K
D Daniel 109 skrev:
Va? Påståendet saknar ju fullständigt grund.
Jag har sökt igenom tråden och hittar inget sämre
 
  • Haha
SwiftD
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det är kanske listigare att satsa pengarna på det isf solceller?
Sen kan elnätägarna fokusera på sin "underhållsskuld" isf att betala dyrbara satsningar för solcellsfolket.
i slutändan finns det ju en total energiekvation som måste lösas. (många miljarder kr)
Du pratar om en total energiekvation utan att förstå innebörden i det.
Staten subventionerar det de tycker är bäst för folket och staten i längden. Solceller är en liten del i den ekvationen.

Detsamma gällde oljepannor tidigare och ny satsningar på värmepumpar och annat energieffektivisering.

Med din/er ideologi att solceller bör inte subventioneras så skulle det inte finnans några satsningar alls.
Skall jag som har ett energieffektivt hus straffas för er som har direktverkande el som skall få subventioner för att installera VP?
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Bra för folket? Snarare bra för partiet vid nästa val.
 
  • Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Bra för folket? Snarare bra för partiet vid nästa val.
och där bekräftade du Klackens påstående ...
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
K
D Daniel 109 skrev:
Bra för folket? Snarare bra för partiet vid nästa val.
Vilket parti avser du?
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Välj vilket du vill.
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Välj vilket du vill.
Du skrev partiet dvs singular så du måste ha menat ett specifikt parti. Eller missförstår jag dig?
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Bra för folket? Snarare bra för partiet vid nästa val.
du fattar väl att subventionerna har nu klarat flera regeringar utan att någon parti har aktivt motarbetat de. Är inte det bäst för folket och staten då?
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
K
D Daniel 109 skrev:
Välj vilket du vill.
Ett märkligt fenomen är också att det skall politiseras så förbannat. Vad är nästa område som drabbas? Stående alternativt liggande panel?
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Det jag menar är att alla partier snarar för fram förslag som ska underlätta att vinna nästa val, än något de genuint tror är bra för Sverige. Jag pekar inte i någon specifik riktning, även om det naturligtvis skiljer något mellan partierna.

Att det genomförs av partierna behöver inte betyda att de tror att det är bra, bara att de tror att det gynnar dem i nästa val.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Jag tror det är en missuppfattning att Grönt avdrag var till för att delfinansiera solceller åt de som annars inte skulle ha råd.

Det handlar mer om att ge folk en anledning att göra rätt val, att styra folk i rätt riktning. Istället för en köksrenovering blir det solceller.

Många villägare har nog råd ändå. Grönt avdrag är tänkt att vara tungan på vågen så att säga.

Och de pengarna går egentligen till alla solcellsinstallatörerna, alla har höjt priserna rejält.


För att inte prata om batterilager där det är 50% Grönt avdrag, köper du ett batterilager från Holland till exempel, kan det till och med bli lägre pris utan detta stöd.

Det är väl även arbetsmarknadspolitik, att skapa fler arbetstillfällen i Sverige.
 
  • Gilla
Dr.Feelgood
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det jag menar är att alla partier snarar för fram förslag som ska underlätta att vinna nästa val, än något de genuint tror är bra för Sverige. Jag pekar inte i någon specifik riktning, även om det naturligtvis skiljer något mellan partierna.

Att det genomförs av partierna behöver inte betyda att de tror att det är bra, bara att de tror att det gynnar dem i nästa val.
OMG, de är folkvalda av dig och mig, om nu subventionerna skulle inte vara bra för oss så kommer vi inte att rösta på de nästa gång ... Poängen var att subventionerna stödjs av flera partier vilket i en demokratiskt land som Sverige betyder det att det är bra för alla. Eller tror du på konspirationsteorier där staten hjärntvättar oss och styr oss som det passar de? Din resonemang blir sämre för varje kommentar ...
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att flera personer ganska oförskämt misstänker att avund driver oss som är emot vad vi uppfattar som dålig politik.

Det är oftast så enkelt att man är emot något just för att man inte tror på det.

Jag tycker, likt @Daniel 109 att solcellssubventioner är dåligt. Vad får er, @djac, @K. L, @Klacken m.fl. att tro att vi inte tycker det utan är avundsjuka?
 
  • Gilla
  • Älska
OramaC och 3 till
  • Laddar…
D Dr.Feelgood skrev:
OMG, de är folkvalda av dig och mig, om nu subventionerna skulle inte vara bra för oss så kommer vi inte att rösta på de nästa gång ... Poängen var att subventionerna stödjs av flera partier vilket i en demokratiskt land som Sverige betyder det att det är bra för alla. Eller tror du på konspirationsteorier där staten hjärntvättar oss och styr oss som det passar de? Din resonemang blir sämre för varje kommentar ...
Nej, jag tror inte att det är någon konspirationsteori. Folk är helt enkelt okunniga, och politikerna tar de beslut de tror gör dem populära snarare än de de tror är bra.
Sedan är ju inte kunskapsnivån bland politiker heller på topp alla gånger. Men jag är övertygad att de i bland missförstår avsiktligt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker att flera personer ganska oförskämt misstänker att avund driver oss som är emot vad vi uppfattar som dålig politik.

Det är oftast så enkelt att man är emot något just för att man inte tror på det.

Jag tycker, likt @Daniel 109 att solcellssubventioner är dåligt. Vad får er, @djac, @K. L, @Klacken m.fl. att tro att vi inte tycker det utan är avundsjuka?
Du tycker solcellsbidraget är dåligt. Du får gärna förklara vad som är dåligt med det och för vem!
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.