15 171 läst · 64 svar
15k läst
64 svar
Skydd av egendom nära enskild väg
Problemet är att jordbruksmaskiner, och inte minst olika redskap, är breda på "höjden" så ett påkörningsskydd i markhöjd hindrar inte nödvändigtvis huset från att bli påkört. Inte minst takutsprånget där lever ju farligt tyvärr.J jokamp skrev:
Som @ArneTW skriver så är maskinerna idag ofta väldigt stora. Idealet är nog att välja en bättre/bredare väg. Eller anlägga en ny väg om det är möjligt.
Efter lite tänkande...
Kontakta bonden och berätta om ditt problem och att du vill komma förbi och mäta upp hans största ekipage för du tänkte göra en färglad portal som är enkel att reparera men går att köra igenom med normal försiktighet...
/ATW
Kontakta bonden och berätta om ditt problem och att du vill komma förbi och mäta upp hans största ekipage för du tänkte göra en färglad portal som är enkel att reparera men går att köra igenom med normal försiktighet...
/ATW
Usch så här får man ju inte tänka. Men spanska ryttare inne på din tomt och i kanten på stengärdet (om det är din mark). Borde gå att bygga som blomkrukor eller som ett lågt smidesstängsel. De kommer bara att köra punka en gång!
och för att strö extra salt i såren så får arrendatorn betala för att åtgärda ditt ”staket” eller ”blomsterarrangemang”.
och för att strö extra salt i såren så får arrendatorn betala för att åtgärda ditt ”staket” eller ”blomsterarrangemang”.
Fem centimeter bredare än vad då? Vår väg är smalare än så där och där kör vår bonde förbi med traktorn. Inte lika stora redskap dock då den bara kör förbi oss för skogsbruksändamål.
Som tidigare efterfrågats så är det villkoren för vägföreningens bidrag, samt vägens dragning på tomten som är av huvudintresse. Det måste bli tydligt vart din tomt slutar och vart vägen börjar.
När detta är klart så kan man titta på vilka alternativa lösningar som kan tänkas fungera.
Som tidigare efterfrågats så är det villkoren för vägföreningens bidrag, samt vägens dragning på tomten som är av huvudintresse. Det måste bli tydligt vart din tomt slutar och vart vägen börjar.
När detta är klart så kan man titta på vilka alternativa lösningar som kan tänkas fungera.
Medlem
· Västernorrland
· 2 115 inlägg
Nyckeln till allt är att ta reda på exakt vad som är väg och vad som är tomt. Kolla lantmäterihandlingar.
Det är lite trixigt eftersom jag antar att vägen är en samfällighet där ts fastighet ingår och då kan vägområdet ligga på ts fastighet utan att det syns som separat last på fastigheten i handlingarna hos lantmäteriet. Jag tror i alla fall att vi kom fram till det i tråden @SlamFreddan startade.R Räknenisse skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 115 inlägg
Vägföreningen kan ju inte ha rättigheter på annans mark om de inte är fastställda någon gång. Jag menade titta i de relevanta handlingarna och besluten, inte bara kolla vad som står i fastighetsregistret.harry73 skrev:
Många lagaskifteshandlingar är preciserade med vilken bredd olika vägar i bysamfälligheten ska ha. Står det t.ex. 5 m och vägbanan idag är 7 m har man en del på fötterna utan att behöva ha en formell gränsbestämning. Är ju värt att i vart fall kolla vad som finns skrivet.I islander skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 595 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 595 inlägg
Så är det. Men det står i anläggningsbeslutet vad som gäller för vägen. (Tyvärr kan dessa anläggningsbeslut vara ganska svepande och öär ibland bara ett otydligt streck på en karta som beskrivning av vägen.)harry73 skrev:
Många intressanta svar här, har försökt gräva lite och få fram diverse dokument.
Angående vägens bredd så är det enda jag har fått fram en notering från bildanet av vägsamfälligheten 1943 att de flesta var överens om att 4m var tillräckligt för vägbanans bredd. Mäter man avståndet mellan hörnet på huset (grunden och stengärdet så är det cirka 4,5m.
Så det är korrekt att vägen är en samfällighet, dock har vår andel i samfälligheten försvunnit i samband med en avstyckning 1980...
Vägens bredd i eventuella dokument borde ändå vara sekundärt, det måste väl ändå vara viktigare att skydda huset än att vägen har en viss bredd?
Angående tomtgränser och var vägen ligger är det närmaste jag kommer en karta som bestämmer tomtgränserna från när mark avstyckades från vår gård 1980 (se bild). Det som oroar mig lite är att det ser ut som att hörnet på huset inte ligger på min tomt?! Kan det stämma? Vi äger båda tomterna osm är markerade A och B.
Är det någon som har ett tips på hur man hittar tomtpinnarna? Vad gör man om de är borta? Jag har endast hittat en, nummer 10 i bilden.
Angående vägens bredd så är det enda jag har fått fram en notering från bildanet av vägsamfälligheten 1943 att de flesta var överens om att 4m var tillräckligt för vägbanans bredd. Mäter man avståndet mellan hörnet på huset (grunden och stengärdet så är det cirka 4,5m.
Så det är korrekt att vägen är en samfällighet, dock har vår andel i samfälligheten försvunnit i samband med en avstyckning 1980...
Vägens bredd i eventuella dokument borde ändå vara sekundärt, det måste väl ändå vara viktigare att skydda huset än att vägen har en viss bredd?
Angående tomtgränser och var vägen ligger är det närmaste jag kommer en karta som bestämmer tomtgränserna från när mark avstyckades från vår gård 1980 (se bild). Det som oroar mig lite är att det ser ut som att hörnet på huset inte ligger på min tomt?! Kan det stämma? Vi äger båda tomterna osm är markerade A och B.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon som har ett tips på hur man hittar tomtpinnarna? Vad gör man om de är borta? Jag har endast hittat en, nummer 10 i bilden.
Nej, vägens bredd har en funktion, att trafik skall kunna komma fram. Nu står ditt hus utanför vägbredden, så du behöver inte flytta på det, men att skydda huset genom att inskränka på vägbredden skulle kräva en förrättning (om den är bestämd en gång i tiden). Och det skulle nog inte lyckas.J jokamp skrev:
Du får ta ett måttband och mäta dig fram. Om de är borta - vilket inte alls är ovanligt om de står vid en väg - så är det och det enda sättet att få tillbaka dem är att begära gränsutsättning från Lantmäteriet vilket kostar en bra slant. Nu verkar alla pinnar vara bestämda och väl måttsatta, så det kunde vara värre.
Edit: Pkt 12 är en träpåle, de andra är rör i mark. Kanske det står en gammal ekstolpe vid 12?
Medlem
· Stockholm
· 4 096 inlägg
Personligen hade jag gjort allt i min makt för att flytta vägen längst till höger på tomt B.