HOBBY ARCHITECT
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, jag tycker det ser ut som att sovrummen inte är så stora utan något större än ett ordinärt föräldrasovrum, precis som föräldrasovrummet i källaren.

Men 3 x 168 kvm = 504 kvm och sen vinterträdgården (150 kvm?) ger kring 650 kvm. Var är övriga 150 kvm?
Glöm inte garaget och balkongerna.
 
Redigerat:
HOBBY ARCHITECT
Kom på nu att man skulle ju kunna välja bort vinterträdgården och balkongerna och ha källarvåningen som tredje våning istället, alltså inte ha det som ett sluttningshus utan ett trevåningshus. Eller skippa den tredje våningen helt. Fast då får man väl lägga tvättstugan i garaget.
 
För få badrum per sovrum, ett tv-rum vägg i vägg med ett sovrum, småsovrum medans det finns mycket oklar död yta på övervåningen.

4/10 våffeljärn
 
HOBBY ARCHITECT
V VRZ skrev:
För få badrum per sovrum, ett tv-rum vägg i vägg med ett sovrum, småsovrum medans det finns mycket oklar död yta på övervåningen.

4/10 våffeljärn
Du recenserade trådstartens hus nu eller? Inte det senaste va?
 
HOBBY ARCHITECT
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]
[bild]
[länk]
Det borde nog vara takfönster över enplansdelen i vinterträdgården istället för över andra våningen.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Du recenserade trådstartens hus nu eller? Inte det senaste va?
Fortfarande små sovrum för den tilltagna storleken på huset. Varför det inte on-suite badrum om de ligger vägg i vägg? Tv rummet angränsar till två sovrum nu, inte så funktionellt. Alla sovrum är i princip på samma våning, med så mycket yta hade jag separerat dessa mer och gett mina gäster lite avskildhet.

Alla dina ritningar känns som en en mash-up av Enes Yilmazer och Ullared.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Nej, för litet garage.
De som bor på 860 kvm har mycket leksaker, då menar jag inte lekskaker i plast för barn, utan Ferraris, Jeep, motorcykel, fyrhjuling, båt på trailer, vattenskoter, snöskoter mm.

Känner en som har nått liknande, han ångrar spa och gym i suterrängdelen som sällan används.
"Fan, skulle gjort garage av allt istället"
Nu är tomten full av olika farkoster under presseningar.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
V VRZ skrev:
Fortfarande små sovrum för den tilltagna storleken på huset. Varför det inte on-suite badrum om de ligger vägg i vägg? Tv rummet angränsar till två sovrum nu, inte så funktionellt. Alla sovrum är i princip på samma våning, med så mycket yta hade jag separerat dessa mer och gett mina gäster lite avskildhet.

Alla dina ritningar känns som en en mash-up av Enes Yilmazer och Ullared.
Såg du att det är ett master bedroom i källarplan?
 
Isakare Isakare skrev:
Nej, för litet garage.
De som bor på 860 kvm har mycket leksaker, då menar jag inte lekskaker i plast för barn, utan Ferraris, Jeep, motorcykel, fyrhjuling, båt på trailer, vattenskoter, snöskoter mm.

Känner en som har nått liknande, han ångrar spa och gym i suterrängdelen som sällan används.
"Fan, skulle gjort garage av allt istället"
Nu är tomten full av olika farkoster under presseningar.
Ja, så är det. Det är inget problem att dela av ett garage så att det kan användas till gym, snickeriverkstad, förråd etc, men tvärtom går inte.
 
HOBBY ARCHITECT
Isakare Isakare skrev:
Nej, för litet garage.
De som bor på 860 kvm har mycket leksaker, då menar jag inte lekskaker i plast för barn, utan Ferraris, Jeep, motorcykel, fyrhjuling, båt på trailer, vattenskoter, snöskoter mm.

Känner en som har nått liknande, han ångrar spa och gym i suterrängdelen som sällan används.
"Fan, skulle gjort garage av allt istället"
Nu är tomten full av olika farkoster under presseningar.
Ja, alla är ju inte intresserade av fordon. Men garaget kan ju byggas ut om man vill.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Ja, alla är ju inte intresserade av fordon. Men garaget kan ju byggas ut om man vill.
Eller så gör man ett fristående 10-bilarsgarage :rofl:

Annars var det här en riktigt bra planlösning. Hade dock skipat korridoren på sovrumsplanet och gjort de badrummen större istället, då blir det på köpet två avskilda sovavdelningar, en privat för barnen och en för gäster.

Sedan hade jag nog velat ha större tvättstuga och tvättnedkast från ett av badrummen högst upp, eller tvättstuga även i ett av badrummen på övre plan när huset är så stort. Blir mycket spring med lakan och handdukar annars.

Hörnan med öppen spis hade jag delat av med glasdörrar och haft musikrum/atelje i.

Och hobby/lekrummet kan ju byggas med garagekvalitet med möjlighet till garagedörr på högergaveln längst fram. Det lär ju ändå vara dörr där med förråd för poolteknik.

Ska man se till lagkrav så måste det vara sluss mellan garage och bodel, så dörren till kontoret måste flyttas, så att det får palts dörrar där, eller så måste det vara en liten halldel elelr förråd i garaget.

Sedan måste entreplanet vara tillgänglighetsanpassat, vilket innebär att WC måste ha dusch och plats för rullstol. Kontoret är ju enkelt att utforma så att det fyller kraven för tillgänglighetsanpassat sovrum.

Det du kallar skafferi kommer att behöva användas till skor och ytterkläder.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
V VRZ skrev:
Tv rummet angränsar till två sovrum nu, inte så funktionellt.
Varför? Ljud som tör från tv:? Men det är garderober emellan. Och väggarna mot sovrummen skulle kunna göras tjockare om man är så känslig.
V VRZ skrev:
Varför det inte on-suite badrum om de ligger vägg i vägg?
Då blir det ju två sovrum som inte kommer in i badrummen.
 
HOBBY ARCHITECT
Kan man ha poolteknikrum var som helst? Eller måste det va nära poolrummet?
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Kan man ha poolteknikrum var som helst? Eller måste det va nära poolrummet?
Det bör vara i direkt anslutning till poolen. Ofta har man det ju under marken om det är trädäck runt.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
Thomas59
Fömodligen helt meningslöst att kommentera då du inte tar till dig av synpunkter/kritik men i princip alla synpunkter jag hade på planlösningen du inledde tråden gäller även ditt sista försök.

Du verkar rita helt utan kravspec och helt utan förståelse för vad en person som skulle kunna köpa dina jättehus kräver. Men ok:
KÄLLARPLAN
-Alldeles för litet garage
-Nästan inga förrådsutrymmen
-Master B - Ingen vill ha MB i källaplan
-MB WIC för liten
-MB badrum alldeles för liten
-Bör finnas barkök/bar i pool/relax
-Personalbostad i princip ett krav + omklädning dusch
-Vinkällare krav
ENTRÉPLAN
-Vet inte var jag ska börja men ok, entré alldeles för liten, ingen avhänging
-Groventré saknas
-Matsal sakas
-Grovkök/serveringskök saknas
-Vardagsrum alldeles för litet
ÖVRE PLAN
-Alla sovrum bör ha badrum
-TV-rum så nära sovrum funkar inte
-Linneförvaring saknas
Osv osv.

Oklart vad du har för syfte med dina förslag men du behöver tänka till rejält och ha en tydlig kravspec. Annars blir det ju bara opraktiska fantasier.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.