Mycket snyggt gjort!

Har sockerdrickan i händerna lagt sig efter all slipning? Är riktigt jobbigt stål att bearbeta, räcker med att kapa en bit för att man ska bli less!

Min far som är/var hovslagare blev less på sitt stora städ och gjorde ett av en bit räl och det har han kvar än efter 20+ år utan att det har nötits märkbart

nanowire nanowire skrev:
Jaa, gör det, kommer bli ändå snyggare lite borstat :ok: Ska stjäla den idéen när, om, mitt städ dyker upp någon gång.
Mmm, så tänkte jag med smidesskruvstädet, monterar det på 100 cm (har 102 till knogarna).
92 till knogarna, vet inte riktigt hur jag mätte första gången :thinking:, gör som jag brukar när jag mätt fel; skyller på talmetern.
Men iaf dax att stjäla idéen nu @Björn Melander så limmar lite kärnvirke jag med :p
Kärnvirke i klämmor på arbetsbänk med mätband och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Funderar på färgningen; ek är snyggt som det är men svart är det nya svarta har jag hört, svårt. Just nu lutar det åt järneksfärgen som halva testspånan har.
Träspåne halvt färgad i järnek på en trädstamsskiva med synliga årsringar.
Skapa konto

Är det ok att trådkapa lite föresten, tänker att rubriken passar bra istf att göra ny tråd?

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Det här är ju en städtråd så det passar ju hur bra som helst :D Bild på städet!!:p
Bägge kulörerna kommer passa bra tror jag.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Det här är ju en städtråd så det passar ju hur bra som helst :D Bild på städet!!:p
Bägge kulörerna kommer passa bra tror jag.
https://open.spotify.com/track/78Az0Z1vNJgqv9QSB0ULLV
Så får det bli. Ändå så det fläckvis blir till slut.

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Kommer nog bli supersnyggt. Ska du betsa?

Järn i ättika, funkar fantastiskt bra på ek som har så mycket garvsyror. Det komplexbundna järnjonerna blir nattsvarta. Svärtan sitter i träfibrerna så djupt som vätskan tränger.

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Det här är så drygt... måste prova ngt annat sätt att pasa in på kubben. Kanske färga in undersidan och se var det färgar av sig, pallar snart inte fler städryck.
Träkub markerad för att passa in i annan del, med spånhögar på en arbetsbänk.
Skapa konto

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Använd samma teknik som du skrev om högre upp? Lite vatten på eken och ställ städet ovanför. Låt stå en dag eller två så har eken svärtat till sig för det är kontakt ;)

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Det låter långsamt! Jag målade undersidan svart och itererade ca 20 ggr tills jag hade tillräckligt många kontaktpunkter att jag var nöjd.
Målad undersida av ett städ fastsatt på en träkub med många sökmönster och kontaktpunkter.
Skapa konto

Sen på med några strängar PL300 som fick pressas ut av tyngden.
Städ monterat på en ekkubb med synlig svart limfog och planering för fastsättning med m12 gängor och stålsvep.
Skapa konto

Nästa steg blir att bulta fast städet i kubben. En ide är att borra och gänga m12 ner i eken, ca 100 mm borde ge bra grepp även i trä tror jag(?), för att fästa några stålsvep som håller fast städet.

En annan fin, men troligen onödig, detalj kan vara att stålsko den med två band runt och ngn anordning för att spänna åt dessa, tex kilar eller skruv/mutter. Tror den kommer krympa för trät är fortfarande fuktigt så det behörver nog finnas justeringsmöjlighet?:thinking:

R roli skrev:
Undrar hur länge den kommer att finnas kvar där om alla som läser denna tråd skulle få för sig att göra ett eget städ...??? Jag skulle gärna vilja ha ett hemma men Handen ligger lite fel geografiskt....
Tjing för den där, jag bor 10 min bort, det där är mot sjön Rudan ser jag oxå...

Frågan är om m12 maskingänga eller feta franskor håller bäst? Ska köpa skruv nu på lunchen :)

Franska lär väl bita bäst.. Sen är frågan om det är snyggast..

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Snyggast skulle vara feta märlor över fötterna. Det blir ju inget drag uppåt i förbandet.

• Gilla
siggebo
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Snyggast skulle vara feta märlor över fötterna. Det blir ju inget drag uppåt i förbandet.
Jo, snyggast kanske. Fast det blir nog lite krafter när jag ska kånka runt på den. Kubben väger 75 och städet 97 kg, eller gjorde iaf det innan jag fick bort all rost... Vill inte att den ska börja glappa för då ringer den som en kyrkklocka så fort man nuddar den. Så gängat så det går att efterdra tror jag blir bäst i längden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.