12 931 läst · 77 svar
13k läst
77 svar
Slutbesked attefallshus 30,35 kvm
Grannens Häck
Medlem
· Från storstan
· 621 inlägg
Grannens Häck
Medlem
- Från storstan
- 621 inlägg
Så om man ligger på exakt 30,0kvm plus ett mätfel på 2%. Ska man inte ha ett mätfel på mätfelet? Ytterligare 2% på de 2 procenten i mätfel.Ulltand skrev:Jo ja men det borde iaf finns en liten felmarginal. Den kan ju vara definierad exakt som tex 2% . I andra sammanhang har man det rättsligt. Tex en fartkamera räknar bort lite för att vara på säkra sidan om mätfel.
Viktigaste är dock att förutsättningarna är helt klara. I min värld skulle jag ha antagit att ett väldigt litet fel är ok. Husbyggarna levererar kanske också hus som är precis 30 kvm? Och då kan man i ett modulbygge hamna liiite över av byggtekniska skäl.
Alla förstår ju att det kan fortsätta i oändlighet och någonstans måste en gräns sättas.
30,0kvm känns som en tydlig gräns enligt mig.
Det finns ju en felmarginal. Byggnaden får vara max 30,0 kvadrat, vilket i praktiken betyder att den kan vara mellan 29,95 och 30,05. Dvs ca 1,5% felmarginal.Ulltand skrev:
Klart rimligt. Det är väl därför man måste sikta på tex 29,9 kvm när man bygger en attefallare, så man har denna marginal ?Ulltand skrev:Jo ja men det borde iaf finns en liten felmarginal. Den kan ju vara definierad exakt som tex 2% . I andra sammanhang har man det rättsligt. Tex en fartkamera räknar bort lite för att vara på säkra sidan om mätfel.
Viktigaste är dock att förutsättningarna är helt klara. I min värld skulle jag ha antagit att ett väldigt litet fel är ok. Husbyggarna levererar kanske också hus som är precis 30 kvm? Och då kan man i ett modulbygge hamna liiite över av byggtekniska skäl.
Ofta levereras býggsatshus med typ 29,8 kvm eller liknande mått, antagligen just för att ligga på rätt sida. Sen heter dom ofta "30 kvm" - men tittar man på specen ligegr dom strax under
För annars kan ju lagen speca "Max 30,1 kvm" -men då vill det ju till att man inte bygger exakt det, för då har man ingen marginal...
Moderator
· Stockholm
· 52 858 inlägg
Men anges 2% tillåten marginal, så kommer det bli standard att bygga 30,6 kvm, och så blir det ett jäkla gnäll när någon inte får igenom 30,7 kvm.
Lite som den kände skådespelaren häromveckan som tyckte det var för jävligt att han blev av med körkortet, han hade ju bara kört 1 km över gränsen. Han hade mätts upp till 51 km/h på en 30 sträcka, gränsen för att bli av med körkortet är 50 km/h vid 30 hastighetsbegränsning. Han upprepade flera gånger i intervjun att han bara hade kört 1 km/h för fort.
Lite som den kände skådespelaren häromveckan som tyckte det var för jävligt att han blev av med körkortet, han hade ju bara kört 1 km över gränsen. Han hade mätts upp till 51 km/h på en 30 sträcka, gränsen för att bli av med körkortet är 50 km/h vid 30 hastighetsbegränsning. Han upprepade flera gånger i intervjun att han bara hade kört 1 km/h för fort.
Medlem
· Västmanland
· 124 inlägg
Om maxlängden vid en bergochdalbana är 190cm, får man då vara 192cm lång ? En faktura på 10,000:- kan man då betala 9,990:-? Om jag råkar sätta mitt staket två decimeter in på grannens tomt, blir min användbara tomt större då?
Bästa vore om alla håller sig inom gränsen och har viss marginal.
Bästa vore om alla håller sig inom gränsen och har viss marginal.
Grannens Häck
Medlem
· Från storstan
· 621 inlägg
Grannens Häck
Medlem
- Från storstan
- 621 inlägg
Fakturaexemplet vore ju praktiskt för oss kunder, jag röstar för det.A August Eriksson skrev:
Men det hade han nog inte! Polisen har en marginal för mätfel som jag förstår det, så egentligen körde han nog runt 54 kmh. Hastighetsmätaren i bilen brukar också ha en marginal så jag gissar på han kunde läsa av typ 57 kmh i bilen.H hempularen skrev:Men anges 2% tillåten marginal, så kommer det bli standard att bygga 30,6 kvm, och så blir det ett jäkla gnäll när någon inte får igenom 30,7 kvm.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 032 inlägg
Tycker inte att det är konstigare att en 30 kvm byggnad ska rymmas inom 30 kvm än att en 90*210-dörr ska rymmas i ett hål som är 90*210.
Jag skulle tro klantig snickareB BSOD skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 050 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 050 inlägg
Det räcker att ta bort 2 cm.
5,98 x 5 =29,9.
5,98 x 5 =29,9.
Logiken i domslutet är ganska ren tycker jag (om man accepterar den vansinniga PBL). Annars blir det ett mindre kaos.
MEN det är ju i praktiken rutin/kutym att lägga sig på exakt 30m2 för att maximera nyttan. Och där är problemet med att det oftast handlar om okunniga och oerfarna konsumenter.
Normalt anpassas regler och lagstiftning efter vanliga konsumenter och dessas begränsade förmåga och resurser.
Här skulle t ex man kunna tänka sig ett standardavtal där byggfirman står för ansvaret för att det blir just max 30,0m2. Och får man då bakslag i byggnadsnämnden etc pga överskridande så får byggfirman stå för alla kostnader som följer.
Eller någon annan praktisk lösning.
MEN det är ju i praktiken rutin/kutym att lägga sig på exakt 30m2 för att maximera nyttan. Och där är problemet med att det oftast handlar om okunniga och oerfarna konsumenter.
Normalt anpassas regler och lagstiftning efter vanliga konsumenter och dessas begränsade förmåga och resurser.
Här skulle t ex man kunna tänka sig ett standardavtal där byggfirman står för ansvaret för att det blir just max 30,0m2. Och får man då bakslag i byggnadsnämnden etc pga överskridande så får byggfirman stå för alla kostnader som följer.
Eller någon annan praktisk lösning.