N noone70 skrev:
Vet inte!
Snackade med nån nisse på miljökontoret och han bara sa tvärnej när jag frågade och hänvisade till kretslopp-blabla
Vad har du ansökt om? WC och sluten tank? Ändra ansökan till att allt ska gå till ett minireningsverk istället. Har ni hög skyddsnivå eller normal?

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Här på västkusten vet jag att vissa rörläggarfirmor har snålspolande lånetoaletter som de sätter in hos sina kunder tillfälligt under inspektionen, efteråt plockas den bort och de sätter in en riktig istället...

• Gilla
  • Älska
  • Haha
mikethebik och 10 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Är det någon som har en ide om hur man kan komma undan och köra med "vanliga" snålspolande toaletter?
Hink bredvid?

Kan ju för att provocera ställa fram den välfylld med vatten och påstå att det för att uppfylla lagen om skydd mot olyckor. Dvs att det är för att släcka eventuella bränder som komplement till brandsläckare

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Kalle B Kalle B skrev:
Här på västkusten vet jag att vissa rörläggarfirmor har snålspolande lånetoaletter som de sätter in hos sina kunder tillfälligt under inspektionen, efteråt plockas den bort och de sätter in en riktig istället...
Det är ju skitbra!

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Södertälje kommun gick hårt åt enskilda hushåll from ca 2010 och godkände typ bara vakumtoaletter när folk ansökte. Men när de själva bygger sjukhus så gällder det tydligen inte alls och snålspolande toastolar är ett minne blått : O (tror denna byggdes 2018) :cry:
Kommuner bygger inte sjukhus, det gör regioner. Dock är det kommunen som beviljar bygglovet såklart.
Men det är särskilda regler för sjukvårdsinrättningar.

Ann-Christin Asson Ann-Christin Ahl skrev:
Försök lägga fram att du vill ha Alnarp Cleanwater (bioreningsverk), inga kemikalier tömning 10-15 år. Installerade mitt för 2,5 år sedan och har kapacitet för 2 hushåll
Alnarp är tydligen inte godkänt vid hg skyddsnivå enligt powerpointen som kommunen har.

F fribygg skrev:
Eller är det mellan tjänstemännen?
Nåt allvarligt fel är det. I min kommun skulle alla plötsligt dömas ut, och när jag ansökte om att lägga nytt var det hög skyddsnivå som gällde. Vi är 8 st med några meter till en sjöstrand. När jag till sist fått min ansökan beviljad med minireningsverk hade en av grannarna just påbörjat sin resa. Då fick han veta att någon hög skyddsnivå är det inte tal om längre, den gäller bara om det är mindre än 2 m höjdskillnad mellan utsläppspunkten (i en stenkista eller infiltration) och sjön.
Det visade sig att tanten som var så strikt, och tvingat hus även flera hundra meter ifrån sjön att uppfylla hög skyddsnivå, nu hade slutat på kommun...
Så grannen kunde lägga en vanlig infiltration intill stranden.
Det var för sent för mig att överklaga, ville ändå ha reningsverk för att slippa gräva en gång till, men hög skyddsnivå begränsade ju mitt urval en hel del.

Redigerat:
S SvanteC skrev:
Samma här, sen kommer sambon som är mer 'miljökämpe' än jag och snålspolar. Så luktar de kiss i hela badrummet morgonen efter =)
Plocka hem en bruksanvisning till er toa och justera upp mängden på snålspolknappen!

Vår har två knappar, den ena typ 2-3L och den andra 4-6. Är den inställd på minsta är det hopplöst men maxar man den så funkar det hyfsat bra!

engs
Bananskalare Bananskalare skrev:
har jag för högt ställda krav som vill kunna spola ner toapappret?

Annars får man väl installera ern bidé också...

K karlmb skrev:
Alnarp är tydligen inte godkänt vid hg skyddsnivå enligt powerpointen som kommunen har.
Trist att kommuners påvar gör egna bedömningar istället för en övergripande proffesionell riktlinje för hela landet.
Jag bor i Uppsala med skyddsnivå hög så jag har alla tre stegen i Alnarp

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jo en lustig tråd... man behöver inte 5m toapapper för att torka av några tiotals kvadratcentimetrar.
Sen är inte en toa ett "sopnedkast" och man blir glad av att inte behöva beställa slamsugning av tanken så ofta.
Så vad är problemet egentligen?

Fulkemisten
P paralun skrev:
Jo en lustig tråd... man behöver inte 5m toapapper för att torka av några tiotals kvadratcentimetrar.
Sen är inte en toa ett "sopnedkast" och man blir glad av att inte behöva beställa slamsugning av tanken så ofta.
Problemet är att 1-2 cm fall per meter och därpå en redig defekation med sålt till måttligt med toapapper behöver mer än 2 liter per spolning. Basta.

P paralun skrev:
mängden vatten? och oviljan att sponsra slamsugarna?

En toalett idag är relativt snålspolande Redan där behöver man slänga i en hink vatten ibland för att rensa rören. En extremt snålspolande? Köper man en extremt snålspolande toalett bör det ingå en hink så man kan spola. Problemet är inte bara toaletten...

• Gilla
noone70
  • Laddar…
P paralun skrev:
Återkom när du provat pressa en chokladmjukglass genom en klase druvor och säg att det räckte med ett par ruto för att se vilken färg det var på druvorna ;) (nej, jag säger inte att alla har hemisar)

• Haha
noone70
  • Laddar…
Ann-Christin Asson Ann-Christin Ahl skrev:
Trist att kommuners påvar gör egna bedömningar istället för en övergripande proffesionell riktlinje för hela landet.
Jag bor i Uppsala med skyddsnivå hög så jag har alla tre stegen i Alnarp
Jag tror inte de får göra så enligt lagen. EU har ett regelverk för hur enskilda avlopp ska fungera och det ska räcka att uppfylla den standarden.
Det enda som är öppet för tolkning är egentligen var hög skyddsnivå ska gälla.
Men även där är det tydligen godtycke före vetenskap som går först.
Det borde dras några fler fall inför EU-domstolen. Sverige brukar förlora där.

• Gilla
noone70 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.