D
X xLnT skrev:
Pratade med Ei nu dom säger som du att oavsett storlek (Dock upp till 1,5MW) så blir man drabbas av detta.
Men det finns ingen uttalad deadline mot nätägarna när det ska införas.
Nä och om det här riskerar att bli märkbart så kommer detta snabbt bli en politisk fråga och det kommer sannolikt dra ut på det hela ytterligare.
 
  • Gilla
Sajlorjohan
  • Laddar…
D Dilato skrev:
I dag får en mindre elproducent, exempelvis en villaägare med solpaneler på taket, en rabatterad eller slopad elnätsavgift när överskottselen skickas in på elnätet, enligt ellagens bestämmelser. Men det krockar med EU-regler där alla elproducenter, oavsett storlek, ska betala sin faktiska del av kostnaden.

Nu sätter Energimarknadsinspektionen (Ei) ner foten. ”Ei har beslutat om inriktningen som innebär att bestämmelserna om reducerad nätavgift inte får tillämpas”, skriver myndigheten.

I praktiken innebär det att villaägare med solceller på taket får dyrare kostnader, i storleksordningen några hundralappar upp till någon eller några tusenlappar per år, enligt Anna Werner, vd för Svensk Solenergi, som refererar till uträkningar som Ei tidigare har gjort.
[länk]
Det är ju enkelt löst. Bara sätta exporten på 0. Varför hjälpa till när man ska straffas.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
A Anemv1 skrev:
Det är ju enkelt löst. Bara sätta exporten på 0. Varför hjälpa till när man ska straffas.
Ni går ju betalt fortfarande.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ni går ju betalt fortfarande.
Ja, men vad händer de timmarna det är väldigt lågt eller Minus på elpriset? Då blir de rejäl förlust. Beroende på hur mycket den andra avgiften hamnar på.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Ni går ju betalt fortfarande.
Ja, jag antar att det kommer vara oerhört svårt att komma fram till vad de eventuella extrakostnaderna skulle vara, nästan omöjligt, och mitt (kanske andras med) förtroende för nätbolagen gör ju att allt mindre än en Estoniautredning kommer att medföra att jag skrattandes rullar runt på gräsmattan tills någon stoppar mig.
 
  • Gilla
  • Haha
Sajlorjohan och 1 till
  • Laddar…
N Nordsjö skrev:
Investeringskostnad kanske? Och inte bara det...
Går väl att räkna rätt lätt vad "merkostnaden blir".
En kostnad som sedan betalas av med lån, oftast. Det är väl en merkostnad om något?
Du kan ju inte hävda att du betalar mer än andra för att du valt att lägga pengar på solceller. Du betalar ju inte mer för elen än de som inte har solceller.
Eller ska jag hävda att jag betalar mer för att jag har en elbil?
A Avarell_Dalton skrev:
Lägre elstöd
Du får väl precis lika mycket elstöd som alla andra (i samma område), X kr per förbrukad kWh.
 
  • Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
K
N Nordsjö skrev:
Investeringskostnad kanske? Och inte bara det...
Går väl att räkna rätt lätt vad "merkostnaden blir".
En kostnad som sedan betalas av med lån, oftast. Det är väl en merkostnad om något?
Tvärtom så kostar det nätägarna stora pengar att uppgradera nätet för att kunna ta emot solel från de som laddar upp el på nätet. Pengar som alla med elabonnemang får betala.
 
  • Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
S Snikhol skrev:
... har inte installerat solceller själv ännu men lutar åt att göra det. Det som gör mig tveksam till om det är en bra investering eller ej, är att så länge något är lönsamt så kommer folk att anamma det. Vi har sett det förut historiskt.
5-10% avkastning på solen - det låter nästan för bra för att vara sant! Och bör också vara det.
För det är knappast så att det råder brist på ytor att montera solceller på i landet. Om alla Sveriges hushåll installerar solceller på sina tak - och Sverige behåller baskraft för att kunna ha ett fungerande elnät så bör elpriserna när solen skiner gå mot 0 i ett sådant scenario. Eller vad tror ni?
Problemet med myndigheter är ändå att oavsett om folk installerar alternativa kraftkällor så som solceller, vindkraft mm så kommer "mamma staten" att bita av handen för folket. Folket kan "investera" i alternativa kraftkällor för att antingen bli helt fria från yttre kostnader som idag belastas via elnätägande, eller annat. Oavsett så kommer staten komma på ett sätt att debitera folket på något sätt. Fastighetsskatt är en av dessa "debiteringar", så fort folk kommer på kreativa lösningar för att koppla bort statens kontroll så kommer staten (EU, eller annan statlig reglering), hitta vägar att pumpa folk på kapital. Eldar du med ved idag straffas du med avgift för det, har du andra kreativa uppvärmnings metoder straffas du för det. Oavsett. Samma sak med elbilar. När folket skaffat det som politiker sagt till dem att skaffa för att gynna miljö, eller annat så kommer snart andra politiska beslut för att skinna folket på kapital. Det är denna politik som gör att skattkistorna aldrig sinar för att kunna sponsra politikernas löner och deras obefogade slöseri med skattemedel.
 
  • Gilla
  • Älska
OramaC och 6 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Tvärtom så kostar det nätägarna stora pengar att uppgradera nätet för att kunna ta emot solel från de som laddar upp el på nätet. Pengar som alla med elabonnemang får betala.
Min uppfattning är att detta handlar om de löpande avgifterna och inte ev. Anslutningsavgifter för förstärkningsarbeten. 37 och 38 paragrafen i 4 kap. Av ellagen handlar om överföringsavgifter. Producenter mindre än 1500 kW men större än mikroproduktion har inte behövt betala delar av kostnaderna vilket du nu kommer få göra som jag ser det. Påverkan för merparten av mikroproducenter borde bli små förutom de som har ”produktionssäkring” som sannolikt kommer få betala för den högre nivån. Det är iallafall mina högst personliga tankar kring detta.
 
T tpsoft skrev:
Min uppfattning är att detta handlar om de löpande avgifterna och inte ev. Anslutningsavgifter för förstärkningsarbeten. 37 och 38 paragrafen i 4 kap. Av ellagen handlar om överföringsavgifter. Producenter mindre än 1500 kW men större än mikroproduktion har inte behövt betala delar av kostnaderna vilket du nu kommer få göra som jag ser det. Påverkan för merparten av mikroproducenter borde bli små förutom de som har ”produktionssäkring” som sannolikt kommer få betala för den högre nivån. Det är iallafall mina högst personliga tankar kring detta.
"Anslutningsavgifter för förstärkningsarbeten" täcks också av de löpande avgifterna (de skrivs av löpande och debiteras i takt med avskrivningarna, så fungerar förresten även VA och bredbandsfiber). Det kommer dock att finnas ett större kollektiv av producenter som skall dela på dessa så att inte enskilda uppgraderingar av transformatorer skall tas av enskilda producenter. Men hur det enskilda elbolaget väljer att redovisa det är ju inte specificerat i detalj.
 
Patrik V.
Ja men ni installerar väl solceller, för att ni ska tjäna pengar så småningom? Varför ni ska få bidrag att bygga en större anläggning än ni har behov av och sedan gnäller över att ni får lägre ersättning för den överproduktion ni har, är högst besynnerligt.
 
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Du kan ju inte hävda att du betalar mer än andra för att du valt att lägga pengar på solceller. Du betalar ju inte mer för elen än de som inte har solceller.
Eller ska jag hävda att jag betalar mer för att jag har en elbil?

Du får väl precis lika mycket elstöd som alla andra (i samma område), X kr per förbrukad kWh.
Jag nappar inte på den, du får klura lite
 
Patrik V. Patrik V. skrev:
Ja men ni installerar väl solceller, för att ni ska tjäna pengar så småningom? Varför ni ska få bidrag att bygga en större anläggning än ni har behov av och sedan gnäller över att ni får lägre ersättning för den överproduktion ni har, är högst besynnerligt.
Solceller är samhällsnytta på hög nivå. Det finns inga förlorare, så jag tycker det ska premieras.
 
  • Gilla
  • Haha
SwiftD och 4 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Solceller är samhällsnytta på hög nivå. Det finns inga förlorare, så jag tycker det ska premieras.
Det TYCKER du. Och du TYCKER samtidigt att det är andra som skall betala för detta via dolda avgifter i elnätet.

Om man skall sponsra egenproduktion mer så görs det lämpligen öppet via en ökad rabatt (60-öringen) och inte via dolda rabatter som inte går att kvantifiera.

Frågar man dessutom energiforsk så är småskaliga solceller den dyraste elproduktionen vi kan bygga. De anser nog inte att det är samhällsnytta på hög nivå...
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 9 till
  • Laddar…
Patrik V.
S surfarn skrev:
Solceller är samhällsnytta på hög nivå. Det finns inga förlorare, så jag tycker det ska premieras.
"Samhällsnytta"?, ska inte behöva bidrag. Det gör bara att det blir snikna individer som skaffar det, vilket tydligt framgår när det blir tal om försämringar för de som vill göra en "grön" omställning.

Sedan ska det inte göras på bekostnad av icke husägare, de är redan en alldeles för priviligerad grupp i samhället. Alla övriga, ska inte behöva göda deras börsar ännu mer.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.