29 272 läst · 292 svar
29k läst
292 svar
Skulle ni våga bygga nytt idag?
Största dödligheten är nog ändå den att alltfler tar ut för mycket av de samhälleliga resurserna vilket gör att allt fler får allt mindre.lars_stefan_axelsson skrev:
Skattesmitare, högavlönade och bonustörstande snyltar på de resurser som borde komma alla tillgodo.
Om en rättvisare resurs fördelning skulle tillämpas så skulle allt fler få en bättre levnadssituation, människor skulle bli friskare, både psykiskt och fysiskt , vi skulle uppleva ett lugnare samhällsklimat där alltfler blev allt nöjdare och mådde allt bättre. Skolresultaten skulle bli bättre, arbetsprestationerna skulle öka och vi skulle uppleva ett förbättrat samhällsklimat.
Men, utvecklingen går åt det andra hållet, stressen ökar och några få får en allt större tilldelning av våra gemensamma tillgångar samtidigt som ohälsan ökar, dödstalen stiger och håglösheten blivit ett faktum.
Men, det är väl så i ett Darwinistiskt samhällssystem, allt till de starka.
Bra?
På vilket sätt snyltar de med högre lön och de som vill ha rörlig lön (bonus) på samhällets resurser? Jag föreslår att det är precis tvärtom.
Detta verkar vara en one-liner på samma vis som att alla som har en fin bil gör det för att skryta för grannen och nytt hus bygger man också bara för att bräcka kompisarna.
På vilket sätt snyltar de med högre lön och de som vill ha rörlig lön (bonus) på samhällets resurser? Jag föreslår att det är precis tvärtom.
Detta verkar vara en one-liner på samma vis som att alla som har en fin bil gör det för att skryta för grannen och nytt hus bygger man också bara för att bräcka kompisarna.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 089 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 089 inlägg
Fast det är knappast så det fungerar. Välfärden som arbetarklassen byggt upp i Sverige under många många år håller på att urholkas totalt på grund av att asylverksamheten tillåts kosta precis hur mycket som helst, ett faktum som även Moderaterna har bekräftat till viss del, men som självklart är uppenbart för alla andra.OveRa skrev:Största dödligheten är nog ändå den att alltfler tar ut för mycket av de samhälleliga resurserna vilket gör att allt fler får allt mindre.
Skattesmitare, högavlönade och bonustörstande snyltar på de resurser som borde komma alla tillgodo.
Om en rättvisare resurs fördelning skulle tillämpas så skulle allt fler få en bättre levnadssituation, människor skulle bli friskare, både psykiskt och fysiskt , vi skulle uppleva ett lugnare samhällsklimat där alltfler blev allt nöjdare och mådde allt bättre. Skolresultaten skulle bli bättre, arbetsprestationerna skulle öka och vi skulle uppleva ett förbättrat samhällsklimat.
Men, utvecklingen går åt det andra hållet, stressen ökar och några få får en allt större tilldelning av våra gemensamma tillgångar samtidigt som ohälsan ökar, dödstalen stiger och håglösheten blivit ett faktum.
Det tragiska är att man inte ens får debattera kostnaden för asylverksamheten i Sverige för då börjar folk med sina osmakliga anklagelser, trots att kritiken är riktad mot politikerna och inte de asylsökande.
Mycket märkligt inlägg Ove, ja skulle också vilja säga att de är precis tvärtom, de "högavlönade" betalar mycket skatt, dessutom så dessa "elaka" bolagsdirektörer håller tusentals och åter tusentals med arbete, landet Sverige är inte uppbyggt på bidragssystem och arbetsskygga människor. Nej hårt arbete ska belönas.
Det du beskriver låter som Venezuela...OveRa skrev:Om en rättvisare resurs fördelning skulle tillämpas så skulle allt fler få en bättre levnadssituation, människor skulle bli friskare, både psykiskt och fysiskt , vi skulle uppleva ett lugnare samhällsklimat där alltfler blev allt nöjdare och mådde allt bättre. Skolresultaten skulle bli bättre, arbetsprestationerna skulle öka och vi skulle uppleva ett förbättrat samhällsklimat.
Det är alltid intressant att göra ett inlägg om något så känsligt som samhällelig orättvisa och sedan följa debatten och framförallt ta emot otidigheter och förolämpningar.
Jag sa en gång på ett party hos några uppkomlingar i Täby att det är märkligt att om jag lägger in lite smycken i ett värdeskåp på banken så är det avdragsgillt men om jag lämnar in det dyrbaraste jag har, mina barn, på dagis så får jag inte dra av en spänn.
Gissa vem som bars och kastades i närmsta snödriva?
Personligen tycker jag att det är ett allvarligt fel på en människa som inte förstår att om jag tar all mat, äter det jag orkar och kastar resten så kommer en massa människor att inte få någon mat men jag förstår att vi lever i en värld där mitt sätt att se på världssvält, sociala orättvisor och ökad kriminalitet är helt vrickat så det får jag stå ut med.
Ett tankeexpriment:
Landstingsdirektören här ska ha 180 000 i månaden för att sköta sitt arbete.
En undersköterska får väl en så där 20 000 för att sköta sitt.
En djäkligt bra lön är 30 000, den lever man gott på och har råd med villa. bil och vovve.
40 00 tusen är överdådigt och du kan dricka champagne då och då.
50 000 så börjar det svindla, i alla fall för förnuftiga människor.
Om nu, säger vi, landstingsdirektören skulle nöja sig med 60 000 i månaden, en oerhört hög lön för de flesta, och dessutom har en del förmåner vilket en landstingsdirektör har, så skulle de ju bli 120 000 kvar varje månad. Observera att jag skrev varje månad vilket det blir.
Det innebär att det skulle bli 1000 kronor kvar att fördela på 120 stycken undersköterskor.
Inte så mycket för en landstingsdirektör med 60 000 i månaden men djäkligt mycket för en som har 20 000.
Om fler skulle tänka på samma sätt så skulle inte en del elever behöva skolka på friluftsdagar för att de inte har råd med skidhyran.
En tjej kanske skulle kunna gå och rida.
Men, å andra sidan, då skulle ju en del ungar behöva dras med fattigungarna i skidbacken eller stallet.
Det är ju inte så kul.
För imagen.
Så, vad ni än skriver, jag är övertygad om att om vi inte fördelar våra resurser så kommer det en dag när de allra längst ner får nog.
Vi har tagit några steg i den riktningen och ingen förefaller ha lust att vända om.
Jag sa en gång på ett party hos några uppkomlingar i Täby att det är märkligt att om jag lägger in lite smycken i ett värdeskåp på banken så är det avdragsgillt men om jag lämnar in det dyrbaraste jag har, mina barn, på dagis så får jag inte dra av en spänn.
Gissa vem som bars och kastades i närmsta snödriva?
Personligen tycker jag att det är ett allvarligt fel på en människa som inte förstår att om jag tar all mat, äter det jag orkar och kastar resten så kommer en massa människor att inte få någon mat men jag förstår att vi lever i en värld där mitt sätt att se på världssvält, sociala orättvisor och ökad kriminalitet är helt vrickat så det får jag stå ut med.
Ett tankeexpriment:
Landstingsdirektören här ska ha 180 000 i månaden för att sköta sitt arbete.
En undersköterska får väl en så där 20 000 för att sköta sitt.
En djäkligt bra lön är 30 000, den lever man gott på och har råd med villa. bil och vovve.
40 00 tusen är överdådigt och du kan dricka champagne då och då.
50 000 så börjar det svindla, i alla fall för förnuftiga människor.
Om nu, säger vi, landstingsdirektören skulle nöja sig med 60 000 i månaden, en oerhört hög lön för de flesta, och dessutom har en del förmåner vilket en landstingsdirektör har, så skulle de ju bli 120 000 kvar varje månad. Observera att jag skrev varje månad vilket det blir.
Det innebär att det skulle bli 1000 kronor kvar att fördela på 120 stycken undersköterskor.
Inte så mycket för en landstingsdirektör med 60 000 i månaden men djäkligt mycket för en som har 20 000.
Om fler skulle tänka på samma sätt så skulle inte en del elever behöva skolka på friluftsdagar för att de inte har råd med skidhyran.
En tjej kanske skulle kunna gå och rida.
Men, å andra sidan, då skulle ju en del ungar behöva dras med fattigungarna i skidbacken eller stallet.
Det är ju inte så kul.
För imagen.
Så, vad ni än skriver, jag är övertygad om att om vi inte fördelar våra resurser så kommer det en dag när de allra längst ner får nog.
Vi har tagit några steg i den riktningen och ingen förefaller ha lust att vända om.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Vilken härlig debatt!Jonatan79 skrev:
Och är faktiskt OveRa Ove i filmen
https://www.youtube.com/watch?v=nA-YCYfh2oc
Från det ena till det andra.
2014 i juli konstaterades att jag hade cancer.
Efter lite undersökningar och prover opererades jag den förste oktober.
Är nu helt frisk, och med livsgnistan i behåll.
Då gick det undan. All heder åt länslasarettet i Halmstad
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 918 inlägg
Enligt nätet så är medellönen för landstingsdirektörer 70000 (fast den är iofs tagen ur gruppen "högre ämbetsmän och politiker", så den behöver väl tas med en nypa salt. Det är ju en liten grupp vi talar om.)OveRa skrev:
Så ni verkar ha en landstingsdirektör som förhandlat bra!
De övriga verkar däremot redan ligga ganska nära ditt tankeexperiment...
(I övrigt finns det naturligtvis böcker att skriva om fördelningspolitik. Men jag lämnar det till experterna. Intressant är dock att IMF och Världsbanken via sin forskning förra året kunde fastställa att små inkomstklyftor driver ekonomisk tillväxt. Så de är bra även ur ett snävt ekonomiskt perspektiv. Och den "medicin" man gav oss råd att svälja på nittotalet erkänner man nu var fel. Vi hade haft ännu större tillväxt utan den...)
Även om jag som smygkommunist sympatiserar med dina tankar har jag ändå lite kommentarer.
- Dagis/fritids. Har man barn på dagis betaler man ca 10% av de verkliga kostnader. Resten tar kommunen. Man kan såklart diskutera om detcska vara helt gratis, men skatteavdrag känns konstigt
- Höginkomsttagare. Sverige är redan bra på att betala mindre till höga tjänstemän och politiker, och vi har ett skattesystem som gör att det för de flesta löntagare är väldigt svår att bygga upp en stor förmögenhet. Har man familjekapital eller företag är det fortfarande möjligt.
Vi får faktiskt vara stolt över Sverige
- Dagis/fritids. Har man barn på dagis betaler man ca 10% av de verkliga kostnader. Resten tar kommunen. Man kan såklart diskutera om detcska vara helt gratis, men skatteavdrag känns konstigt
- Höginkomsttagare. Sverige är redan bra på att betala mindre till höga tjänstemän och politiker, och vi har ett skattesystem som gör att det för de flesta löntagare är väldigt svår att bygga upp en stor förmögenhet. Har man familjekapital eller företag är det fortfarande möjligt.
Vi får faktiskt vara stolt över Sverige
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 918 inlägg
Njae, tennisspelare finns det ju några som tjänar en krona eller två. Och de ser åtminstone svettiga ut. (Till skillnad från golfspelarna då... )pmm skrev:
Men visst. Sedan ungefär uppfinnandet av dragdjuret och hävstången så premierar vi ju smartare arbete bättre än hårdare arbete.
Tack OverRa
Om vi lägger partipolitiken och partipolitrukernas fabriksgjordagjorda budskap till sides och ser oss omkring så ligger det väldigt mycket sanning i det där.
Finland ligger betydligt före Sverige i den utvecklingen mot klassamhälle och här börjar man se de skadliga följderna. I Sverige har det ännu inte gått lika långt men om ni fortsätter såhär kommer ni också att få se kvarterslånga brödköer i städerna och dumpade löner som inte ens räcker till mat och kläder och en varm plats att sova på. Lönedumpningen leder till att man inte har råd att ta emot de arbeten som erbjuds och så blir massarbetslösheten ännu värre.
Regeringen håller på och skär ned skolsystemet..... och skrotar sjukvården...... och statsskulden bara växer och allt fler blir allt fattigare och ekonomin saktar ned. Samtidigt som de höjer skatterna och skär ned alla förmåner för dem som har minst. Jag har redan högre skatteprocent på min sjukdagpenning än många rikemän har på sina miljoninkomster.
Ett litet fåtal samlar på sig pengarna men naturligtvis flyttar de hellre sina pengar till den internationella finansmarknaden eller till investeringar utomlands än att investera dem i kristidslandet Finland. Krisen blir självgående.
Att de rika betalar mer skatt stämmer inte längre. Vi vet alla att det finns måttbeställda kryphål i skattelagstiftningen och de har uppkommit när olika länder i Europa konkurreras om rika skattebetalare. För att få ha dem kvar måste vi låta dem utnyttja kryphålen så att vi inte får någon skatt av dem.
Med andra ord har vi ingen nytta av dem och kan lika gärna låta dem flytta till Seyshellerna.
Om vi lägger partipolitiken och partipolitrukernas fabriksgjordagjorda budskap till sides och ser oss omkring så ligger det väldigt mycket sanning i det där.
Finland ligger betydligt före Sverige i den utvecklingen mot klassamhälle och här börjar man se de skadliga följderna. I Sverige har det ännu inte gått lika långt men om ni fortsätter såhär kommer ni också att få se kvarterslånga brödköer i städerna och dumpade löner som inte ens räcker till mat och kläder och en varm plats att sova på. Lönedumpningen leder till att man inte har råd att ta emot de arbeten som erbjuds och så blir massarbetslösheten ännu värre.
Regeringen håller på och skär ned skolsystemet..... och skrotar sjukvården...... och statsskulden bara växer och allt fler blir allt fattigare och ekonomin saktar ned. Samtidigt som de höjer skatterna och skär ned alla förmåner för dem som har minst. Jag har redan högre skatteprocent på min sjukdagpenning än många rikemän har på sina miljoninkomster.
Ett litet fåtal samlar på sig pengarna men naturligtvis flyttar de hellre sina pengar till den internationella finansmarknaden eller till investeringar utomlands än att investera dem i kristidslandet Finland. Krisen blir självgående.
Att de rika betalar mer skatt stämmer inte längre. Vi vet alla att det finns måttbeställda kryphål i skattelagstiftningen och de har uppkommit när olika länder i Europa konkurreras om rika skattebetalare. För att få ha dem kvar måste vi låta dem utnyttja kryphålen så att vi inte får någon skatt av dem.
Med andra ord har vi ingen nytta av dem och kan lika gärna låta dem flytta till Seyshellerna.
Det verkar att situationen inom vården, försämras från dag till dag.
Vi har haft n diskussion med vänner idag. Alla tycker att man ska inte fatta några beslut just nu, då allt är så osäkert. Det blir att avvakta några månader till.
http://omni.se/vardpersonal-slutar-agda-tvingas-do-i-korridoren/a/g9EKa
Vi har haft n diskussion med vänner idag. Alla tycker att man ska inte fatta några beslut just nu, då allt är så osäkert. Det blir att avvakta några månader till.
http://omni.se/vardpersonal-slutar-agda-tvingas-do-i-korridoren/a/g9EKa