Varför ska det till bidrag bara för att panelerna sitter på tak? När det dessutom till stor del handlar om el som inte ens kommer ut på marknaden.
 
  • Gilla
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Det är nog fler än jag som som tycker att mikroproduktion av solel är samhällsnytta. Lokalt producerad co2 neutral energi som jag tjänar en liten hacka på, och andra kan nyttja. På så vis spar vi lite vatten i magasinen tills framtida behov uppstår, eller om det passar bättre exportera ett överskott till europa där den ersätter kol-el. För att främja mer mikroproduktion tycker jag att det är helt rätt med stöd och bidrag. Jag kan även tänka mig andra typer av bidrag som underlättar valet att installera solceller vid nyproduktion av småhus, idag ser man påfallande många nyproducerade hus utan solceller. På sikt så finns dock latenta problem som underkapacitet i nätet för att ta emot solenergi vid peakar. Men det får man så klart ta höjd för och långsiktigt bygga ut nätet, men på kort sikt kanske tvinga mikroproducenter att begränsa toppeffekten.
Jag säger inte emot att det är samhällsnytta, men bidrag och kostnader skall hamna rätt ändå.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför ska det till bidrag bara för att panelerna sitter på tak? När det dessutom till stor del handlar om el som inte ens kommer ut på marknaden.
Ja precis, bidragen skall ges på levererad el till nätet och då i form av nätnytta och "60-öring". Det skall inte vara så att beroende på hur många som skaffar solceller i just ditt elnätsbolag så får de som inte har solpaneler högre eller lägre fast avgift. - "Separation of concern"

Jag är intresserad av att skaffa solpaneler, men jag tycker att alla bidrag och undantag fram och tilbaka gör det nästintill omöjligt att beräkna hur mycket jag tjänar (eller förlorar) på detta, särskilt när man gömmer posterna lite här och där. Och eftersom jag vet att EU "hatar" sådant så räknar jag med att det kommer att komma fler ändringar för att det skall bli transparent.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför ska det till bidrag bara för att panelerna sitter på tak? När det dessutom till stor del handlar om el som inte ens kommer ut på marknaden.
väggar går bra också ;) Modern villa med stora fönster, solpaneler, klar himmel och gröna träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För mig är det väldigt enkelt. Solpaneler har nästan inga nackdelar. De borde sitta på varje hus som byggs. Make it happen
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Om de nu är så bra, varför behöver folk få betalt för att montera dem? Jag är inte mot att folk monterar solceller. Men varför ska det betalas stöd om de sitter på hus?
 
  • Gilla
OramaC och 9 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om de nu är så bra, varför behöver folk få betalt för att montera dem? Jag är inte mot att folk monterar solceller. Men varför ska det betalas stöd om de sitter på hus?
Med de elpriser som varit så är det lönsamt att montera även utan några bidrag. Men ju mer lönsamheten sjunker desto mindre blir intresset. Och kryper elpriserna tillbaka till 2021 års nivå igen så kanske man hellre köper en resa till Thailand. Och här kommer grejen. Senast år 2045 ska Sverige inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären, för att därefter uppnå negativa utsläpp. För att uppnå detta kan man inte lita på marknaden utan man måste jobba med piskan och moroten. Solenergi och elfordon behöver morötter. Även om morötter ibland inte fungerar fullt ut (som rot där många hantverkare förmodligen kunna ta ut högre priser än utan) så TYCKER jag att det är värt det om det bara fungerar lite grann. Men många nyliberala /klassiskt liberala TYCKER förmodligen tvärt om. Sen om det ska betalas bidrag till markmonterade anläggningar är en lite annan fråga. En husmonterad/ladumonterad anläggning kan anses vara avsedd att täcka fastigheternas behov. Monterar man på mark så kan den bli väldigt stor och kanske kunna anses vara avsedd för att tjäna pengar på. Svårt att göra avgränsningar här och skilja på solfarmer för enbart och förtjänst och anläggningar för husbehov
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
K
De som är emot bidragen förstår inte att det är så staten jobbar, de lockar med moroten tills tillräckligt många är inne i fållan då kommer piskan fram med straffskatter och andra utgifter.
Lockande bidrag blir ett minne blott.
De som inte begriper det blir ofta avundsjuka och klagar men i slutänden så kanske de blir vinnare.

Men staten kommer alltid att få sitt.

Edit: Va fa.. två inlägg i rad med morot och piska.:rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nackdelen är att den här moroten driver mot onödigt dyra installationer när vissa får bidrag gör solkraft men inte andra. Samtidigt gynnar den ensidigt en produktionsmetod som inte ger något alls när behovet är som störst.
 
  • Gilla
OramaC och 6 till
  • Laddar…
K
Dom absolut största experterna på solceller verkar var dom som inte inte har någon som helst erfarenhet av dom. Precis som i trådar om t ex elbilar osv. Den svenska avundsjukan är illa dold..
Det installationsbidrag som staten står för återbetalas snabbt till staten på den överproduktion som jag skickar till grannarna via energiskatt o moms som grannen debiteras på min producerade el. Sen kan naturligtvis bidraget vara inflationsdrivande precis som alla andra subventioner.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Skulle grannen inte köpt el om du inte producerade menar du?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Dom absolut största experterna på solceller verkar var dom som inte inte har någon som helst erfarenhet av dom. Precis som i trådar om t ex elbilar osv. Den svenska avundsjukan är illa dold..
Det installationsbidrag som staten står för återbetalas snabbt till staten på den överproduktion som jag skickar till grannarna via energiskatt o moms som grannen debiteras på min producerade el. Sen kan naturligtvis bidraget vara inflationsdrivande precis som alla andra subventioner.
huvudet på spiken
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skulle grannen inte köpt el om du inte producerade menar du?
av andra källor som vindkraft och kommande kärnkraft som också subventioneras ...
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
K
D Daniel 109 skrev:
Skulle grannen inte köpt el om du inte producerade menar du?
Det kvalificerar dej nog till trådens sämsta inlägg!!!
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
D Dr.Feelgood skrev:
av andra källor som vindkraft och kommande kärnkraft som också subventioneras ...
Jo det är kanske listigare att satsa pengarna på det isf solceller?
Sen kan elnätägarna fokusera på sin "underhållsskuld" isf att betala dyrbara satsningar för solcellsfolket.
i slutändan finns det ju en total energiekvation som måste lösas. (många miljarder kr)
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Det kvalificerar dej nog till trådens sämsta inlägg!!!
Va? Påståendet saknar ju fullständigt grund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.