Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Personligen hade jag gjort allt i min makt för att flytta vägen längst till höger på tomt B.
Då blir nog länsstyrelsen ledsen om du måste riva massa stenmurar. Ser ut som ett jordbrukslandskap detta.

Och om du ser på TS fotot så kommer den då gå rätt igenom grannens trädgård.

Och att göra den krokig i onödan är sällan populärt. Men visst, om man kunde få lov att riva stenmuren närmast huset, så borde det gå att flytta vägen 2m kanske.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Och om du ser på TS fotot så kommer den då gå rätt igenom grannens trädgård.
Om man tittar på kartan som TS lade upp verkar han äga båda tomterna. Så att erbjuda lite mark på tomt B för att flytta vägen och skydda huset på tomt A kanske inte är en så dum idé.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Om man tittar på kartan som TS lade upp verkar han äga båda tomterna. Så att erbjuda lite mark på tomt B för att flytta vägen och skydda huset på tomt A kanske inte är en så dum idé.
Grannens hus på fastigheten norr om B avsåg jag. Så om du inte skall lägga vägen i en rejäl krok, vilket inte är populärt, så trro jag det blir svårt att flytta vägen in på B mer än några meter.

Efter att ha tittat igen, det skulle kunna gå att lägga vägen direkt på andra sidan stenmuren, kanske utan att behöva riva något av den, till och med.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Husgrunden ligger säkerligen på din tomt, taket kan däremot mycket väl sticka ut i vägområdet.

Då det är 4.5m så ska det inte vara några problem egentligen lantbruksmaskiner är aldrig bredare än strax över 4meter då gör man dem ihopfällbara..

Fyra meter vägbana var rejält, normalt räknar man 3.5m vägbana plus 50cm på varje sida som vägområde dvs totalt 4.5 meter.
 
T Thomas Abrahamsson skrev:
Fyra meter vägbana var rejält, normalt räknar man 3.5m vägbana plus 50cm på varje sida som vägområde dvs totalt 4.5 meter.
Så här ser det ut i protokollet från 1943 om vägbanans bredd. Jag tolkar det som att 4m är vägbanans bredd.

Fotografi av ett utdrag ur ett gammalt protokoll från 1943 diskuterande vägbanans rekommenderade bredd.
 
M -MH- skrev:
Såg nu att @jokamp tänkt flytta vägen tidigare, hur gick det?

[länk]
Detta var innan vi köpte huset tror jag. Uppenbarligen har vägen inte flyttats... har för mig att jag tog upp det när vi flyttade in men eftersom vägföreningen inte var så intresserade så har det inte blivit av.
 
Erbjud dig att flytta vägen till han med de stora maskinerna, så kasnke han blir glad och hjälper dig? Betala får du noga göra själv (~50 kkr?)
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Personligen hade jag gjort allt i min makt för att flytta vägen längst till höger på tomt B.
Det vore nog bra bra för TS, men risken är att det blir dåligt för omkringliggande grannar och/eller gör vägen väldigt krokig.

Men att bara få över vägen till andra sidan stenmuren skulle göra mycket. Sikten skulle bli bättre och därmed trafiksäkerheten och grannen kan komma fram med större maskiner. Som @-MH- skriver går det kanske att få med bonden på ombyggnaden.

För att hindra trafiken som sådan är nog hopplöst.

Tänker mig en så liten ändring som såhär:
Detaljerad karta med ritad rosa linje som föreslår en ny vägsträckning förbi en tomt och en stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Det borde inte vara ett problem med 4,5 m vägbredd. Det är nog knas bakom ratten.
Bred transport
261 cm - 310 cm utmärkning
311 cm - 450 cm utmärkning och varningsbil
Bredare än 450 cm utmärkning, varningsbil och eskort
 
K kest skrev:
Det borde inte vara ett problem med 4,5 m vägbredd. Det är nog knas bakom ratten.
Bred transport
261 cm - 310 cm utmärkning
311 cm - 450 cm utmärkning och varningsbil
Bredare än 450 cm utmärkning, varningsbil och eskort
Det där gäller inte enskilda vägar, där får man köra med skördetröska och 12m skärbord om man vill (och kan).

Normalt försöker man ha lite ledig plats vid sidan av vägbanan.

https://www.skogskunskap.se/vagar-i-skogen/vagnatsplanering/matt-och-anvisningar-for-skogsbilvagen/
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
C
M -MH- skrev:
Det där gäller inte enskilda vägar, där får man köra med skördetröska och 12m skärbord om man vill (och kan).
För jordbruksredskap gäller det för övrigt inte på allmän väg heller.

Från https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Yrkestrafik/Gods-och-buss/Matt-och-vikt/Grundregler/:

Följande fordon får dock föras på väg som inte är enskild.
  1. Lätt motorcykel vars bredd med last inte överstiger 120 centimeter.
  2. Redskap som används i jordbruksarbete, även om bredden överstiger 260 centimeter.
  3. Fordon som är lastat med opackat hö eller liknande, även om lasten på någon sida skjuter ut mer än 20 centimeter utanför fordonet.
  4. Traktor med påmonterat redskap eller utrustning även om fordonet är bredare än 260 centimeter, redskap eller utrustning inräknad.
  5. Motorredskap vid kortare färd till eller från en arbetsplats eller för liknande ändamål, även om fordonet är bredare än 260 centimeter, redskap eller utrustning inräknad.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Nya tider och nya förutsättningar, bättre vägar snabbare bilar och bredare lanbruksmaskiner.
Många bönder har gjort vägar bredvid deras egna "allleer" (träd på var sida vägen) så det kan knappas vara omöjligt att bonden kan vara med på att flytta vägen, det är liksom ingen mänsklig rättighet att åka på raka vägar.........

Gå och prata med bonden och vägmästaren och se hur de ställer sig i frågan.
Nu vet jag inte vad som finns på tomt B, men jag gissar att en vägflytt skulle göra en mycket trevligare gård.

/W
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Jahopp, varken Trafikverket, Kommunen, Riksförbundet Enskilda vägar eller Länsstyrelsen vill/kan hjälpa ig i att berätta vad jag får och inte får göra för att skydda mitt hus. De olika myndigheterna hänvisar till varandra typ. Väntar på svar från Lantmäteriet men har inga förhoppningar att få någon hjälp därifrån.

Har även skickat en faktura till han som körde på huset, får väl se vad reaktionen på den blir...

Taktiken framåt kommer bli följande:

1. Ta reda på exakt var tomtgränserna går genom att gräva fram all rör i mark från avstycknignen som gjordes 1980. Därefter kommer jag sätta upp någon form av staket/stenar/stolpar precis i tomtgränsen och vänta på besök från vägföreningens ordförande. Han gick bananas när jag satte upp en liten reflexpinne i plast ungefär 15cm ut från stengärdets kant när jag lavat upp det efter senaste påkörnignen. Så han kommer att låta mig få veta, på ett eller annat sätt, att det inte är önskat att jag sätter upp nånting längs vägen...

2. Lämna in en "motion" till vägföreningen om att flytta vägen till andra sidan stengärdet. Detta medför även att en lantmäteriförrättning behöver göras för att "uppdatera" tomtgränserna. Kostnaderna bör tas av samfälligheten och betalas av var och en utifrån andelstal.

Har funderat ltie angående vägens bredd och ordförandens påsåtende att vägen måste vara 4,5m bred för att trafikverket ska ge bidrag. Detta kan ju inte vara sant? Huset och stengärdet, och i viss mån vägen,har funnits på samma plats sedan åtminstone 1810, då måste väl vägens bredd vara av underordnad betydelse? Vägens bredd just vid vårt hus går ju itne att påverka.
 
En järnbalk just i tomtgräns väl markerad just i linje med huset kan väl inte vara fel. en lite snygg LED-lampa på toppen kan vara snygg.
Jag tänker mig en HEA 120 som stativ för lampan nedgrävd 500 mm och 500 mm ovan jord så inte lampan blåser omkull:cool:
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.