D djac skrev:
Såsom rökare, bilister, korpfotbollsspelare, fossilbilsförare, osv, osv, osv, inte står för sina kostnader menar du?

Sen är jag som sagt mycket tveksam till grunden i hela resonemanget, vi har utarmade när efter snart hundra år av mjölkande, pengarna är ju borta såklart, och att man nu måste utöka, renovera, osv, beror nog till försvinnande liten del på solceller, detta hade kommit ändå, däremot ger vi nätbolagen ytterligare en möjlighet att öka avskummningsgraden. Tveksam till riktigheten i hela initiativet.
Nu blandar du in helt andra problem som inte är likartade som dessa. Man försöker här inte dölja kostnaderna långt borta. Vårdkostnaderna är mer att jämföra med 60-öringen i så fall.
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Förväntat... Redan då vi installerade för ett år sen rekommenderade vår leverantör att inte installera mer än vi förbrukade. Vi förbrukar nästan mer på sommaren än på vintern med pooler och elbil. Det var helt enkelt inte lönt att installera för att sälja.

Jag trodde priserna skulle hålla i sig något år till men det verkar som jag får backa där. Jag tror inte det blir många kronor till nästa vinter så besparingen kommer från sänkt förbrukning istället. Vi har ett par små surdegar kvar som är ganska enkla att fixa.

Sen får vi se om vi får höjd 60-öring eller, som jag hellre ser, bidrag till förbättringar för att sänka förbrukningen när det verkligen behövs. Skandal med den "elfattigdom" som var i vintras.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag förstår faktiskt inte varför du blandar in inflation och en massa annat i detta. Reglerna på EU-nivå säger att alla skall stå för sina egna kostnader, så enkelt är det. Detta är rimligt. Det är också rimligt att man inte gömmer andra politiska hänsyn i alla möjliga lagar, politiska hänsyn skall begränsas till rena bidrag så att inte lagstiftningen blir så "kladdig". Var sak har sin plats.

Och det är myndigheterna som har till ansvar att se till att elnätsavgiften är rimlig, elnätsbolagen har att förhålla sig till detta.
Jo men nu måste alla se till att "kassakistorna" räcker till och används på bästa sätt.
Om man skulle fingranska alla nätägares underhållsskuld så blev det nog inte mycket pengar över till att förstärka nät för mikroproducenter.
Sen får inte kostnaderna stiga, därav det här med inflation och det inser alla numera.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Jag tog ut gårdagens översikt för min anläggning på 8,5 kWp och med ett batterilager på 14 kWh.
Graf som visar elproduktion, förbrukning, och batterilagring över tid med kommenterade händelser och aktiviteter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är när solelen slutat producera och batteriet är tomt som jag blir en besvärlig kund hos elnätsägaren.

De måste ju dimensionera elnätet för att klara de topparna, så allt jag levererar ut på elnätet borde ju vara en avlastning som spar pengar för elnätsägaren.

Om många bygger överdimensionerade solelanläggningar på upp mot 43 kWp blir det förstås problem sommartid, kanske ett batterilager vid transformatorstationen som Vattenfall gjort på Arholma är en lösning?

https://www.vattenfalleldistribution.se/var-verksamhet/innovation/arholma/
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
S Superrobban skrev:
J
Om många bygger överdimensionerade solelanläggningar på upp mot 43 kWp blir det förstås problem sommartid, kanske ett batterilager vid transformatorstationen som Vattenfall gjort på Arholma är en lösning?

[länk]
Jo men Vattenfall kanske har betydligt viktigare investeringar för leveranssäkerheten i sitt elnät?
Så då kanske solcellsfolket måste vänta samt få sämre betalt så blir det mindre attraktivt och Vattenfall kan satsa pengarna på leveranssäkerhet för majoriteten av kunderna i sitt elnät.
 
S Superrobban skrev:
Jag tog ut gårdagens översikt för min anläggning på 8,5 kWp och med ett batterilager på 14 kWh.
[bild]

Det är när solelen slutat producera och batteriet är tomt som jag blir en besvärlig kund hos elnätsägaren.

De måste ju dimensionera elnätet för att klara de topparna, så allt jag levererar ut på elnätet borde ju vara en avlastning som spar pengar för elnätsägaren.

Om många bygger överdimensionerade solelanläggningar på upp mot 43 kWp blir det förstås problem sommartid, kanske ett batterilager vid transformatorstationen som Vattenfall gjort på Arholma är en lösning?

[länk]
Det du producerar är en avlastning (så länge du och de andra med paneler inte levererar för mycket) och det får du betalt för via nätnyttan. Nätnytta är rörliga "kostnader". De fasta kostnaderna som här diskuteras är en separat fråga, det handlar om merkostnader i transformatorer, bättre kablar mm om det behövs för elproduktionen.
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men nu måste alla se till att "kassakistorna" räcker till och används på bästa sätt.
Om man skulle fingranska alla nätägares underhållsskuld så blev det nog inte mycket pengar över till att förstärka nät för mikroproducenter.
Sen får inte kostnaderna stiga, därav det här med inflation och det inser alla numera.
Och här blandar du in en massa aspekter som skall hanteras separat. Många fel innebär inte att ett av felen inte skall åtgärdas. Alla felen bör åtgärdas och här har EU pekat ut ett av felen.
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och här blandar du in en massa aspekter som skall hanteras separat. Många fel innebär inte att ett av felen inte skall åtgärdas. Alla felen bör åtgärdas och här har EU pekat ut ett av felen.
Jo men man måste ju se till helheten och varför man besluter det här. Det kommer sannolikt ett antal "mikrobeslut". "Makrobesluten" har man ju inte klarat av än....
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men man måste ju se till helheten och varför man besluter det här. Det kommer sannolikt ett antal "mikrobeslut". "Makrobesluten" har man ju inte klarat av än....
Som jag skrivit tidigare, håll subventioneringen till ett ställe, förslagsvis genom att höja 60-öringen om man vill ha mer subventioner för försäljning av el från mikroproducenter än vad man har efter att man ändrat reglerna rörande abonnemangskostnaden. Man får en likartad subvention där om beloppet sätts till ungefär 60,3 öre istället.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
A Avarell_Dalton skrev:
Precis som med ROT, bort med eländet
ROT är ju en "morot" för folk att bygga/förnya. När sedan upptaxering av bygget sker tar väl staten tillbaka pengarna med råge. Dessutom är en "intjänad" löne- hundralapp ganska hårt beskattad med inkomstskatten, tänk sedan alla andra kostnader som 100-lappen ska bekosta, moms, mm. Låt ROT vara kvar, låt folket fortsätta leva i illusionen av att 100kr är 100kr och inte bara "värt" knappt hälften
 
  • Gilla
  • Haha
Keld och 1 till
  • Laddar…
N Nordsjö skrev:
ROT är ju en "morot" för folk att bygga/förnya. När sedan upptaxering av bygget sker tar väl staten tillbaka pengarna med råge. Dessutom är en "intjänad" löne- hundralapp ganska hårt beskattad med inkomstskatten, tänk sedan alla andra kostnader som 100-lappen ska bekosta, moms, mm. Låt ROT vara kvar, låt folket fortsätta leva i illusionen av att 100kr är 100kr och inte bara "värt" knappt hälften
Och ytterligare en aspekt på det är att staten får in mer skattepengar om jag jobbar hos min arbetsgivare och tar in en snickare än om jag tar ledigt från jobbet och bygger själv. Men för mig är det utan ROT oftast billigare att ta ledigt från jobbet och göra det själv pga skatteeffekterna.

Samma sak med RUT.
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
K
pacman42 pacman42 skrev:
Det TYCKER du. Och du TYCKER samtidigt att det är andra som skall betala för detta via dolda avgifter i elnätet.

Om man skall sponsra egenproduktion mer så görs det lämpligen öppet via en ökad rabatt (60-öringen) och inte via dolda rabatter som inte går att kvantifiera.

Frågar man dessutom energiforsk så är småskaliga solceller den dyraste elproduktionen vi kan bygga. De anser nog inte att det är samhällsnytta på hög nivå...
Då får du förklara varför i hela friden nätleverantören dubblat ersättningen för nätnytta det senaste året.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Då får du förklara varför i hela friden nätleverantören dubblat ersättningen för nätnytta det senaste året.
För att elpriserna har gått upp kanske? Dvs, nätnyttan är ju för att ersätta solpanelsägarna för de minskade förluster av el som sker i nätet (och oftast blir det ju minskade förluster om det nu inte i det lokala området finns för många mikroproducenter). Iom att elpriserna stigit kraftigt så har ju också värdet på den förlorade energin ökat, dvs det blir mer pengar att betala till elproducenterna för nätnytta. Eftersom inte nätnyttan är helt transparent så kan ju värdet på den ha minskat pga för mycket inmatad energi samtidigt som priset har ökat och gett ett nettoresultat på dubbla ersättningen ändå. Eftersom elpriserna är högst på dagarna så får man ju en större hävstång för nätnyttan så länge den finns.

Jag ifrågasätter inte att nätnyttan finns, men den finns bara upp till en viss mängd producenter i ett område, sedan blir den inmatade elen ett "problem". Hur mycket som är lagom beror på väldigt många faktorer. Där jag bor så är antalet producenter fortfarande tillräckligt lågt, men med den snabba utbyggnaden så är risken stor att man inom ett par år kommer att se de negativa effekterna. Det finns gott om lantbruk där jag bor och många av dessa har rätt massivt med solpaneler på ladugårdar och hustak. Två-tre sådana ladugårdar på samma transformator och man riskerar redan där att behöva mata el uppåt i nätet.
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
K
pacman42 pacman42 skrev:
För att elpriserna har gått upp kanske? Dvs, nätnyttan är ju för att ersätta solpanelsägarna för de minskade förluster av el som sker i nätet (och oftast blir det ju minskade förluster om det nu inte i det lokala området finns för många mikroproducenter). Iom att elpriserna stigit kraftigt så har ju också värdet på den förlorade energin ökat, dvs det blir mer pengar att betala till elproducenterna för nätnytta. Eftersom inte nätnyttan är helt transparent så kan ju värdet på den ha minskat pga för mycket inmatad energi samtidigt som priset har ökat och gett ett nettoresultat på dubbla ersättningen ändå. Eftersom elpriserna är högst på dagarna så får man ju en större hävstång för nätnyttan så länge den finns.

Jag ifrågasätter inte att nätnyttan finns, men den finns bara upp till en viss mängd producenter i ett område, sedan blir den inmatade elen ett "problem". Hur mycket som är lagom beror på väldigt många faktorer. Där jag bor så är antalet producenter fortfarande tillräckligt lågt, men med den snabba utbyggnaden så är risken stor att man inom ett par år kommer att se de negativa effekterna. Det finns gott om lantbruk där jag bor och många av dessa har rätt massivt med solpaneler på ladugårdar och hustak. Två-tre sådana ladugårdar på samma transformator och man riskerar redan där att behöva mata el uppåt i nätet.
Det finns vad jag vet ingen automatisk uppdatering av priset på nätnyttan, snarare ett sätt att stimulera till mer produktion. Dvs nätägarna har stor nytta även av microproducenter. Att det funnits problem på landsbygden är absolut inget nytt problem, och inte något som kommit på senare år pga solceller. Kombinationen av långa avstånd och stora förbrukare... Resultatet har blivit ganska våldsamma spänningsvariationer. Men jag har ganska stort förtroende att nätägarna har full koll på detta. Att det skulle komma några stora förändringar som drabbar micropoducenter mer än rent marginellt, tror jag är ganska osannolikt. För att inte tala om hur kontraproduktivt det skulle vara.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Det finns vad jag vet ingen automatisk uppdatering av priset på nätnyttan, snarare ett sätt att stimulera till mer produktion. Dvs nätägarna har stor nytta även av microproducenter. Att det funnits problem på landsbygden är absolut inget nytt problem, och inte något som kommit på senare år pga solceller. Kombinationen av långa avstånd och stora förbrukare... Resultatet har blivit ganska våldsamma spänningsvariationer. Men jag har ganska stort förtroende att nätägarna har full koll på detta. Att det skulle komma några stora förändringar som drabbar micropoducenter mer än rent marginellt, tror jag är ganska osannolikt. För att inte tala om hur kontraproduktivt det skulle vara.
https://ei.se/konsument/el/natnyttoersattning

Nätnyttoersättning är den ersättning som elnätsföretaget enligt ellagen automatiskt ska betala ut till elproducent som matar in el till nytta för elnätet.
Nivån på ersättningen beror på många olika faktorer. Det innebär att ersättningens storlek kan variera i olika elnät och även i samma elnät år från år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.