63 173 läst · 116 svar
63k läst
116 svar
Smidesstäd DIY-tråd
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Tack, det väger drygt 20 kg
Undrar fortfarande hur du gjorde fyrkantshålet? Och fick det rakt och, ja, fyrkantigt?0
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Jo, först borrade jag hörnen samt centrum med 6 mm borr. Sedan borrade jag ur centrum med 18 mm (tror jag) borr. Därefter tillverkade jag en fyrkantig brotch (härdade den) som jag gjorde hålet med. Kan lägga upp bild senare.
Hemskt gärna. Vad är en brotch och hur gör man en sån?Björn Melander skrev:
Medlem
· Östergötland
· 91 inlägg
Grymt cool och snygg! Vill ha en egen även om jag typ aldrig skulle ha användning för den...
Jag trodde att städ var härdade, eller åtminstone gjorda av lite bättre metall.
Jag har fått för mig att tågräls är av lite sämre kvalitet?
Hur som helst väldigt snyggt, det är för lite metallbearbetning på byggahus!
Jag har fått för mig att tågräls är av lite sämre kvalitet?
Hur som helst väldigt snyggt, det är för lite metallbearbetning på byggahus!
Dagens tågräls är iallafall av ganska hög stålkvalitet. Ibland är själva 'slitbanan' härdad. Det är ju ganska dyrt att lägga om sliten räls jämfört med att köpa lite bättre kvalitet från början. Dessutom blir det stora påfrestningar när tågen passerar i 250 knyck.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Här är ett bra exempel på brotsch för fyrkanthål
Vad gäller hårdheten så ger rälen betydligt böttre "studs" jämfört med gjutna kinastäd. Behöver man ha det ännu hårdare kan man göra som Heimlaga föreslog tidigare i tråden.
Vad gäller hårdheten så ger rälen betydligt böttre "studs" jämfört med gjutna kinastäd. Behöver man ha det ännu hårdare kan man göra som Heimlaga föreslog tidigare i tråden.
Tack. Men jag fattar inte riktigt vad han gjorde på slutet, med gassvetsen?
Dessutom: Får man inte ett konformat hål på detta viset?
Dessutom: Får man inte ett konformat hål på detta viset?
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Man driver igenom hela brotshen.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Man dragbrotschar väl bland annat kvadratiska hål? Jag skulle tidigare ha ett invändigt hexagonalt hål, icke genomgående, då skulle det dragbrotschas enligt lego-firman.
Edit: jag var lite seg..
Edit: jag var lite seg..