K karlmb skrev:
Jag tror inte de får göra så enligt lagen. EU har ett regelverk för hur enskilda avlopp ska fungera och det ska räcka att uppfylla den standarden.
Det enda som är öppet för tolkning är egentligen var hög skyddsnivå ska gälla.
Men även där är det tydligen godtycke före vetenskap som går först.
Det borde dras några fler fall inför EU-domstolen. Sverige brukar förlora där.
Nog för att jag har krigat mot myndigheter tidigare men jag har inte tid och ork att dra nått sånt här i domstol i flera år för att till sist hamna i EU , jag har en gård att bygga upp.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Nog för att jag har krigat mot myndigheter tidigare men jag har inte tid och ork att dra nått sånt här i domstol i flera år för att till sist hamna i EU , jag har en gård att bygga upp.
Visst. Förstår det.
De som orkar borde ses som hjältar och inte rättshaverister.

• Gilla
Metafor och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Visst. Förstår det.
De som orkar borde ses som hjältar och inte rättshaverister.
I bland är gränsen mellan dessa hårfin :D

N noone70 skrev:
Du hAr fortfarande inte svarat på frågan om krav i bygglovet. Den Pdf du lagt ut är en sak, krav i bygglov för att få slutbesked och att få flytta in är något helt annat.

• Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du hAr fortfarande inte svarat på frågan om krav i bygglovet. Den Pdf du lagt ut är en sak, krav i bygglov för att få slutbesked och att få flytta in är något helt annat.
Har inte 100% koll på det formella
För att få slutbesked så måste man ha ett godkänt avlopp
De enda som kommunen godkänner vid nybyggnation är det snålspolande eländet

N noone70 skrev:
Har inte 100% koll på det formella
För att få slutbesked så måste man ha ett godkänt avlopp
De enda som kommunen godkänner vid nybyggnation är det snålspolande eländet
Det beror på vad dom skriver gällande godkänt avlopp, wc stol kan aldrig vara ett juridiskt hållbart krav i detta fall. Kommunen har en dröm och kan påverka en del, men inte i detalj.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Ok nu har vi avverkat möjligheterna som i bästa fall ligger i en gråzon
Finns det någon koscher variant som faktiskt funkar?
Vet inte om det är koscher, men jag rek. att du installerar extremt snålspolande toaletter kombinerat med en 6 m³ tank. Har en Wostman själv (ja, för dyr) och tyvärr bara 3 kbm tank. Om vi kan höja oss över skitsnacket lite, så kan ni läsa mina argument:

1. Ja, det är idiotiskt att viktiga samhällsfunktioner som skola, VA, äldrevård mm. ligger på kommuner, men det är riksdagsbeslut bakom och vi har de politiker vi förtjänar. Därför får vi dito regelverk. Hetsa inte upp er över skitsaker och välj vettigare strider!
2. Att kommunerna har olika inriktning beror delvis på att de har olika förutsättningar. Så om en kommun (Tanum) har seriösa problem med övergödning i havet så behöver man bli av med allt vårt piss, eftersom kvävet orsakar detta. Ett minireningsverk är då inte bra nog så vitt jag vet. Här gick Tanum kn ifrån att kräva urinseparering, eftersom man fick tillgång till en teknik där man återvinner allt toaslam (vet inte hur det fallit ut). Ni kan yla om jobbiga miljökrav, men vill ni lämna en övergödd sörja eller ett rent hav till era barn & barnbarn?
3. Ja, extremt snålspolande toaletter är inte perfekta men lär er att använda dem. Om rörmokaren ploppar ur sig kritik så kanske den handlar om undermåliga rördragningar där denna typ av toa inte ska användas. Efter 1,5 års drift av mitt (nybyggda) avlopp så funkar det fortfarande. Har ca 0.5 % fall på rören enl. rek.

Ja, ursäkta att jag gnuggade in budskapet, men det var skitroligt!

Lycka till! :)

• Gilla
Filbert
  • Laddar…
T Timmerkramare skrev:
Ett minireningsverk är då inte bra nog så vitt jag vet.
Det renar väl kväve till iaf 80% har jag för mig. Och om man har (vilket ju brukar vara krav) en efterpolering så har jag läst att kvävet aldrig når vattendragen.

T Timmerkramare skrev:
Vet inte om det är koscher, men jag rek. att du installerar extremt snålspolande toaletter kombinerat med en 6 m³ tank. Har en Wostman själv (ja, för dyr) och tyvärr bara 3 kbm tank. Om vi kan höja oss över skitsnacket lite, så kan ni läsa mina argument:

1. Ja, det är idiotiskt att viktiga samhällsfunktioner som skola, VA, äldrevård mm. ligger på kommuner, men det är riksdagsbeslut bakom och vi har de politiker vi förtjänar. Därför får vi dito regelverk. Hetsa inte upp er över skitsaker och välj vettigare strider!
2. Att kommunerna har olika inriktning beror delvis på att de har olika förutsättningar. Så om en kommun (Tanum) har seriösa problem med övergödning i havet så behöver man bli av med allt vårt piss, eftersom kvävet orsakar detta. Ett minireningsverk är då inte bra nog så vitt jag vet. Här gick Tanum kn ifrån att kräva urinseparering, eftersom man fick tillgång till en teknik där man återvinner allt toaslam (vet inte hur det fallit ut). Ni kan yla om jobbiga miljökrav, men vill ni lämna en övergödd sörja eller ett rent hav till era barn & barnbarn?
3. Ja, extremt snålspolande toaletter är inte perfekta men lär er att använda dem. Om rörmokaren ploppar ur sig kritik så kanske den handlar om undermåliga rördragningar där denna typ av toa inte ska användas. Efter 1,5 års drift av mitt (nybyggda) avlopp så funkar det fortfarande. Har ca 0.5 % fall på rören enl. rek.

Ja, ursäkta att jag gnuggade in budskapet, men det var skitroligt!

Lycka till! :)
Lyssnar iaf på det om 6kbm tank
Resten förmodligen inte :cool:

N Nalleman64 skrev:
Det som är lite märkligt är hur pass mycket reglerna varierar mellan kommunerna.
Jag gjorde nytt avlopp för ett drygt år sedan.
Inga problem att få installera minireningsverk utan efterpolering.
Heller inga problem att få behålla min 60 år gamla IFÖ som spolar tio liter per gång. Tvärtom tyckte inspektören (som var mycket tillmötesgående och hjälpsam under hela processen) att det är bättre med en toa som spolar rejält och håller rören ordentligt rena.
Underbart att höra. En klok inspektör för en gångs skull.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.