63 163 läst · 116 svar
63k läst
116 svar
Smidesstäd DIY-tråd
Mycket snyggt gjort!
Har sockerdrickan i händerna lagt sig efter all slipning? Är riktigt jobbigt stål att bearbeta, räcker med att kapa en bit för att man ska bli less!
Min far som är/var hovslagare blev less på sitt stora städ och gjorde ett av en bit räl och det har han kvar än efter 20+ år utan att det har nötits märkbart
Har sockerdrickan i händerna lagt sig efter all slipning? Är riktigt jobbigt stål att bearbeta, räcker med att kapa en bit för att man ska bli less!
Min far som är/var hovslagare blev less på sitt stora städ och gjorde ett av en bit räl och det har han kvar än efter 20+ år utan att det har nötits märkbart
92 till knogarna, vet inte riktigt hur jag mätte första gången , gör som jag brukar när jag mätt fel; skyller på talmetern.nanowire skrev:
Men iaf dax att stjäla idéen nu @Björn Melander så limmar lite kärnvirke jag med
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderar på färgningen; ek är snyggt som det är men svart är det nya svarta har jag hört, svårt. Just nu lutar det åt järneksfärgen som halva testspånan har.
Är det ok att trådkapa lite föresten, tänker att rubriken passar bra istf att göra ny tråd?
Logga in
Skapa konto
Är det ok att trådkapa lite föresten, tänker att rubriken passar bra istf att göra ny tråd?
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Det här är ju en städtråd så det passar ju hur bra som helst Bild på städet!!
Bägge kulörerna kommer passa bra tror jag.
Bägge kulörerna kommer passa bra tror jag.
https://open.spotify.com/track/78Az0Z1vNJgqv9QSB0ULLVBjörn Melander skrev:
Så får det bli. Ändå så det fläckvis blir till slut.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Kommer nog bli supersnyggt. Ska du betsa?
Verktygstokig
· Halland
· 7 618 inlägg
Använd samma teknik som du skrev om högre upp? Lite vatten på eken och ställ städet ovanför. Låt stå en dag eller två så har eken svärtat till sig för det är kontakt
Det låter långsamt! Jag målade undersidan svart och itererade ca 20 ggr tills jag hade tillräckligt många kontaktpunkter att jag var nöjd.
Sen på med några strängar PL300 som fick pressas ut av tyngden.
Nästa steg blir att bulta fast städet i kubben. En ide är att borra och gänga m12 ner i eken, ca 100 mm borde ge bra grepp även i trä tror jag(?), för att fästa några stålsvep som håller fast städet.
En annan fin, men troligen onödig, detalj kan vara att stålsko den med två band runt och ngn anordning för att spänna åt dessa, tex kilar eller skruv/mutter. Tror den kommer krympa för trät är fortfarande fuktigt så det behörver nog finnas justeringsmöjlighet?
Logga in
Skapa konto
Sen på med några strängar PL300 som fick pressas ut av tyngden.
Logga in
Skapa konto
Nästa steg blir att bulta fast städet i kubben. En ide är att borra och gänga m12 ner i eken, ca 100 mm borde ge bra grepp även i trä tror jag(?), för att fästa några stålsvep som håller fast städet.
En annan fin, men troligen onödig, detalj kan vara att stålsko den med två band runt och ngn anordning för att spänna åt dessa, tex kilar eller skruv/mutter. Tror den kommer krympa för trät är fortfarande fuktigt så det behörver nog finnas justeringsmöjlighet?
Verktygstokig
· Halland
· 7 618 inlägg
Franska lär väl bita bäst.. Sen är frågan om det är snyggast..
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Snyggast skulle vara feta märlor över fötterna. Det blir ju inget drag uppåt i förbandet.
Jo, snyggast kanske. Fast det blir nog lite krafter när jag ska kånka runt på den. Kubben väger 75 och städet 97 kg, eller gjorde iaf det innan jag fick bort all rost... Vill inte att den ska börja glappa för då ringer den som en kyrkklocka så fort man nuddar den. Så gängat så det går att efterdra tror jag blir bäst i längden.Björn Melander skrev: