Tack!
 
GoForIt skrev:
Jag är på jakt efter en obromsad släpvagn med fjädring, med totalvikt max 650 kg.
Lastyta minst motsvarande en standardgips (120x240).
Någon med tips?
Drar mitt vanliga tips. Fogelsta L750U. Helnöjd med min med 80 cm grindar.

Edit: missade att det var 650 kg du hade som max.
 
Chrissofsweden skrev:
Jag köpte denna och är så löjligt nöjd. Lätt det bästa släpet jag haft. Maxlast är 590kg vilket i 750kg klassen är bästa möjliga. Släpet väger bara 160kg men känns robust. Ingen besiktning på 4 år och när det är dags så är allt enkelt att skruva på. Släpet är så lätt att du flyttar det i sidled genom att putta det. Men det ligger ändå stabilt bakom bilen trots tungt lastat.

Köpte mitt på kampanj för 7990:-

Mått 1,25x2,6m.
[länk]
Går tyvärr inte att få typad i 650kg totalvikt, vilket är ett krav..
 
GoForIt skrev:
Går tyvärr inte att få typad i 650kg totalvikt, vilket är ett krav..
Ah missade den lilla detaljen...
 
förstår fortfarande inte hur man kan få ett pressat plåtsläp till "robust" :confused:
 
  • Gilla
blue.b och 3 till
  • Laddar…
B
mycke_nu skrev:
Det är bruttovikten. Totalvikten är tjänstevikten plus maxlasten.

För att köra över 40 km/h:
Totalvikten får INTE överstiga bilens halva tjänstevikt om släpet är lastat. Detta gäller om det så bara ligger ett spik på släpet. Totalvikten är alltid den samma avsett last.

Är släpet HELT olastat får man räkna med tjänstevikten i stället för totalvikten.

Observera att man blir av med körkortet vid 70 km/h om man bryter mot ovanstående.

För att släpet skall räknas som lätt släpfordon (B-körkort)
Totalvikt max 750 kg eller totalvikt under dragbilens tjänstevikt. Max 3,5 ton totalt.

Sedan kan det finnas tekniska begränsningar på dragfordonet, tex att dragkroken inte klarar mer än 600 kg. I det fallet räknar man med bruttovikten, dvs tjänstevikten plus aktuell last.
Det är väl värre än så? Om fartgränsen är lägre än 50 km/h dras körkortet vid 20 km/h överskridande, vilket skulle vara 60 km/h. Men den regeln kanske bara gäller skyltad gräns, har inte koll på det.
 
B
Har sökt som en galning angående det där med körkortsindragning vid 20 km/h överskridande. Det verkar bara vara aktuellt när man får köra högst 30 km/h, det är alltså den vanliga regeln om att lappen dras vid 30 över när man får köra 40.
 
Y
Det är många som säljer husvagnschassin.
Vilket är frestande att göra till stor, platt släpvagn.

Men anar att man inte längre kan köra lagligt då på vägarna?
Är det ens möjligt att klassa om den på besiktningen?

---------------------------
Fråga två, vilken hastighet var det förr i tiden på kärror innan 80km?
Om jag köper en kärra från 1999, hur snabbt får den rulla då?

B Byggfan skrev:
Jag letar efter en släpvagn. Funderingar kring dessa, nån som har några tips å råd?
[länk]
[länk]
Den 1425 är ofta ute på annons med grindar, fin vagn med ok pris tänker jag, lite synd med ömtåliga plastskärmar som man ibland frestas sätta foten på för att nå.
 
Min pappa och bror har byggt om varsitt husvagnschassie till släpvagn. Vad jag vet har det inte varit några problem med besiktningen. Man besiktar ju inte själva överbyggnaden så att säga, så har man rätt axel, bromsar, drag och belysning så är det ok...

Hastigheten beror inte på åldern, utan nuvarande regler gäller alla vagnar.
 
Y
useless useless skrev:
...
Hastigheten beror inte på åldern, utan nuvarande regler gäller alla vagnar.
Så alla får köras i 80km/h eller vad avgör om dom får detta?
 
Btomsad/obromsad. Obromsade som väger över halva bilens tjänstevikt är 40 km/h.
 
Y Yrrol skrev:
Så alla får köras i 80km/h eller vad avgör om dom får detta?
Vissa 80km/h, vissa 40km/h,
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/hur-fort-far-du-kora/

”Du får köra i högst 80 km/tim med
  • bromsad släp- eller husvagn
  • obromsad släp- eller husvagn (totalvikt
    högst 750 kg)
    a) om totalvikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt eller
    b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt.
högst 40 km/tim med
  • släpvagn med ledad dragstång och påskjutsbroms (t.ex. styrande framaxel)
  • obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg)
    a) om totalvikten överstiger bilens halva tjänstevikt eller
    b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten överstiger bilens halva tjänstevikt.”
 
När jag kikade på att bygga om husvagn till släp så var grundprincipen att ingen åverkan på chassit får göras utan en överbyggnad skulle bultas fast icke förstörande. Tex svetsa förstärkningar var inget de gillade på besiktningen.

Men det kan nog vara lite hur som helst det där. Dock vill jag minnas att man var tvungen att besikta den som ett släp (göra om den på något sätt i registren från husvagn till släp).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.