Jo, man måste göra en regbesiktning.

Och man måste utgå från ett husvagnschassie som är självbärande utan karossen.
Exakt vad det innebär och vilka som faller bort är utanför min kompetens, men jag vet att de som bygger om föredrar äldre vagar framför nyare (80 talet vs slutet på 90).

Dessutom brukar totalviken inte bli så hög, runt 1400 kg med en rätt tung flakkonstruktion eftersom de behöver vara kraftigare för att vara stabila.
Så i slutänden är det inte värt så mycket för både flak (transporterflak eller likande) är halvdyra och en rutten huvagn med bra axlar också kosta några tusen, och i slutändan får man en boogievagn med 800kg last till samma pengar som en annan släpa.

De som verkar göra dessa byggen är snöskoteråkare som behöver stor yta men mindre last, där finns en sweetspot fortfarande.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Framför allt skall man undvika kärror med sönderrostad ram.

Jag fick en gång en stor gammal släpkärra gratis. Axeln hade gått av i underkant så bromsarna hade tagit fast och gick inte att lossa med någon makt i världen. Jag högg ned en björk och med den som hävstång lyfte jag kärran och slog sönder bromstrummorna med slägga och kallbit. Sedan släpade jag hem eländet efter kadetten med axeln nätt och jämt ovanför vägytan. Tur att polisen inte tog mig men jag var ung och våghalsig. Körde 30 i tvåan i uppförsbackarna.

Då jag sent om sider kom hem och började undersöka kärran så var alla rörbalkar totalt sönderrostade inifrån. Helt omöjlig att renovera för mig som knappt kunde svetsa då ännu och totalt olönsam att renovera även om man kan svetsa. Jag gjorde en byteshandel med en granne som tog kärran och det jag fick på bytet var väl värt nätt och jämt så mycket att det täckte bensinkostnaden. Jag lärde mig en läxa.

Y
Såg ett stort obromsat bygge nu och kollade datan kopplat till regnumret

"Fabrikat: EGEN TILLVERKNING"
"Fordonsslag: Släpvagn"
Inte skattepliktig. Avställd sedan 1988

Sen "uppgift saknas" på allt som har med mått och vikter.

Ska man se det som gyllene chans till en vagn som smiter ifrån begränsningar i pappersväg. Likt bilar med gamla statusen "utbytt motor". Eller är detta ett varningstecken att man kommer ha eviga problem med att få använda kärran lagligt?

Låter riskabelt. Du ska ju våga köra med den också

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.