Samfälligheten kan förstås kräva att du river huset, men du kan då gå till lantmäteriet och be dem fixa så att huset får stå kvar antingen via servitut eler via justering av gränsen. Det kommer att kosta. Och du vinner egentligen inget på det, så lägen vägen går där den går. Att sätta upp hinder i vägen kommer du inte få.
 
Kalla till ett möte med samfälligheten/bonden och andra intressenter.

beskriv din oro och diskutera vad som kan göras.

Juridiksvängen är ett mörker som bara skulle kosta mer pengar och i princip säkert skulle leda till liknande resultat.

/ATW
 
M -MH- skrev:
Samfälligheten kan förstås kräva att du river huset, men du kan då gå till lantmäteriet och be dem fixa så att huset får stå kvar antingen via servitut eler via justering av gränsen.
Nja, borde räcka gott att hävda 3:12 jordabalken om det skulle bli bråk om gränsen. I den mån det inte redan är omskrivet i styckningshandlingen.
 
  • Gilla
anaitis och 2 till
  • Laddar…
Jo, det var det jag syftade på. Normalt ger man väl servitut eller flyttar gränsen i samband med att det utgår ersättning? Så slipper man ge ersättning varje år. :)
 
C
I det här fallet ser det ut som att huset sannolikt stod där långt innan den aktuella gränsen bildades, så det får nog ses som en miss, alternativ en kompromiss när gränsen fastställdes. Jag gissar att det är extremt ovanligt att man formaliserar sådana mindre avvikelser, i synnerhet när de funnits där från början. Vi har en liknande situation här med ett av våra uthus som ligger precis vid en väg som (numera) tillhör grannfastigheten.

Jag tror det enklaste är att på lämpligt sätt att ordna en alternativ väg för bonden, men i övrigt låta vägen vara som den är. Antar att vägen ändå behövs för att nå bortomliggande fastigheter? Lantbrukare brukar vilja ha en bra väg och är inte främmande för att anlägga nytt vid behov. Det blir trots allt en hel del körning fram och tillbaka med olika redskap antar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.