29 270 läst · 292 svar
29k läst
292 svar
Skulle ni våga bygga nytt idag?
Speciellt med tanke på att Stockholms "starke man" skuldsätter sina medborgare med 1 MILJARD I MÅNADEN.harry73 skrev:
I många fall så likställs politiker med företagsledare för att motivera deras höga löner.
Men skulle en företagsledare sköta ett företag som många politiker sköter sitt jobb skulle de ha fått sparken för länge sedan!
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Mycket snack!
Men upp till bevis: Hur mycket betalar ni i skatt (bortsett från moms, energiskatt osv, dvs på inkomsten)?
Men upp till bevis: Hur mycket betalar ni i skatt (bortsett från moms, energiskatt osv, dvs på inkomsten)?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Du slår mig med hästlängder!
Kom själv bara upp till 115.000 kr.
Men jag är ju pensionär
Eller som en kamrat säger, det finns två sorter:
Panksionärer och Pengsionärer.
Min kära hustru tillbringar för övrigt mycket tid ute i stallet (där vi har hönsen).
Hon säger att hon är i sedelkammaren
Kom själv bara upp till 115.000 kr.
Men jag är ju pensionär
Eller som en kamrat säger, det finns två sorter:
Panksionärer och Pengsionärer.
Min kära hustru tillbringar för övrigt mycket tid ute i stallet (där vi har hönsen).
Hon säger att hon är i sedelkammaren
Vet inte om de är en tävling ja vill vinna men har alltid jobbat mycket, sällan under 50h/v. Har dessutom många tillägg som gör att bruttolönen ökar.KnockOnWood skrev:
Då måste du ha rätt bra pension ändå? Ja har sparat till min pension sen ja var 22, annars kommer man väl svälta ihjäl
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ja, jag/vi har absolut så jag/vi klarar mig/oss.buspojken skrev:
Men våra krav är små.
Inga utlandsresor, inga dyra restaurangbesök, enkla vanor över huvud taget.
Att sitta och chatta på Internet är i stort sett den enda lyxen
1. Jag syftar på personer som är så pass välbergade att de ser skatter och diskriminering av rika som ett större problem än att själv kunna få samhällelig hjälp när de blir sjuka eller arbetslösa.noone70 skrev:
2. Se ovanstående
3. Tyvärr har det varit ganska många sådana påståenden i olika sammanhang här på forumet. Ofta i inlindad form men där resonemangen och beundran av den amerikanska modellen alltid i förlängning leder fram till att den som inte kan få en privat sjukförsäkring eller har för låg lön eller för dålig lönsamhet i sitt enmansföretag för att kunna betala en privat försäkring den ställs utan tillgång till vård och utan skyddsnät när någonting går galet utanför ens egen kontroll.
Vi behöver företagsamma människor som producerar varor och tjänster och ger varandra och andra arbete. Givetvis skall de belönas för sin flit.
Tyvärr är det just nu modernt med en utslagningsideologi som visserligen gynnar framgångsrika företagare men som knuffar ned alla andra i otrygghet och hopplöshet och missär som leder vidare till apatisk oföretagsamhet och kriminalitet och missbruk och våld som sedan går i arv. Världen är full av politruker och kolportörer som sprider dessa budskap och rika människor som aldrig har sett baksidan av dem tar dem till sig och sprider den vidare.
Utslagningsmekanismen är inte alls så tydlig när man ser den uppifrån men jag som i 13 år sedan jag skadade ryggen i arbetet har kämpat för att inte slås ut ur samhället vet mycket väl hur den mekanismen fungerar. Därför motsätter jag mig de här utslagningsideologierna.
Redan nu är det i Finland meningen att en person i min situation skall bli evig apatisk egendomslös socialbidragstagare helst med missbruksproblem. Alternativet är yrkeskriminell. Något tredje alternativ finns inte...... JAG VÄGRAR och lyckligtvis får jag hjälp av släkt och vänner och får hämta mat med utgånget bäst-före-datum i församlingens brödkö. Utan all den här hjälpen skulle jag inte ha någon möjlighet att komma på fötter igen.
Andra som inte får den hjälpen slås obönhörligen ut........ och utslagningen blir allt hårdare vartefter utslagningsideologierna sprids.
Måste vi?b8q skrev:
Gäller det både privatpersoner och företag?
http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/blomsterhandeln-betalar-mer-bolagsskatt-an-storbolagen
Nu vart det väl en lite väl tilltaget strawman(halmdocka)?heimlaga skrev:1. Jag syftar på personer som är så pass välbergade att de ser skatter och diskriminering av rika som ett större problem än att själv kunna få samhällelig hjälp när de blir sjuka eller arbetslösa.
2. Se ovanstående
3. Tyvärr har det varit ganska många sådana påståenden i olika sammanhang här på forumet. Ofta i inlindad form men där resonemangen och beundran av den amerikanska modellen alltid i förlängning leder fram till att den som inte kan få en privat sjukförsäkring eller har för låg lön eller för dålig lönsamhet i sitt enmansföretag för att kunna betala en privat försäkring den ställs utan tillgång till vård och utan skyddsnät när någonting går galet utanför ens egen kontroll.
Vi behöver företagsamma människor som producerar varor och tjänster och ger varandra och andra arbete. Givetvis skall de belönas för sin flit.
Tyvärr är det just nu modernt med en utslagningsideologi som visserligen gynnar framgångsrika företagare men som knuffar ned alla andra i otrygghet och hopplöshet och missär som leder vidare till apatisk oföretagsamhet och kriminalitet och missbruk och våld som sedan går i arv. Världen är full av politruker och kolportörer som sprider dessa budskap och rika människor som aldrig har sett baksidan av dem tar dem till sig och sprider den vidare.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka
Tyvärr inte. Det här är hårda realiteter. Finland ligger ett steg före er i utvecklingen men Sverige kommer traskande i våra fotspår mot samhällsklyvning.
Tyvärr har de flesta reformförslagen på senare år inneburit högre sjukvårdskostnader och minskade sjukförmåner för den drabbade. Med motiveringen att nedskärningarna skall sporra människor att bli friska.
Förslagen har rakt motsatt verkan.
-De innebär att man dels inte har råd med den vård som krävs för att tillfriskna. Jag har varit i den situationen. Min räddning var att kommunen insåg att de höll på att skaffa sig en socialbidragstagare att försörja för evigt och så tummade de litet på paragraferna....... men då hade jag redan gått med kronisk värk i 10 år och varit sjukskriven i sammanlagt över 3 år av den tiden och fått följdskador som tar lika många år att reda upp som den ursprungliga skadan skulle ha tagit månader.
Jag vet inte hur ideologerna tänker men det här fungerar inte.
-Nedskärningarna innebär att man måste sälja sin egendom för att få rätt till socialbidrag. Säljbar egendom är nämligen ett hinder för att få socialbidrag. I mitt fall är den egendomen en 45 år gammal traktor och en ca. 50 år gammal kärra som vi använder för att hålla oss med ved och en 32 år gammal bil som jag behöver för att kunna ta mig till arbetet och verktygen som jag behöver för att utföra mitt arbete.
Jag vet av egen erfarenhet att den som har varit länge sjuk i Finland är förevigt oanställbar om man inte går med på 1 års oavlönad prövotid eller en lön som inte räcker till mat och kläder och pendling eller betalar betydande summor under bordet. Ingen som har varit sjuk har råd att arbeta på sådana villkor. Pengarna finns helt enkelt inte. Den enda möjliga vägen framåt är att starta eget.
I Sverige går det på sina håll så länge ni har högkonjunktur men den dagen arbetslösheten ökar kommer ni att se vad jag menar.
Var vänlig och anmäl er här de arbetsgivare som hellre anställer en långtidssjuk egendomslös socialbidragstagare när det finns 10 friska personer mitt i karriären med samma kvalifikationer bland de sökande!
Det är omöjligt att starta en egen verksamhet när man är totalt egendomslös. I synnerhet nu för tiden med alla sertifieringar och CE-märkningar. En del försöker med statens nyföretagarlån men de flesta går i konkurs och har skulder hängande över sig resten av livet. Det går helt enkelt inte när allt måste köpas nytt på en gång innan man kan börja tjäna pengar.
I mitt fall handlar det om gamla hoplappade men fullt fungerande verktyg som vid försäljning skulle inbringa i bästa fall 10000 euro men där återanskaffningsvärdet ligger långt över 50000.
Därav min kamp mot systemet!
Tyvärr har de flesta reformförslagen på senare år inneburit högre sjukvårdskostnader och minskade sjukförmåner för den drabbade. Med motiveringen att nedskärningarna skall sporra människor att bli friska.
Förslagen har rakt motsatt verkan.
-De innebär att man dels inte har råd med den vård som krävs för att tillfriskna. Jag har varit i den situationen. Min räddning var att kommunen insåg att de höll på att skaffa sig en socialbidragstagare att försörja för evigt och så tummade de litet på paragraferna....... men då hade jag redan gått med kronisk värk i 10 år och varit sjukskriven i sammanlagt över 3 år av den tiden och fått följdskador som tar lika många år att reda upp som den ursprungliga skadan skulle ha tagit månader.
Jag vet inte hur ideologerna tänker men det här fungerar inte.
-Nedskärningarna innebär att man måste sälja sin egendom för att få rätt till socialbidrag. Säljbar egendom är nämligen ett hinder för att få socialbidrag. I mitt fall är den egendomen en 45 år gammal traktor och en ca. 50 år gammal kärra som vi använder för att hålla oss med ved och en 32 år gammal bil som jag behöver för att kunna ta mig till arbetet och verktygen som jag behöver för att utföra mitt arbete.
Jag vet av egen erfarenhet att den som har varit länge sjuk i Finland är förevigt oanställbar om man inte går med på 1 års oavlönad prövotid eller en lön som inte räcker till mat och kläder och pendling eller betalar betydande summor under bordet. Ingen som har varit sjuk har råd att arbeta på sådana villkor. Pengarna finns helt enkelt inte. Den enda möjliga vägen framåt är att starta eget.
I Sverige går det på sina håll så länge ni har högkonjunktur men den dagen arbetslösheten ökar kommer ni att se vad jag menar.
Var vänlig och anmäl er här de arbetsgivare som hellre anställer en långtidssjuk egendomslös socialbidragstagare när det finns 10 friska personer mitt i karriären med samma kvalifikationer bland de sökande!
Det är omöjligt att starta en egen verksamhet när man är totalt egendomslös. I synnerhet nu för tiden med alla sertifieringar och CE-märkningar. En del försöker med statens nyföretagarlån men de flesta går i konkurs och har skulder hängande över sig resten av livet. Det går helt enkelt inte när allt måste köpas nytt på en gång innan man kan börja tjäna pengar.
I mitt fall handlar det om gamla hoplappade men fullt fungerande verktyg som vid försäljning skulle inbringa i bästa fall 10000 euro men där återanskaffningsvärdet ligger långt över 50000.
Därav min kamp mot systemet!
Fortfarande lite OT, men med tanke på att ämnet har varit uppe för diskussion i tråden så kan det vara intressant
Enligt Elisabeth Höglund skedde det 163 fall av dödligt våld i Sverige under 2016.
https://elisabethoglund.se/blogg/163-morddrap-begicks-sverige-2016-enligt-mina-studier/
Tidigare år:
2015, 112st
2014, 87st
2013, 87st
2012, 62st (all time low)
Enligt Elisabeth Höglund skedde det 163 fall av dödligt våld i Sverige under 2016.
https://elisabethoglund.se/blogg/163-morddrap-begicks-sverige-2016-enligt-mina-studier/
Tidigare år:
2015, 112st
2014, 87st
2013, 87st
2012, 62st (all time low)
Tack, alltid intressant med siffror. Jag har dock inte lusläst bloggen. Vad betyder din sammanfattning för övrigt?
Den börjar på all time low, så att den går upp är kanske inte så konstig, men är 87 en normal nivå? eller är 112 en normal nivå?
Sen är det såklart intressant att veta orsaken till högre eller lägre siffror än normalt.
Något annat som jag undrar (och det är min normala källundersökning) varför skriver hon om mordatatistik?, vad vill hon berätta för oss?
Jag blir inte helt klok på det.
Den börjar på all time low, så att den går upp är kanske inte så konstig, men är 87 en normal nivå? eller är 112 en normal nivå?
Sen är det såklart intressant att veta orsaken till högre eller lägre siffror än normalt.
Något annat som jag undrar (och det är min normala källundersökning) varför skriver hon om mordatatistik?, vad vill hon berätta för oss?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 918 inlägg
I Brås rapport (s. 18) så hittar du den här översikten över dödligt våld i Sverige:harry73 skrev:Tack, alltid intressant med siffror. Jag har dock inte lusläst bloggen. Vad betyder din sammanfattning för övrigt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så vad man kan se är att det varierar en hel del över tiden. Det kan skilja något/några tiotal mellan åren, så man måste ha längre serier för att se några trender. Men sett till just den här perioden så är 87 ett "bra" värde, och 112 inte ovanligt, men högt jämfört med den senare delen av serien.
(För perspektiv så kan man nämna att under 1800-talet så var siffrorna ungefär dubbelt av vad de var under den här perioden, så allt var inte bättre förr.)