Claes Sörmland
B BSOD skrev:
Tänk va bra det vore om lagen hade gett de lokala myndigheterna möjlighet att antingen döma ut dryga/lagom avskräckande böter / ge bygglov för avvikelsen i efterhand, eller kräva rättelse on avvikelsen inte kan accepteras med hänsyn till området/grannar etc.
Hm... Är du ironisk/raljerade?

• Gilla
L8ttas
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lagtexten anger "30,0 kvadratmeter". Hade lagstiftaren velat signalera mindre noggrannhet så kanske det hade varit bättre att ange "30 kvadratmeter".

[bild]
Eftersom man i lagtexten anger siffrorna med en decimal så har man ju explicit talat om vilken noggrannhet man förväntar sig.
Jag hade blivit mer förvånad om man godkänt större fel än en tiondels kvadratmeter med hänvisning till mätonoggrannhet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Värdesiffra

• Gilla
Flintylaren och 7 till
  • Laddar…
B
Hm... Är du ironisk/raljerade?
Nej, önskar genuint att man kunde vara lite mer pragmatisk

B BSOD skrev:
Då kan man ju lika gärna säga att byggherren borde vara mer pragmatisk, och besluta att hålla sitt bygge till under godkänd yta med en tillräcklig säkerhetsmarginal.

• Gilla
Workingclasshero och 11 till
  • Laddar…
Om man tänker lite på hur detta skulle kunna åtgärdas. Om vi antar att huset är ca. 5x6m. Då skulle man alltså behöva flytta en vägg ca 6 cm. Trist, men rätt långt ifrån att behöva riva hela huset. Om väggarna är byggda med rejäl isolering kanske man tom kan "klyva" av 6cm på reglarna utifrån, så att rummet inte behöver påverkas på insidan.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B BSOD skrev:
Jag frågade eftersom din text var en rätt bra beskrivning av upplägget med PBL. Svartbygger man får man böter (byggsanktionsavgift) och bygglov ges i efterhand om området (detaljplanen) medger det. Det man tog bort i PBL var byggnadsnämndens dispensmöjlighet, d v s att byggnadsnämnden mer skönsmässigt kan ge bygglov även om det bryter mot detaljplanen.

• Gilla
L8ttas och 2 till
  • Laddar…
B
H hempularen skrev:
Då kan man ju lika gärna säga att byggherren borde vara mer pragmatisk, och besluta att hålla sitt bygge till under godkänd yta med en tillräcklig säkerhetsmarginal.
Jo absolut skulle man kunna resonera så, men har noterar att det emellanåt blir mindre avvikelser eller missförstånd kring regeltolkning, tomtgränser med mera.

I de fallen kan det bli väldigt dyrt att korrigera i efterhand, och då tycker jag det känns mer rimligt att den lokala myndigheten gör en bedömning om böter/accepterar avvikelsen istället för att alltid korrigera.

B BSOD skrev:
men har noterar att det emellanåt blir mindre avvikelser eller missförstånd kring regeltolkning, tomtgränser med mera.
Men då har man i de allra flesta fall för små marginaler. Bygger du precis på 4,5m mot tomtgräns, så är risken stor att man genom rena mätfel får ett hörn på 4,4 eller 4,2 m.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Redan när pyramiderna byggdes kunde man bygga med centimeterprecision. Om man bygger utifrån en ritning i dag och en vägg hamnar 5-10 cm fel så är man rejält oskicklig.

• Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
B
H hempularen skrev:
Men då har man i de allra flesta fall för små marginaler. Bygger du precis på 4,5m mot tomtgräns, så är risken stor att man genom rena mätfel får ett hörn på 4,4 eller 4,2 m.
Absolut, kan ju vara många orsaker bakom, t.ex. missförstånd kring tomtgränsen. Jag bara lider lite med de som hamnat där av misstag.

Är det t.ex. ett attefallshus som hamnar 1 dm för nära tomtgränsen, och det rör sig om ett kommunalt ägt skogsområde som granne, kanske 25 000kr i sanktionsavgift hade varit lämpligare än att försöka åtgärda felet, om myndigheterna inte fann att avvikelsen hindrar framtida planer eller liknande.

A
Lagtexten anger "30,0 kvadratmeter". Hade lagstiftaren velat signalera mindre noggrannhet så kanske det hade varit bättre att ange "30 kvadratmeter".
Förarbetena säger 30 kvm, inte "30,0", vad jag kan se, så det har tillkommit senare...

• Wow
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
P
Det är 16mm som ska bort från fasaden för att det ska bli rätt.

Är det stående panel med lockläkt så är det ju enkelt att fixa.
Är det liggande fjällpanel lite värre då man inte har mycket att ta på.

Herregud varför måste man bygga så att man ligger och nosar precis på gränsen och sen gnälla...
Detta är såna människor som står med foten och svajar över en linje de inte får överträda som barn gör....

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
MÖD menar att det är byggherren som har inkommit med uppgiften till byggnadsnämnden inför slutbeskedet och denne har framskaffat uppgiften om arean genom att låta en sakkunnig entreprenör mäta och skriva ett intyg. I domen ifrågasätter t o m MÖD kommunmedarbetarnas egna mätningar (som visar ännu större area) eftersom det är byggherren som ska inkomma med mätuppgifterna, det är inte byggnadsnämndens sak att mäta, och byggnadsnämnden har heller inte förklarat varför man uppmäter en annan area än den sakkunniga entreprenören.

A Alexander HB skrev:
Förarbetena säger 30 kvm, inte "30,0", vad jag kan se, så det har tillkommit senare...
Så då är frågan varför byggherren varit så klumpig att de skrivit 30,35 i underlaget som skickats in, när bara 30 hade varit helt rätt och inom gränserna.
Glömt speca till mätansvarig att resultatet skulle presenteras med en värdesiffra?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Grannens Häck
B BSOD skrev:
Jo absolut skulle man kunna resonera så, men har noterar att det emellanåt blir mindre avvikelser eller missförstånd kring regeltolkning, tomtgränser med mera.

I de fallen kan det bli väldigt dyrt att korrigera i efterhand, och då tycker jag det känns mer rimligt att den lokala myndigheten gör en bedömning om böter/accepterar avvikelsen istället för att alltid korrigera.
Att man ska kunna köpa sig fri känns i min mening inte rimligt.

• Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.