Har ett område i huset med väggurtag som inte har skyddsjord. Vill nu "uppgradera" och dra skyddsjord dit.
Finns skyddsjord i andra änden av samma rum, men de rör (ledningsrör) som nu går till uttagen går inte den vägen.
Fråga: kan skyddsjord "dras annan väg"? Vad säger formalia?
(Ja, inkoppling etc av riktig elektriker, jsu nu "planering")
Finns skyddsjord i andra änden av samma rum, men de rör (ledningsrör) som nu går till uttagen går inte den vägen.
Nej, skyddsjorden ska följa fas/nolla hela vägen. Just för att det inte ska finnas risk att någon kopplar ur den i tron att den går till något annat
Är du helt säker på det?perra i skogen skrev:
https://www.voltimum.se/articles/felaktiga-elfel
"Påstått elfel: Separat framdragen skyddsledare. På ett socialt forum raljerades det över en separat framdragen skyddsjordsledare. Samtliga som kommenterade verkade anse att detta var ett fel. Så vitt jag kunde se, dock har jag inte all detaljkunskap i det aktuella fallet, så fanns det inget som visade på att detta verkligen var ett fel. En separat framdragen skyddsledare ryms inom begreppet god elsäkerhetsteknisk praxis. Det finns dock vissa förutsättningar, till exempel när det gäller minimiarea. Men som redan skrivet så fanns det inga uppgifter om att det var en för klen area, man ansåg bara allmänt att det var fel med separat framdragen skyddsledare. Jag undrar om den som utfört installationen läste om detta påstådda ”elfel” och hur denna person då kände sig?"
Helt 100 är jag väl inte.
Men vad jag läst mig till under många år så verkar det som om att nolla/skyddsjord ska gå från samma grupp och i samma rör/kansl/kabel just för att inte kunna kopplas bort av misstag.
Men vad jag läst mig till under många år så verkar det som om att nolla/skyddsjord ska gå från samma grupp och i samma rör/kansl/kabel just för att inte kunna kopplas bort av misstag.
Det kan möjligen finnas vägar genom regelverk och standarder att lägga fram jord en annan väg än resten men det är för specialanläggningar som driftas och hanteras av personal som har det som yrke, i bostäder ska det ligga tillsammans för undvikande av missförstånd och eländen.
Det är alltså infälld installation? I så fall kan det mycket väl vara enklare att dra i en jordtråd i det rör som finns där än att dra en lös jordtråd utanpåliggande.G grizzlym skrev:Har ett område i huset med väggurtag som inte har skyddsjord. Vill nu "uppgradera" och dra skyddsjord dit.
Jag har inte koll på under vilka omständigheter det är tillåtet. Men jag känner mig rimligt säker på att det måste vara samma grupp. Du får inte låna jord från en grupp till en annan. Är det samma grupp i båda ändar av rummet kanske det kan vara ok. Men är det samma grupp är det förmodligen också enkelt att dra i en jordtråd i befintligt rör.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 086 inlägg
Du bör betrakta denna standard som lag. Om det kommer upp ett mål i domstol så kommer man att finna att elsäkerhetslagen bemyndigar elsäkerhetsverket att ange detaljer i föreskrifter, vilket de gör genom att hänvisa till Svensk standard.
Det fall Mats tar upp är väldigt udda och ingenting man praktiserar i bostäder.
Jag tycker att denna regel sätter spiken i kistan.
Det fall Mats tar upp är väldigt udda och ingenting man praktiserar i bostäder.
Jag tycker att denna regel sätter spiken i kistan.

Intressant fråga.
En skyddsledare kan ju dels vara gemensam för flera kretsar och även separat framdragen. Detta används nog sällan i normala elinstallationer i Sverige men möjligheten finns likväl.
I elinstallationsreglerna säger man samtidigt att de allmänna fodringarna i kap 52 som visas bild på i inlägg #6 även omfattar skyddsledare utöver de övriga som finns i kap 54.
Så jag tolkar det som att båda fodringarna ska vara uppfyllda. Om skyddsledaren är gemensam för bägge kretsar ska den inte dras fram från annat ställe.
En skyddsledare kan ju dels vara gemensam för flera kretsar och även separat framdragen. Detta används nog sällan i normala elinstallationer i Sverige men möjligheten finns likväl.
I elinstallationsreglerna säger man samtidigt att de allmänna fodringarna i kap 52 som visas bild på i inlägg #6 även omfattar skyddsledare utöver de övriga som finns i kap 54.
Så jag tolkar det som att båda fodringarna ska vara uppfyllda. Om skyddsledaren är gemensam för bägge kretsar ska den inte dras fram från annat ställe.
Från ett praktiskt perspektiv håller jag med om att gruppledningar skall dras just som sammanhållna gruppledningar och inte något annat, men jag drar ändå alltid upp den där texten när någon frågar. Är lite fascinerad över att en av landets ledande elutbildare och elkonsulter skriver något sådant. Jag skulle gärna höra honom utveckla hur han resonerade när han skrev det, och sen hör någon av de andra byråkraterna i standardkommittén ge sin syn på det hela.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 086 inlägg
Artikeln Mats skrev tycker jag är intressant, för det är inte alltid självklart vad reglerna uttryckligen kräver, speciellt inte när man behöver väga samman flera paragrafer. Artikeln han skrev om straffpåföljder är ännu roligare. Man ska nog inte se artiklarna som vägledande för hur man bör göra.
Jag tror du väl känner till hans sätt att lägga ut mer eller mindre dåliga beten för att väcka lite uppmärksamhet eller intresse för någon udda fråga. Det passar säkert bra på de olika sammankomster eller kurser där de brukar komma fram och för lite start av diskussioner men lösryckt och utan bakgrund inte särskilt vettigt. Särskilt inte om en del av de som tar sina sanningar i några led utgående från dem tex inom installationsbranschen sen hävdar det utan vidare förståelse.O Oldfart skrev:Från ett praktiskt perspektiv håller jag med om att gruppledningar skall dras just som sammanhållna gruppledningar och inte något annat, men jag drar ändå alltid upp den där texten när någon frågar. Är lite fascinerad över att en av landets ledande elutbildare och elkonsulter skriver något sådant. Jag skulle gärna höra honom utveckla hur han resonerade när han skrev det, och sen hör någon av de andra byråkraterna i standardkommittén ge sin syn på det hela.
Samma MO ser vi ju hos tex Fredrik B Sjödin och många andra knutna till den lilla men i sammanhanget högljudda och inflytelserika kretsen som IN, EUU osv.
Det kan du gott vara i praktiken och låt dig inte påverkas för mycket av Tant Agdas vanliga och inte sällan fåniga konstruerade exempel byggande på diverse sökta motsättningar. Ditt första svar till TS var utmärkt och bra för grundfrågan att det sen följer lite andra utvidgningar är ju ofta intressant men inget att öht försöka använda för TS i sitt fall.perra i skogen skrev:
Klicka här för att svara