32 166 läst · 99 svar
32k läst
99 svar
Slippa undan extremt snålspolande toa
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 616 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 616 inlägg
Det som är lite märkligt är hur pass mycket reglerna varierar mellan kommunerna.
Jag gjorde nytt avlopp för ett drygt år sedan.
Inga problem att få installera minireningsverk utan efterpolering.
Heller inga problem att få behålla min 60 år gamla IFÖ som spolar tio liter per gång. Tvärtom tyckte inspektören (som var mycket tillmötesgående och hjälpsam under hela processen) att det är bättre med en toa som spolar rejält och håller rören ordentligt rena.
Heller inga problem att få behålla min 60 år gamla IFÖ som spolar tio liter per gång. Tvärtom tyckte inspektören (som var mycket tillmötesgående och hjälpsam under hela processen) att det är bättre med en toa som spolar rejält och håller rören ordentligt rena.
Jag har en Gustavsberg 315 på övervåningen från 60-talet som jag renoverat, nya packningar och ventilboll och sådär. Det var inte så svårt. Grannarna hade likadan men bytte till modern toa, inte extremt snålspolande men nån sån där som drar iväg 4-8 liter vatten per spolning. Vi har båda en sådan modern på undervåningen. Efter ett halvår fick de stopp, både de och jag har nya (2010-talet) PP-rör 110 mm med fall på 1-2 cm/m ut till gatan. Likadana egnahemshus. Min porslinstron vräker på 15 liter per spolning. Det är vad som behövs.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
har jag för högt ställda krav som vill kunna spola ner toapappret?
Jo toan jag refererar till satte då min far in 1987 och det har aldrig varit några problem mer än att användare ska vara medveten om att den är snålspolande, sen efter att ha funderat på saken så krävs det kanske något tätare rengöring. Skulle någon ta för mycket papper så är det ju bara att vänta någon minut och spola igen. Men största vinnaren är plånboken eftersom tanken inte fylls upp så snabbt! (sen minskas ju volymen till reningsverken och det är ju även det en vinst)Bananskalare skrev:
Frågan är väl hur mycket papper du verka använda för att få problem?Bananskalare skrev:
Normalt så har jag inga problem med att använda papper i dagens toaletter men när jag fått problem är det i byggbodar med billigt papper och dåligt gjorda avloppsrör
Jag tror att det i Sunne kommun till och med är krav på just minireningsverk. En kompis fick betala surt för detta, då deras avlopp dömdes ut i samband med att de fick bygga nytt pga brand, och de först installerade vanlig trekammarbrunn, men ett halvår senare tvingades köpa minireningsverk istället när de ändrade reglerna.N Nalleman64 skrev:Det som är lite märkligt är hur pass mycket reglerna varierar mellan kommunerna.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 616 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 616 inlägg
Jag valde minireningsverk "frivilligt" eftersom marken här är väldigt lerig och t.o.m. en markbädd skulle vara lite osäker funktionsmässigt på lite sikt.Anna_H skrev:Jag tror att det i Sunne kommun till och med är krav på just minireningsverk. En kompis fick betala surt för detta, då deras avlopp dömdes ut i samband med att de fick bygga nytt pga brand, och de först installerade vanlig trekammarbrunn, men ett halvår senare tvingades köpa minireningsverk istället när de ändrade reglerna.
Det som är bra med minireningsverket är dels att jag har 20 års funktionsgaranti som sedan kan förlängas tio år i taget och dels att jag inte behövde någon efterpolering (krävs ofta) utan kan släppa det renade vattnet direkt i ett dike (utan påverkan av lerjorden).
Serviceavtalet kostar visserligen några kronor per år men det är det värt att veta att mitt avlopp fungerar som det skall.
Fast vattenkostnaden för toaspolning är, ursäkta språkbruket, en riktig skitsak. Gissar att den "besparing" en snålspolande toa ger omgående äts upp om man får ett stopp vart tionde år. Jag tror att vi säkert vattnar i trädgården hundra gånger mer an vad vi spolar i toan.P paralun skrev:
Kravet i botten är alltså en sluten tank för svartvatten, då vill du inte ha en vanlig toalett. Det blir väldigt täta tömningar.
Sedan kan man ju fråga sig hur de motiverar kravet på sluten tank. Men jag vill påstå att frågan i tråden är felställd.
Sedan kan man ju fråga sig hur de motiverar kravet på sluten tank. Men jag vill påstå att frågan i tråden är felställd.
Jo förvisso men det är ju slamsugningen av tanken som kostar varje år (spolvattnet kostar inget) och jag kollade min avlidne fars sparade papper och förläggningen av rör är ju mycket viktig för att undvika stopp! (se avsnitt rördragning i fil). Funkar och det har aldrig blivit stopp och det brukar bli en tömning per år vilket är rimligt.Alfredo skrev: