33 437 läst · 99 svar
33k läst
99 svar
Slippa undan extremt snålspolande toa
Egentligen en helt annan tråd men, det finns inget som ingår i ett vanligt serviceavtal som berättigar priset av tusentals kronor per år.N Nalleman64 skrev:
Visuell koll, pH test, pumptest, filterstrumpa, avläsning av larm, koll av flockningsmedel etc.
Allt detta kan man göra själv lika bra. Men en del kommuner kräver ändå serviceavtal.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 655 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 655 inlägg
Min kommun kräver inte serviceavtal men jag tycker det är bekvämt att slippa tänka på underhåll av verket samt att avtalet inkluderar kontinuerlig övervakning (via mobilnätet) som jag kan logga in och följa om jag vill och även byte av slitdelar, påfyllning av flockningsmedel, teknikerns resa till mig en gång per år o.s.v.M MagHam skrev:Egentligen en helt annan tråd men, det finns inget som ingår i ett vanligt serviceavtal som berättigar priset av tusentals kronor per år.
Visuell koll, pH test, pumptest, filterstrumpa, avläsning av larm, koll av flockningsmedel etc.
Allt detta kan man göra själv lika bra. Men en del kommuner kräver ändå serviceavtal.
Dessutom ger avtalet 20 års garanti på funktionen (kan förlängas ytterligare med tio år i taget).
Givetvis gör var och en sin egen bedömning av vad detta är värt men för mig är det värt att betala för det.
Södertälje kommun gick hårt åt enskilda hushåll from ca 2010 och godkände typ bara vakumtoaletter när folk ansökte. Men när de själva bygger sjukhus så gällder det tydligen inte alls och snålspolande toastolar är ett minne blått : O (tror denna byggdes 2018)
Allt skall vara så funkisanpassat som det bara går, så varför inte se till att få ut ett läkarintyg att familjens tarmar kräfva dessa toalettstolar? Att det är hög risk för förstoppning och andra medicinska problem, alternativt stopp io avloppet, om ni skulle behöva installera en snålspolande.
Byter precis själv toalett och vill definitivt inte ha snålspolande. Det bästa jag hittade var en Gustavsberg estetic 8300. Den kan man ställa upp till 6 l. Har iofs inte letat så mycket men den fick det bli. ok pris just nu på bla. bygghemma.
N noone70 skrev:I kommunen vi ska bygga i så är det krav på extremt snålspolande toaletter vid nybygge eftersom vi ska ha eget VA.
Av flera skäl vill vi inte ha sådana toaletter, de är fula, dyra och enligt utsago helt värdelösa om man sk*ter mer än en kaninlort.
Är det någon som har en ide om hur man kan komma undan och köra med "vanliga" snålspolande toaletter?
Du kan väl säga som det är till kommun. Du kommer uträtta dina behov i trädgården och andvända det som gödsel till gräsmattaN noone70 skrev:
Snålspolande fungerar.. OM man spolar 3-4 gånger. Sedan måste man skura med toaborsten för att få bort det som fastnade på porslinet och spola ytterligare en gång. Så det kan inte vara vatten man vill spara med snålspolande WC stolar.F fribygg skrev:
Det handlar väl snarare om att sponsra diverse näringar som rörmokare och spolfirmor och att kommunen får gräva upp lite fler vägar och lägga om avloppsrör som beckat igen av för långsam transport av avloppsvattnet.
Då jag arbetade som reparatör i Örebro så byttes de snålspolande toaletterna ut på flera av kommunens nybyggen. Helt enkelt för att det gick åt MER vatten då folk spolade åtskilliga gånger för att få rent i stolarna.
En hederlig Gustavsberg med dragknopp som man ställer in på en vettig mängd spovatten håller hela avlopps systemet i bra kondition och minskar risken för att olika växtlighet skall ta sig in i rören och ställa till det.
Men nu är väl kravet en sluten tank, inte snålspolande toaletter. En tank fylls upp orimligt fort om man inte har extremt snålspolande toaletter. Det känns som att ni riktar in er på fel problem.
Fruktsallad
Medlem
· Västra Götaland
· 234 inlägg
Fruktsallad
Medlem
- Västra Götaland
- 234 inlägg
Här skrev jag något liknande för några år sen. Leta efter en toa som man kan ställa upp till 6 liter.
https://www.byggahus.se/forum/threads/trang-kroek-skal-pa-nya-toaletter.403272/
https://www.byggahus.se/forum/threads/trang-kroek-skal-pa-nya-toaletter.403272/
N noone70 skrev:I kommunen vi ska bygga i så är det krav på extremt snålspolande toaletter vid nybygge eftersom vi ska ha eget VA.
Av flera skäl vill vi inte ha sådana toaletter, de är fula, dyra och enligt utsago helt värdelösa om man sk*ter mer än en kaninlort.
Är det någon som har en ide om hur man kan komma undan och köra med "vanliga" snålspolande toaletter?
Försök lägga fram att du vill ha Alnarp Cleanwater (bioreningsverk), inga kemikalier tömning 10-15 år. Installerade mitt för 2,5 år sedan och har kapacitet för 2 hushållN noone70 skrev:
P paralun skrev:
Precis, det är ofta orimligt stor mängd papper som gör att det blir stopp vid snålspolning efter #2. Har IFÖ Sign Art med Geberit cisterner och det fungerar bra med stora knappen efter #2. Gäster med bakterieskräck som använder fem meter papper ombeds vänligen "spola en extra gång mellan rumplyften"V Villaägarenr1 skrev: