Huset är utritat utanför din fastighet på kartan. Om du upptäcker att taket sticker utanför din fastighet, vad gör du då?
 
M -MH- skrev:
Huset är utritat utanför din fastighet på kartan. Om du upptäcker att taket sticker utanför din fastighet, vad gör du då?
Det är en mycket bra fråga! Jag tror att det till och med kommer vara så att grunden är utanför tomtgränsen...
 
  • Wow
kest
  • Laddar…
J jokamp skrev:
Lämna in en "motion" till vägföreningen om att flytta vägen till andra sidan stengärdet. Detta medför även att en lantmäteriförrättning behöver göras för att "uppdatera" tomtgränserna. Kostnaderna bör tas av samfälligheten och betalas av var och en utifrån andelstal.
Hur resonerar du när du tycker att kostnaderna bör fördelas så? Jag tycker att det rimliga är att du bör bära kostnaden för att flytta en väg som ”alltid” gått där den går nu. Möjligen skulle jag hålla med om att även bonden kan ha ett intresse av en bredare och mindre olycksfarlig väg vilket kanske uppnås med en flytt, men övriga intressenter har väl just ingen uppsida av flytten.
 
harry73
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur resonerar du när du tycker att kostnaderna bör fördelas så? Jag tycker att det rimliga är att du bör bära kostnaden för att flytta en väg som ”alltid” gått där den går nu. Möjligen skulle jag hålla med om att även bonden kan ha ett intresse av en bredare och mindre olycksfarlig väg vilket kanske uppnås med en flytt, men övriga intressenter har väl just ingen uppsida av flytten.
En säkrare (och bredare) väg är i allas intresse
 
harry73 harry73 skrev:
En säkrare (och bredare) väg är i allas intresse
Om man inte behöver lägga ut några slantar ja .
 
Jahopp, har hittat de viktigaste tomtpinnarna nu och det visar sig att en bra bit av huset ligger utanför tomtgränsen. Vad tusan gör jag nu???
 
J jokamp skrev:
Jahopp, har hittat de viktigaste tomtpinnarna nu och det visar sig att en bra bit av huset ligger utanför tomtgränsen. Vad tusan gör jag nu???
Förslagsvis så lite väsen som möjligt.
 
Men det ser man redan på avstyckningskartan, huset sticker ju ut rätt bra även där.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Förslagsvis så lite väsen som möjligt.
Varför då?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Men det ser man redan på avstyckningskartan, huset sticker ju ut rätt bra även där.
Får det verkligen lov att vara så då?
 
J jokamp skrev:
Får det verkligen lov att vara så då?
Det betyder ju inte för den skull att det är tillåtet att köra på ditt hus.
 
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
J jokamp skrev:
Får det verkligen lov att vara så då?
Jepp.
Vet inte om man kan säga att den delen av ditt hus står på ofri grund, men det är fortfarande ditt hus.
Dessutom är väl vägbanan också utritad? Och den går ju inte genom ditt hus.
 
J jokamp skrev:
Får det verkligen lov att vara så då?
Visst, inget ovanligt. Och äger samma person granntomten har den ägaren uppenbarligen inget emot ett hushörn där ändå.

Gränser och byggnader hamnar inte alltid där dom borde. När det gäller nybyggen kan det ge en del huvudvärk för att åtgärdas, i värsta fall rivning, byggnader som stått där sedan urminnes tider står där dom står däremot. Möjligen att det går justera tomtgränsen för att matcha verkligheten, eller skriva in något servitut eller liknande om att ha byggnad på granntomten, men det är ju inte direkt något problem så länge ägarna till de två berörda tomterna inte ser ett problem i det.
 
I Gsssson skrev:
Visst, inget ovanligt. Och äger samma person granntomten har den ägaren uppenbarligen inget emot ett hushörn där ändå.

Gränser och byggnader hamnar inte alltid där dom borde. När det gäller nybyggen kan det ge en del huvudvärk för att åtgärdas, i värsta fall rivning, byggnader som stått där sedan urminnes tider står där dom står däremot. Möjligen att det går justera tomtgränsen för att matcha verkligheten, eller skriva in något servitut eller liknande om att ha byggnad på granntomten, men det är ju inte direkt något problem så länge ägarna till de två berörda tomterna inte ser ett problem i det.
Nu är ju granntomten en samfällighet, vägen. Så för mig är det ett problem att delar av mitt hus ligger på vägen eftersom jag då har väldigt svårt att sätta upp någon form av skydd för huset. Även vägsamfälligheten borde tycka att det är lite problematiskt med ett hus på tomten.

Hur gör man för att justera tomtgränsen?
 
Det finns inget incitament för föreningen att ändra gränsen, så det lär du nog inte kunna göra. Däremot kan det ju vara läge att argumentera att den väg som säkerligen en gång bara var en stig eller ett körspår nu behöver så stor bredd att det är ett problem att den är inklämd mellan ditt hus och en stenmur. Särskilt då flera incidenter bevisligen skett på kort tid.

Som konstaterats ett flertal gånger är nog den bästa lösningen att flytta vägen till andra sidan muren, inte att dividera om några dm hit eller dit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.