15 174 läst · 64 svar
15k läst
64 svar
Skydd av egendom nära enskild väg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 074 inlägg
Hur resonerar du när du tycker att kostnaderna bör fördelas så? Jag tycker att det rimliga är att du bör bära kostnaden för att flytta en väg som ”alltid” gått där den går nu. Möjligen skulle jag hålla med om att även bonden kan ha ett intresse av en bredare och mindre olycksfarlig väg vilket kanske uppnås med en flytt, men övriga intressenter har väl just ingen uppsida av flytten.J jokamp skrev:
En säkrare (och bredare) väg är i allas intresseNötegårdsgubben skrev:Hur resonerar du när du tycker att kostnaderna bör fördelas så? Jag tycker att det rimliga är att du bör bära kostnaden för att flytta en väg som ”alltid” gått där den går nu. Möjligen skulle jag hålla med om att även bonden kan ha ett intresse av en bredare och mindre olycksfarlig väg vilket kanske uppnås med en flytt, men övriga intressenter har väl just ingen uppsida av flytten.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 562 inlägg
Men det ser man redan på avstyckningskartan, huset sticker ju ut rätt bra även där.
Medlem
· Västernorrland
· 2 115 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 562 inlägg
Visst, inget ovanligt. Och äger samma person granntomten har den ägaren uppenbarligen inget emot ett hushörn där ändå.J jokamp skrev:
Gränser och byggnader hamnar inte alltid där dom borde. När det gäller nybyggen kan det ge en del huvudvärk för att åtgärdas, i värsta fall rivning, byggnader som stått där sedan urminnes tider står där dom står däremot. Möjligen att det går justera tomtgränsen för att matcha verkligheten, eller skriva in något servitut eller liknande om att ha byggnad på granntomten, men det är ju inte direkt något problem så länge ägarna till de två berörda tomterna inte ser ett problem i det.
Nu är ju granntomten en samfällighet, vägen. Så för mig är det ett problem att delar av mitt hus ligger på vägen eftersom jag då har väldigt svårt att sätta upp någon form av skydd för huset. Även vägsamfälligheten borde tycka att det är lite problematiskt med ett hus på tomten.I Gsssson skrev:Visst, inget ovanligt. Och äger samma person granntomten har den ägaren uppenbarligen inget emot ett hushörn där ändå.
Gränser och byggnader hamnar inte alltid där dom borde. När det gäller nybyggen kan det ge en del huvudvärk för att åtgärdas, i värsta fall rivning, byggnader som stått där sedan urminnes tider står där dom står däremot. Möjligen att det går justera tomtgränsen för att matcha verkligheten, eller skriva in något servitut eller liknande om att ha byggnad på granntomten, men det är ju inte direkt något problem så länge ägarna till de två berörda tomterna inte ser ett problem i det.
Hur gör man för att justera tomtgränsen?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 074 inlägg
Det finns inget incitament för föreningen att ändra gränsen, så det lär du nog inte kunna göra. Däremot kan det ju vara läge att argumentera att den väg som säkerligen en gång bara var en stig eller ett körspår nu behöver så stor bredd att det är ett problem att den är inklämd mellan ditt hus och en stenmur. Särskilt då flera incidenter bevisligen skett på kort tid.
Som konstaterats ett flertal gånger är nog den bästa lösningen att flytta vägen till andra sidan muren, inte att dividera om några dm hit eller dit.
Som konstaterats ett flertal gånger är nog den bästa lösningen att flytta vägen till andra sidan muren, inte att dividera om några dm hit eller dit.