25 597 läst · 39 svar
26k läst
39 svar
Skruv till Camo och Essve system för dolt montage
Hej @Miru, ville följa upp hur det gick att "frihanda" 45° i enkel regel? har kärnfurun spruckit eller ser det fortfarande fint ut?Miru skrev:
Tack för svar. Kommer inte ifrån skarvar tyvärr. Blir otroligt mycket spill. Byter från lärk till kärnfuru i uterum. L format på 9.5 x 2 + 6 x 3 längsgående.
Testar frihandsskåa 45° i enkel regel. Kärnfuru skall ju vara formstabilt och eftersom det kommer ligga torrt hoppas jag på att det inte kommer röra sig så mycket.
Ska snart lägga egen kärnfuru trall med dold skruv, och kliar mig i huvudet om jag ska göra som du gjort eller sätta dit en jäkla massa extra 45mm stöd. räknade att det blir ca 140 skarvar i min trall, det är ju en del extra material.. Min trall kommer dock inte ha något tak över sig.
Tack /Pontus
Inga problem alls att köra enkelregel och frihandsskråa vid skarv. Mitt golv är som nylagt efter 3 år. Ligger dock under tak och isoleradgrund.P pontus- skrev:Hej @Miru, ville följa upp hur det gick att "frihanda" 45° i enkel regel? har kärnfurun spruckit eller ser det fortfarande fint ut?
Ska snart lägga egen kärnfuru trall med dold skruv, och kliar mig i huvudet om jag ska göra som du gjort eller sätta dit en jäkla massa extra 45mm stöd. räknade att det blir ca 140 skarvar i min trall, det är ju en del extra material.. Min trall kommer dock inte ha något tak över sig.
Tack /Pontus
Skall lägga om mitt lärkträdäck ute om något år och kommer då välja kärnfur igen.
Mvh
Halloj!L Leif i Skåne skrev:
Värmer upp en gammal bra tråd...
Leif, det ser verkligen kanonfint ut det du visar på bilderna! Förstår jag det rätt att du använde 34x145mm trall? Och 5.0 x 60mm dold skruv?
Jag planerar samma men nojjar över att skruven är blir för kort. Om man skruvar i 45 grader så blir det ju inte mer än 12-15mm som går ner i regeln... eller räknar jag fel? Eller är det tillräckligt?
Vänligen
Karl
Varför ska du använda 60mm skruv?V veloDotNetti skrev:Halloj!
Leif, det ser verkligen kanonfint ut det du visar på bilderna! Förstår jag det rätt att du använde 34x145mm trall? Och 5.0 x 60mm dold skruv?
Jag planerar samma men nojjar över att skruven är blir för kort. Om man skruvar i 45 grader så blir det ju inte mer än 12-15mm som går ner i regeln... eller räknar jag fel? Eller är det tillräckligt?
Vänligen
Karl
Camo har verktyg och skruv anpassat för 34-trall.
Då är skruven 75mm om jag minns rätt.
Ja det är det jag funderar på. Om man behöver 75mm eller om det funkar med 60.R Robbinb85 skrev:
För på beijer.se står det 60mm skruv för 25-38mm trall för dolda skruv med camo som exempel.
Och Leif i skåne verkar ha använt det för sex år sedan och då blev jag nyfiken på om det fungerat bra?
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/sa-har-enkelt-bygger-du-altan-med-dolda-skruvar
Här är en ny bild på tralldäcket April 2025 trallen är 9 år och ser ut som ny!V veloDotNetti skrev:Halloj!
Vänligen
Karl
I år använde jag såpa för trall.
Avslutar alltid med att bleka med oxalsyra.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Som nämnts tidigare skruvat utan verktyg på skrå bara i var annan skrivregler. = 1/2 antalet skruvar OBS Använd A4 syrefast den är mjuk och går inte av när tallen sväller eller krymper på bredden mer än 8 mm under ett år.
I Mars var all trall helt ihop men i Juli är springan 6-10 mm
Redigerat:
I år var jag väldigt tidig precis när snö och slask har töat och trallen är helt genomsur och mjuk! Detta för att minimera att det uppstår flisor och stickor.T TheGame skrev:
Jag hällde koncentrerad såpa i högtryck behållaren och lade på ett vitt skum över hela däcket, det skall verka minst en kvart men jag lät det ligga över natten.
Nästa dag tvättade jag med trallrengöraren, sedan lät jag det torka någon dag för att sedan rolls ut oxalsyra
Butinox Terasselysener. För mer info kolla #6
https://www.byggahus.se/forum/threa...irke-sprucken-obehandlad.277627/#post-2738205

Logga in
Skapa konto
Ser imponerande välskött ut.L Leif i Skåne skrev:I år var jag väldigt tidig precis när snö och slask har töat och trallen är helt genomsur och mjuk! Detta för att minimera att det uppstår flisor och stickor.
Jag hällde koncentrerad såpa i högtryck behållaren och lade på ett vitt skum över hela däcket, det skall verka minst en kvart men jag lät det ligga över natten.
Nästa dag tvättade jag med trallrengöraren, sedan lät jag det torka någon dag för att sedan rolls ut oxalsyra
Butinox Terasselysener. För mer info kolla #6
[länk]
[bild]
Ska försöka ta till mig av tipset. 🙂👍
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vilken kork till tvingar och skruvstäd
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vilken fästmassa och vilka skruvar till gips på lättbetong(siporex)?
Byggmaterial & Byggteknik -
Storlek på trådspik eller träskruv till 45 reglar
Byggmaterial & Byggteknik -
Billigare skruv till Camo-verktyg?
Altan & Uteplats -
Camo dolda skruv till 34 mm trall, djupa skruvhål?
Altan & Uteplats