Synd att det är i fel ände av landet..inte rimligt att skicka en sån där till halland..
Och bullarna blir rätt torra om de ska gå via posten till sthlm..

Hade annars vart galant att skicka upp tre påsar bullar.. En till Findus, en till björn och en till nano och sen få tillbaka ett städ ;)

Tillägg: för lite kaffe i systemet, hjärnan läste bullar där det stog kaffe. Jag får vara försiktigare med mina pysslar-groggar framöver..

• Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Slutstädning närmar sig
Metallkonstruktion med klämmor fastsatta på en stubbe, smidesverktyg och material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det har kallsmits så svetten lackar så nu är min plats i helvetet säkrad om vi ska tro min smideslärare:devilish:

Mer skrot som ska få vara med och krama om kubben
Rostiga metallfästen och delar i en blå plastlåda, redo för användning eller skrotning.
Skapa konto

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Riktigt fina små konsthantverk ni gör, kul att se! Antar att det är den klassiska lösningen med svep kring fötterna på städet eller vad är det som hindrar att göra fyra hål för skruvarna där?

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Det där blir ju mycket skitbra(y)! Fortfarande lite knäckt över att inte fått se en bild på hela städet.:worried:

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Nu känner vi oss nöjda jag och Tor, det krävs nog @mattiasp för att ens få in ett bladmått emellan nu:p
Närbild av en hammare mot en detalj i ett byggprojekt som demonstrerar god passform.
Skapa konto

• Gilla
Björn Melander och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Riktigt fina små konsthantverk ni gör, kul att se! Antar att det är den klassiska lösningen med svep kring fötterna på städet eller vad är det som hindrar att göra fyra hål för skruvarna där?
Göra hål i fötterna?! Gissar att vi lär ses i kallsmedernas helvete, du en nivå djupare än mig :oops:
Om det vore gjutna hål från början skulle det varit svårare att gjuta och framförallt svagare med risk att det spricker där. Ett städ ska tåla en hel del våld.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Det där blir ju mycket skitbra(y)! Fortfarande lite knäckt över att inte fått se en bild på hela städet.:worried:
Hon är lite blyg, inte fullt påklädd ännu
Detaljbild av metall med inpräntade siffrorna "97%" och årtal "1953".
Skapa konto

• Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
I samband med när du skor kubben skulle du kunna passa på att göra verktygsförvaring i still med detta

Verktygsförvaring med upphängda hammare på en arbetsbänk.
Skapa konto

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
I samband med när du skor kubben skulle du kunna passa på att göra verktygsförvaring i still med detta

[bild]
You bet Björn, will do! :)
Tänkte dock göra det sist av allt då jag inte riktigt vet ännu hur jag ska få till skoningen. En variant jag fastnat för är iaf denna med motgående kilar
Experimentellt fundament med trä och motgående kilar, demonstrerat utomhus mot lastbilsbakgrund.
Skapa konto

Ja jäklar, det där var riktigt tjusig lösning.

Fick tag i en bit igår. Nu börjas det! Fast det kommer att ta LÅÅÅNG tid. Ritade en (dålig) skiss
på hur det ska se ut. Glömde ta en bild på själva rälsbiten. Men ni vet ju hur den ser ut. :)
Som sagt, det kommer att ta lååång tid, är den klar i år blir jag förvånad. ;)
En handritad skiss på millimeterpapper som föreställer en svetsfog och en järnrälsprofil.
Skapa konto

Den vågade linjen är en svetsfog. Kommer att lägga en 12 mm. plan järnbit ovanpå den bomberade rälen.

• Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Inspirerad av denna tråd och en massa Youtubetittande så drog jag igång min städtillverkning.
Mycket funderande gick till att hitta en annan metod än vinkelslip, för så jäkla kul är det inte att stå och nöta med en sådan med redan väldigt använda fingrar...….
Så när väl rälen fanns på plats i verkstaden så spändes den upp i fräsen.
Efter fräsningen så skissades det länge och väl :)
In med den nerklottrade rälen i bandsågen och så var det bara att nöta.
Slutkläm men vinkelslip, lamellskiva och finputsning så blev det fint. Rostig metalldetalj med whiteboard-markeringar för utsågning på arbetsbänk.
Skapa konto
Nyskapad städ av metall på en verkstadsbänk, välarbetad med synliga märken efter fräsning och finslipning.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
TSkoogh och 17 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Inspirerad av denna tråd och en massa Youtubetittande så drog jag igång min städtillverkning.
Mycket funderande gick till att hitta en annan metod än vinkelslip, för så jäkla kul är det inte att stå och nöta med en sådan med redan väldigt använda fingrar...….
Så när väl rälen fanns på plats i verkstaden så spändes den upp i fräsen.
Efter fräsningen så skissades det länge och väl :)
In med den nerklottrade rälen i bandsågen och så var det bara att nöta.
Slutkläm men vinkelslip, lamellskiva och finputsning så blev det fint.[bild] [bild]
Oj så fint! En riktig fining!
Tio plus av tio! (y)(y)(y)(y)(y)(y)(y)(y)(y)(y)!
Dag

• Älska
Workingclasshero
  • Laddar…
Ser bra ut!
En bit järnvägsräls är för lätt när man riktigt skall smida men för småpyssel i en hobbyverkstad brukar det fungera bra.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hemgjort städ av legerat stål på ett trägolv bredvid en orange tändare för storleksskillnad.
Skapa konto
Gjorde ett till av bara farten, lite crazy stil, och har inte bestämt hur jag ska slipa det, det väger ca 6 kilo.
H heimlaga skrev:
Ser bra ut!
En bit järnvägsräls är för lätt när man riktigt skall smida men för småpyssel i en hobbyverkstad brukar det fungera bra.
Kul att göra, som städ är det för mjukt då det inte är härdat.
Men det är ett hyffsat legerat stål ser man när man slipar i det.
Detta städ 11 kilosstädet står på en tjock blyplåt på min mätsten med en automatkörnare i hålet alldeles bredvid mitt höjdritsmått, och det fungerar kalas :)
Det riktiga städet står i smedjan ;-)

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.