104 716 läst · 169 svar
105k läst
169 svar
Släpvagn, vad ska man tänka på?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 052 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 052 inlägg
Finns ju massor av R14C 195 dock är det många utan profilen angiven..
Men det är ju totala radien som är den viktiga men på en släp mindre viktigt än på en bil. Men ännu mer intressant är ju belastningsindexet som man vill ha så bra som möjligt...
På ett enkelaxlat 1300 så måste man ha index 93 (dvs 650kg)
Men det är ju totala radien som är den viktiga men på en släp mindre viktigt än på en bil. Men ännu mer intressant är ju belastningsindexet som man vill ha så bra som möjligt...
Är profilen inte angiven är det med stor sannolikhet normalprofil, alltså 82. Och man bör inte ersätta ett 65 profil med ett 82 profil med samma dimensioner i övrigt, om det ens går. Diameter/rullomkrets får inte ändras mer än ±5%TheStills skrev:Finns ju massor av R14C 195 dock är det många utan profilen angiven..
Omkretsgränsen är borta sen 2006 visserligen men ett 82 profil hade jag aldrig fått plats med, det hade tagit i skärmen.
Nu hittade jag däck med 92 i lastindex så det är close enough för mig.
Nu hittade jag däck med 92 i lastindex så det är close enough för mig.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 438 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 438 inlägg
Innan man byter storlek bör man kontrollera att däcket går fritt och inte skaver mot något, i alla lägen även med helt nertryckt fjädring
Många missar insidan och svarvar sönder däcket
Många missar insidan och svarvar sönder däcket
Så här säger numera reglerna.thomasx skrev:
”Utbyte av hjul och däck på personbil, släpvagn med en totalvikt av högst 3 500 kg eller motorcykel under förutsättning att hjul och däck har fritt utrymme vid fjädringsrörelser samt att hjul och däck täcks av fordonets ursprungliga stänkskydd (stänkskärm). För personbil och motorcykel gäller dessutom att hjul och däck går fritt vid fulla manöverrörelser samt att hastighetsmätaren uppfyller föreskrivna krav.”
Det är ordagrant från Vägverkets föreskrifter 2006:63 punkt 6.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 052 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 052 inlägg
Alla moderna släp har väl fjädring i form av gummifjädrad eller torsionsfjädrad axel..
Om släpet inte har fjädring av någon form så är det väl ett efterfordon och bara får framföras i 30km/h
Om släpet inte har fjädring av någon form så är det väl ett efterfordon och bara får framföras i 30km/h
Renoverare
· Kalmar
· 2 851 inlägg
Finns Inga "30 km" släp med flak åter till frågan så är det nytt du söker eller begagnat? Nästan alla nya släp är av tvivelaktig kvalitet så märket spelar nog mindre roll hos mej står det ett fogelsta släp funkar att åka till tippen med kör massa skräp på jobbet och vårt senaste blev en ifor Williams beror ju på vilka handlare du har inärheten
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Jag köpte denna och är så löjligt nöjd. Lätt det bästa släpet jag haft. Maxlast är 590kg vilket i 750kg klassen är bästa möjliga. Släpet väger bara 160kg men känns robust. Ingen besiktning på 4 år och när det är dags så är allt enkelt att skruva på. Släpet är så lätt att du flyttar det i sidled genom att putta det. Men det ligger ändå stabilt bakom bilen trots tungt lastat.GoForIt skrev:
Köpte mitt på kampanj för 7990:-
Mått 1,25x2,6m.
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/släpvagn-caravan-1250-xl
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Har någon tips på en sida med vinterdäck? Alla vanliga sidor kräver regnr vilket släpet visserligen har men sidorna accepterar det inte.
Behöver två st 13" dubbade.
Behöver två st 13" dubbade.