torparnorpan skrev:
C-däck ska du ha. Bättre för egenskaperna och allt. Finns garanterat i din storlek.
Jag köpte nyss 185R14C med fälg för 995:- / St. Lastindex 100/102 ( beroende på enkel eller dubbelaxcel)
Kan du länka till din favo-leverantör av vinter-c-däck? Jag tycker det är svårt att hitta i mindre dimensioner än 15". Behöver själv 13" när det är dags för byte...

En grej att tänka på med släpvagn är att kolla bromsarna grundligt innan besiktning. Mina gick inte igenom denna gång, för första gången. Ojämn bromsverkan på främre axeln.

Väl isär noterar jag att ena bromsbacken inte ser ut att ligga rätt på nocken på justeringsmojängen. Se bilder nedan. Två första visar hur den låg. Den sista hur jag antar att den ska ligga. Det som förvånar mig lite är att det ens kan bli så här, att det inte finns en liten "vägg" på utsidan som hindrar att den glider av, precis som det finns på insidan. Sedan visade det sig att det såg likadant ut på andra sidan, där bromsen ändå tagit bra. Men jag noterade också att bromsbacken på den sida som inte funkat bra, var sliten på sidan av backen, så den har gått emot bromskåpan. Så var det inte på den ok sidan.

Någon som sett något liknande, som vet om det saknas något i monteringen. Det finns en hål igenom själva justeringsmojängen och genom plåtkåpan bakom, så det ser ut som det skulle kunna sitta något där.

I vilket fall som helst så har ju kärran funkat i de 10 år jag haft den och antagligen längre än så innan. Så lite konstigt är det allt, tycker jag.

Närbild av en felplacerad bromsback vid justeringsmekanismen på en släpvagns bromssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Felplacerad bromsback på släpvagn, ojämn slitage synligt.
Skapa konto

Felplacerad bromsback på justeringsanordning för släpvagnsbroms.
Skapa konto

Jag tror att det har legat en sten mellan bromsbacken och trumman som gjorde att backen inte tog i trumman vid bromsning.
När ni tog bort trumman så följde backen med tills den hoppade av bromskolven, det syns skrapmärken på både bromskolven och bromsbacken, det ligger även lite stenbitar på bla bromsbacken.

Nja, nu har jag uppenbarligen fotat den sida som var ok (för det ser spegelvänt ut mot den dåliga sidan). Och jag håller med om att på den sidan så kan backen ha följt med när trumman drogs av. Men på den dåliga sidan syntes tydligt att backen var skavd på ytterkanten, typ en halv mm eller så, en del material bort alltså. Jag kollade noga efter lösa saker men hittade inget. Hjulet rullade också fint när bromsen inte var på, så jag tror inte det var något löst i. Däremot var det en del damm på backarna, lika på alla tre trummor jag haft isär.

Har nu justerat lite och monterat ihop. Första vändan blev inte bra, samma som innan, bromsen tog sämre på ena hjulet. Det syntes på backarna att de låg emot på ganska liten yta. Bytte runt med backarna på axeln bakom, och då blev det bättre på den dåliga och status quo på den bakre axeln, lustigt nog. Det är nu en klar skillnad mot innan på den dåliga axeln, och den som fick de "dåliga" backarna känns lika som innan, och lika som motstående hjul på samma axel.

Så nu känns det lika på bägge hjulen på främre axeln, och lika på bägge hjulen på bakre axeln. Så nu ska den förhoppningsvis gå igenom besiktningen.

När jag kollar på bilderna så ser det ut som om en litet öra försvunnit från nocken, men är svårt att se på grund av all rost och smuts. Jag tror det har suttit ett "öra" på utsidan likadant som det som sitter på insidan av backen som håller backen på plats. Den på yttersidan är borta och därför har bromsbacken kunnat halka ut och sedan legat emot trumman.

@NetNut, jag misstänker att det inte ska vara någon klack på utsidan. Om det hade varit en klack så hade thomasx eventuellt inte fått bort trumman.

Om trumman är lite sliten och/eller har en rostkant på ytterkanten så tar den kanten i bromsbacken när man försöker ta av trumman, utan klack på bromskolven så kommer bromsklacken att glida av bromskolven, men om det hade varit en klack på bromskolven så hade det varit risk att bromsbelägget slits bort från bromsbacken.

NetNut skrev:
När jag kollar på bilderna så ser det ut som om en litet öra försvunnit från nocken, men är svårt att se på grund av all rost och smuts. Jag tror det har suttit ett "öra" på utsidan likadant som det som sitter på insidan av backen som håller backen på plats. Den på yttersidan är borta och därför har bromsbacken kunnat halka ut och sedan legat emot trumman.
Precis min tanke också. Men det fanns inga rester, det ser likadant ut på tre hjul och det ser inte ut att finnas någon brottyta eller yta där en sådan flik skulle har varit infäst.

Man kan undra varför det inte finns en sådan flik, när det finns en på insidan. Den hade ju helt klart motverkat detta fel.

Demmpa skrev:
@NetNut, jag misstänker att det inte ska vara någon klack på utsidan. Om det hade varit en klack så hade thomasx eventuellt inte fått bort trumman.

Om trumman är lite sliten och/eller har en rostkant på ytterkanten så tar den kanten i bromsbacken när man försöker ta av trumman, utan klack på bromskolven så kommer bromsklacken att glida av bromskolven, men om det hade varit en klack på bromskolven så hade det varit risk att bromsbelägget slits bort från bromsbacken.
Det låter som en plausibel förklaring. Det hade dock gått genom att justera in backarna via den justerskruv som finns. Men det är nog som du säger.

P
MathiasS skrev:
Kan du länka till din favo-leverantör av vinter-c-däck? Jag tycker det är svårt att hitta i mindre dimensioner än 15". Behöver själv 13" när det är dags för byte...
Jag hittade just en bra nätsida runt släpdäck
Tex R13C visserligen 195/50 men 104 i belastningsindex.. Finns massa fina C däck där
http://www.tirendo.se/search?vehicl...ndefined=&speedRating=&isRunflat=&reinforced=

Där fanns det lite. Kenda-däcket är sådant jag har på släpet idag och det verkar bra. Dock är det ju inte riktiga vinterdäck, sådana hittade jag inga där heller.

Dom hade inte ett enda i min dimension, 195/65-14 nu har ju jag redan köpt men det va som sagt svårt att hitta däck alls till min kärra.

...jag får kolla lite till...

Stefan N skrev:
Dom hade inte ett enda i min dimension, 195/65-14 nu har ju jag redan köpt men det va som sagt svårt att hitta däck alls till min kärra.
Ja, det där låter som en väldigt udda dimension, vad är det för kärra du har?

Du skulle eventuellt kunna gå på 155/82-13 istället, som ju mer eller mindre är en standarddimension. Lätt att få tag på däck, till bra pris.

Det är ett Hebe 1300kg släp, Mercedes bultmönster på axeln.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.