63 324 läst · 116 svar
63k läst
116 svar
Smidesstäd DIY-tråd
Medlem
· Stockholm
· 4 141 inlägg
Från wikipedia
Rälsen är förhållandevis böjlig, men vid kraftigare kurvradier brukar man kröka den i ett verktyg med 3 rullar. Stålet har en sträckgräns på upp till 1000 N/mm². Rälsen görs något hårdare än hjulen för att hjulen ska slitas och inte rälsen (enklare totalt underhåll). Rälstålet brukar vara legerat med mangan som gör rälsen lite självhärdande. För kraftigt trafikerade spår och kurvor med stort rälsslitage brukar man inlägga en mer kraftigt härdad räl. Den är dock känsligare för skador när temperaturen är under -20°C.
I stället för att legera rälen kraftigare kan man idag välja en huvudhärdad räl. Härdning görs i detta fall med en så kallad explosionshärdning. Nya växlar brukar normalt levereras huvudhärdade.
https://www.antracit.se/72-stalkvaliteter-steel-qualities/444-jarnvagsrals.html
Sen vill jag minnas att järnvägsräl är legerat med lite svavel, eller om det möjligen var kol i någon form (genom härdningsprocessen) för att bilda lameller i stålet för att ge det lite fjädrande egenskaper.
Men det är ett mycket gammalt minne, och jag kan ha missförstått något också.
Rälsen är förhållandevis böjlig, men vid kraftigare kurvradier brukar man kröka den i ett verktyg med 3 rullar. Stålet har en sträckgräns på upp till 1000 N/mm². Rälsen görs något hårdare än hjulen för att hjulen ska slitas och inte rälsen (enklare totalt underhåll). Rälstålet brukar vara legerat med mangan som gör rälsen lite självhärdande. För kraftigt trafikerade spår och kurvor med stort rälsslitage brukar man inlägga en mer kraftigt härdad räl. Den är dock känsligare för skador när temperaturen är under -20°C.
I stället för att legera rälen kraftigare kan man idag välja en huvudhärdad räl. Härdning görs i detta fall med en så kallad explosionshärdning. Nya växlar brukar normalt levereras huvudhärdade.
https://www.antracit.se/72-stalkvaliteter-steel-qualities/444-jarnvagsrals.html
Sen vill jag minnas att järnvägsräl är legerat med lite svavel, eller om det möjligen var kol i någon form (genom härdningsprocessen) för att bilda lameller i stålet för att ge det lite fjädrande egenskaper.
Men det är ett mycket gammalt minne, och jag kan ha missförstått något också.
köpte nyss fr https://castrasteel.com/C CalleD skrev:
Har frågat min svärfar nu om han har räls undangömt?
”Det borde vi nog kunna hitta i en av ladorna någonstans” blev hans svar… Samtidigt som han var väldigt fundersam vad jag ville ha räls till?!
Får se om han trollar fram en bit. Annars får jag återkomma till er här i tråden! :-D
”Det borde vi nog kunna hitta i en av ladorna någonstans” blev hans svar… Samtidigt som han var väldigt fundersam vad jag ville ha räls till?!
Får se om han trollar fram en bit. Annars får jag återkomma till er här i tråden! :-D
Medlem
· Stockholm
· 4 141 inlägg
Det finns olika räl, jag har sågat av en sk 60räl, då den väger 60kg per meter.
Har en lägre och förmodligen äldre räl, mycket mjukare.
Lycka till i ert letande efter räl
/W
Har en lägre och förmodligen äldre räl, mycket mjukare.
Lycka till i ert letande efter räl
/W
Produkter som diskuteras i tråden