligen kommer detta att ändras över åren eftersom vi har många från andra länder i byggsektorn, som troligen inte är beredda att strejka och är villiga att arbeta för lägre lön. Byggsektorn är lite unik att den är så lokal, den går inte flytta utomlands. Det kan heller inte sjukvård och skola men skillnaden tror jag är att de har det offentliga som arbetsgivare. Med det står de mot en part med oändlig ekonomi och uthållighet.N Nils82 skrev:Jo, såklart. Du behöver inte ta mig på orden när jag skriver "alla". Men du förstår vad jag menar.
Vad gäller lönenivån så vet jag inte varför det skulle finnas ett motiv, ursäkt eller förklaring. Gruppen av organiserade yrkesarbetare har helt enkelt krävt en större del av vinsten än andra "jämförbara" yrkeskategorier. Det man sår får man skörda, helt enkelt.
Till sist skriver du (och många, många andra) kommentarer som t ex "ett starkt fack". Facket är inte en hemlig sekt eller pestböld på marknaden. Det är endast en organiserad grupp yrkesarbetare. Medlemmarna ÄR facket.
Varför går inte lärarna ihop och kräver en lön på 50-60 tusen? Är man villig att gå på strejklön i 1 år. Är man villig att förlora sitt jobb för sina kollegors skull? Är man villig att gå på möten, planera strategier, engagera sig, offra sin tid med familjen, göra sig jävligt obekväm.........göra ALLT för att få högre lön.
Nu ralijerar jag en hel del men jag vill belysa det faktum att det är inte näringslivet som kommer ta tag i taktpinnen och höja löner för alla som "tjänar sämre" än den där jävla hantverkaren.
Japp, byggsektorn är lokal och kan inte bedrivas på annan ort, t ex Kina. Men Kina kan flytta hit vilket redan skett i form av baltländerna, Polen osv.J JohanLun skrev:Troligen kommer detta att ändras över åren eftersom vi har många från andra länder i byggsektorn, som troligen inte är beredda att strejka och är villiga att arbeta för lägre lön. Byggsektorn är lite unik att den är så lokal, den går inte flytta utomlands. Det kan heller inte sjukvård och skola men skillnaden tror jag är att de har det offentliga som arbetsgivare. Med det står de mot en part med oändlig ekonomi och uthållighet.
Vilket land arbetskraften kommer ifrån kan den kräva hög lön. Bara att gå ihop och slåss för det, vilket hela min tes i denna tråd bygger på.
En annan faktor till hög lön som inte nämnts tidigare är behovet som hantverkarskrået tillgodoser, nämligen bostäder. Funderar man på det en stund ingår just bostäder i topplistan för den bofasta människa. Tak över huvudet är en viktig "runner up" efter sådant som mat, sömn, sex, grupptillhörighet.
Och så glömde du att nämna hur facket så framgångsrikt nedkämpat alla försök till att låta någon annan modell få fäste, eller arbetskraft från andra länder osv.N Nils82 skrev:Jo, såklart. Du behöver inte ta mig på orden när jag skriver "alla". Men du förstår vad jag menar.
Just det är verkligen en grundbult, bättre att driva företag i konkurs än att rucka på principerna, men det är ju dock ganska förståeligt, ty fackets överlevnad hänger ju på det.
Men jag tror att det snart tar slut, detta vansinne.
Jag håller också med dig, gör samma analys, att arbetskraften från baltländerna, polen och andra ställen, kan organisera sig och kräva ganska mycket. Hela Sveriges byggande skulle få tvärstopp om alla dessa organiserade sig och valde att strejka.
Men de blir nog tvungna att bilda en egen fackorganisation, ty de svenska fackförbunden är minst sagt ljumma inför alla andra än sina egna Svenska medlemmar som redan är i jobb, alla andra skiter de i.
Du är egenföretagare förstår jag. Kanske några anställda dessutom.Eller?Mikael_L skrev:Och så glömde du att nämna hur facket så framgångsrikt nedkämpat alla försök till att låta någon annan modell få fäste, eller arbetskraft från andra länder osv.
Just det är verkligen en grundbult, bättre att driva företag i konkurs än att rucka på principerna, men det är ju dock ganska förståeligt, ty fackets överlevnad hänger ju på det.
Men jag tror att det snart tar slut, detta vansinne.
Jag håller också med dig, gör samma analys, att arbetskraften från baltländerna, polen och andra ställen, kan organisera sig och kräva ganska mycket. Hela Sveriges byggande skulle få tvärstopp om alla dessa organiserade sig och valde att strejka.
Men de blir nog tvungna att bilda en egen fackorganisation, ty de svenska fackförbunden är minst sagt ljumma inför alla andra än sina egna Svenska medlemmar som redan är i jobb, alla andra skiter de i.
I stort sätt varje politiskt beslut de senaste 40 åren har varit till nackdel för egna företagare, Ska man stå ut med att vara företagare idag så vill man ha betalt för det. och eftersom barriärerna för att driva företag blir allt högre så uteblir konkurrensen. företagare kallas utsugare och annat i media så våra barn ser det inte som några drömjobb. En del av oss och många av våra grannar har röstat på partier som tycker detta är en bra utveckling, vissa partier vill t.o.m. avskaffa privata företag helt och hållet. Så jag är inte alls förvånad, jag tror t.o.m. att det kommer bli värre, för alldeles för många tycker att ett skrivbordsjobb är finare än att kunna bygga ett hus. (eller delar av ett)
Då lågkonjunkturen kom i Finland 2008 blev den inhemska arbetskraften överflödig medan utlänningarna arbetade vidare för dumpade löner som det inte går att leva på i Finland.Jarlingar skrev:
Utan starka fackföreningar får vi finna oss i en lön som i bästa fall räcker till en avregistrerad skåpbil att bo i. Sådan är kapitalismen.
Det har ju faktiskt gått så.Jarlingar skrev:
De som är något att ha är inte speciellt billiga längre, dvs ofta får de lön i närheten av paritet med sin produktivitet. Det är inte längre att tälja guld med smörkniv att anlita ett stall med lettiska byggjobbare, för har de upptäckt att de faktiskt presterar bra så är de inte så billiga längre.
Det finns en mängd företag som agerar mellanhand för beställare och den mer kompetenta arbetskraften, ofta drivs dessa företag av någon landsman, ibland registrerat i grannlandet, men kanske oftare i Sverige.
De två faktorerna som driver denna verksamhet är:
1. För den Lettiske, Polska, Estländska byggjobbaren är en halv Svensk byggarbetarlön fortfarande en ohyggligt bra lön jämfört med i hemlandet.
2. Det används diverse konstruktioner för att låta arbetare och företag skatta i hemländerna, för att kunna driva runt det hela med hjälp av lägre skatt.
Men helt klart minskar marginalerna mellan inhemsk och utländsk arbetskraft hela tiden. De som varit i Sverige länge/flera vändor, och varit på tå och sugna på att lära sig allt, har så småningom förstått sitt värde och börjat kräva allt högre lön. De har också upptäckt att det är dyrt att leva här, och när det inte längre känns OK att bo i en husvagn så kommer levnadsomkostnaderna som en käftsmäll, som då ökar ens lönekrav.
Det känns som att det var samma med IT och ingenjörer från Indien.
För typ 10-15 år sedan var det otroligt hett att anlita Indiska ingenjörer för i princip en struntsumma, och kicka de Svenska anställda (ja det hände i hela västvärlden, Europa USA), ty man kunde ha två Indiska rätt duktiga killar (sorry feminister, de indiska ingenjörerna och programmerarna är nästan uteslutande män) för bra mycket mindre pengar än en från det egna landet.
Jag har sett det själv, hur alltmer uppgifter övergår till en indisk avdelning, att all nyrekrytering sker i den Indiska avdelningen, medan den svenska stadigt minskar genom naturliga avgångar och ibland lite utrensningar.
MEN, det är, såvitt jag förstått, ganska slut nu.
Indien klarar just nu inte av att förse "oss" med fler indiska ingenjörer av tillräckligt hög kvalitet, Så det har hamnat i den vanliga tillgång/efterfrågan-situationen nu, deras löner har drivits upp till sådana nivåer att det är tveksamt om det är värt att anställa fler istället för inhemsk arbetskraft.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Nej tack! Mig kan du inte övertyga att en lärare jobbar lika många timmar/år..L lob skrev:Det kan man göra men man kan också titta på antalet arbetstimmar per år vilket är detsamma för lärare som alla andra tjänstemän.
Tyvärr verkar inte det faktum att lärare har få arbetsdagar/år göra yrket särskilt attraktivt. Du vet väl att du redan i höst kan börja arbeta som lärare? Det enda som kan stöka till det är om du inte är fläckfri i brottsregistret men i övrigt krävas ngt särskilda kvalifikationer.
[länk]
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 235 inlägg
Med ett antal lärare i min omgivning skulle jag vilja påstå att de oftast jobbar mer än 40h under terminen, och de har inte loven lediga som folk vill tro utan där är annat arbete inplanerat.