63 158 läst · 116 svar
63k läst
116 svar
Smidesstäd DIY-tråd
Verktygstokig
· Halland
· 7 618 inlägg
Synd att det är i fel ände av landet..inte rimligt att skicka en sån där till halland..
Och bullarna blir rätt torra om de ska gå via posten till sthlm..
Hade annars vart galant att skicka upp tre påsar bullar.. En till Findus, en till björn och en till nano och sen få tillbaka ett städ
Tillägg: för lite kaffe i systemet, hjärnan läste bullar där det stog kaffe. Jag får vara försiktigare med mina pysslar-groggar framöver..
Och bullarna blir rätt torra om de ska gå via posten till sthlm..
Hade annars vart galant att skicka upp tre påsar bullar.. En till Findus, en till björn och en till nano och sen få tillbaka ett städ
Tillägg: för lite kaffe i systemet, hjärnan läste bullar där det stog kaffe. Jag får vara försiktigare med mina pysslar-groggar framöver..
Slutstädning närmar sig
Det har kallsmits så svetten lackar så nu är min plats i helvetet säkrad om vi ska tro min smideslärare
Mer skrot som ska få vara med och krama om kubben
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har kallsmits så svetten lackar så nu är min plats i helvetet säkrad om vi ska tro min smideslärare
Mer skrot som ska få vara med och krama om kubben
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Det där blir ju mycket skitbra! Fortfarande lite knäckt över att inte fått se en bild på hela städet.
Göra hål i fötterna?! Gissar att vi lär ses i kallsmedernas helvete, du en nivå djupare än migGK100 skrev:
Om det vore gjutna hål från början skulle det varit svårare att gjuta och framförallt svagare med risk att det spricker där. Ett städ ska tåla en hel del våld.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Ja jäklar, det där var riktigt tjusig lösning.
Fick tag i en bit igår. Nu börjas det! Fast det kommer att ta LÅÅÅNG tid. Ritade en (dålig) skiss
på hur det ska se ut. Glömde ta en bild på själva rälsbiten. Men ni vet ju hur den ser ut.
Som sagt, det kommer att ta lååång tid, är den klar i år blir jag förvånad.
Den vågade linjen är en svetsfog. Kommer att lägga en 12 mm. plan järnbit ovanpå den bomberade rälen.
på hur det ska se ut. Glömde ta en bild på själva rälsbiten. Men ni vet ju hur den ser ut.
Som sagt, det kommer att ta lååång tid, är den klar i år blir jag förvånad.
Logga in
Skapa konto
Den vågade linjen är en svetsfog. Kommer att lägga en 12 mm. plan järnbit ovanpå den bomberade rälen.
Medlem
· Stockholm
· 4 097 inlägg
Inspirerad av denna tråd och en massa Youtubetittande så drog jag igång min städtillverkning.
Mycket funderande gick till att hitta en annan metod än vinkelslip, för så jäkla kul är det inte att stå och nöta med en sådan med redan väldigt använda fingrar...….
Så när väl rälen fanns på plats i verkstaden så spändes den upp i fräsen.
Efter fräsningen så skissades det länge och väl
In med den nerklottrade rälen i bandsågen och så var det bara att nöta.
Slutkläm men vinkelslip, lamellskiva och finputsning så blev det fint.
Mycket funderande gick till att hitta en annan metod än vinkelslip, för så jäkla kul är det inte att stå och nöta med en sådan med redan väldigt använda fingrar...….
Slutkläm men vinkelslip, lamellskiva och finputsning så blev det fint.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Oj så fint! En riktig fining!Workingclasshero skrev:Inspirerad av denna tråd och en massa Youtubetittande så drog jag igång min städtillverkning.
Slutkläm men vinkelslip, lamellskiva och finputsning så blev det fint.[bild] [bild]
Tio plus av tio! !
Dag
Medlem
· Stockholm
· 4 097 inlägg
Logga in
Skapa konto
Kul att göra, som städ är det för mjukt då det inte är härdat.H heimlaga skrev:
Men det är ett hyffsat legerat stål ser man när man slipar i det.
Detta städ 11 kilosstädet står på en tjock blyplåt på min mätsten med en automatkörnare i hålet alldeles bredvid mitt höjdritsmått, och det fungerar kalas
Det riktiga städet står i smedjan ;-)