Ska man bygga nytt idag?

  • Avvakta.

    4 Röster 2,6%
  • NEJ!

    19 Röster 12,3%
  • BYGG!

    132 Röster 85,2%
  • Antal röster
    155
  • Omröstningen stängd .
cecar33 skrev:
Har jag missförstått någpt här, vad handlar tråden om egentligen?
Bra fråga!

Om damen, som är härskare här i huset sparkar ut mig så bygger jag absolut nytt på granntomten.

Så kan vi fortfarande träffas över en kopp kaffe vid garagegaveln när solen ligger på :)
 
  • Gilla
OveRa
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Har jag missförstått någpt här, vad handlar tråden om egentligen?
Helheten.
Ska vi bygga i Sverige eller inte (fly). Än så länge är diskussionen korrekt.
 
Atom skrev:
Helheten.
Ska vi bygga i Sverige eller inte (fly). Än så länge är diskussionen korrekt.
Kan förstå frågeställningen om man har en fot i ett annat land och en social kontext där som väntar. Men att fly för att man tror att det skulle vara bättre på andra sidan ån kan jag inte köpa. Vi har det faktiskt ganska bra här i Svedala. Tyckte mig se att ni nu planerar bygge i södra Sverige och kan bara gratulera! Fantastiskt kul att få bygga sitt egna hem! Lycka till
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Kretikos skrev:
Kan förstå frågeställningen om man har en fot i ett annat land och en social kontext där som väntar. Men att fly för att man tror att det skulle vara bättre på andra sidan ån kan jag inte köpa. Vi har det faktiskt ganska bra här i Svedala. Tyckte mig se att ni nu planerar bygge i södra Sverige och kan bara gratulera! Fantastiskt kul att få bygga sitt egna hem! Lycka till
Få av dem som vill fly till annat land har förstått att de då blir de som vi här i Svedala föraktar och skäller efter.
Näe, gräv där du står, våra förfäder gjorde så och byggde efter mycken möda upp världens härligaste land.
Tyvärr så är det väl så att tredje generationens barn gör som de alltid gjort, förskingrar sitt arv.
Men, i väntan på den stora katastrofen går det ju alltid att sysselsätta sig med något, som att satsa på framtiden och bygga eget, eller åt någon annan.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
I dag har jag lärt mig något nytt:

De, som "flyr" till Portugal gör det för där är tjänstepensionen, som kommer från Sverige, skattefri :wow:
 
KnockOnWood skrev:
I dag har jag lärt mig något nytt:

De, som "flyr" till Portugal gör det för där är tjänstepensionen, som kommer från Sverige, skattefri :wow:
Stora pengar att spara. ��
 
Jag tycker det finns en viss moralisk tveksamhet att välja att både ha och äta kakan, genom att ha en fastighet utomlands och en i Sverige, och låta inkomster hamna där det är mest fördelaktigt men samtidigt inte dra sig för att (för de som jobbar utomlands) låta barnen gå på universitet hemma, nyttja sjukvård där det passar bäst, flytta hem igen när man ska hamna på "hemmet" osv. Ur ett krasst ekonomiskt perspektiv tycker jag man INTE ska flytta dit man får mest pengar utan dit man helst vill bo och tillbringa sin framtid.

Nu tror jag inte det var detta TS hade i tanken, utan snarare att man ska få ett liv med bra sjukvård, trygg omgivning dvs liten kriminalitet osv.

Sen kan jag förstå att om pensionssystemet brakar samman så man inte kan leva på en normal pension så kan diskussionen komma att handla om var man har råd att leva överhuvudtaget, dvs att en svensk pension inte räcker till att betala en dräglig bostad i Sverige. Jag hoppas vi inte hamnar där, men omöjligt är det inte...
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Atom skrev:
Stora pengar att spara. ��
Det kan det nog vara. Kanske inte att spara, men att förbruka.
Min tjänstepension (inkl. privat sparande) är lika stor som, eller större än, den statliga.

Men jag stannar kvar här ändå så klart.
Vad heter Bygga Hus på portugisiska, Construir Casas :p

Det enda jag kan på portugisiska är "två öl tack!": Duas cervejas, por favor :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.