Hahaha :D
Biologiskt nedbrytbar spikmatta (y)
 
Troberg skrev:
Jag tror att de skulle märka det, även om de har päls.

Det finns en svensk term: airsoftgevär (eller airsoftpistol). Termen gäller för svenskan också.

Juridiskt är de i ett ganska odefinierat läge, då lagen om effektbegränsade vapen inte har någon nedre gräns för anslagsenergi, och egentligen är avsedd för traditionella luftvapen. Så, beroende på hur man tolkar lagen så kan de (och sugproppsleksakspistoler...) räknas som effektbegränsade vapen, eller så är de inte vapen alls. Den enda definitionen av "vapen" som finns i lagen finns i knivlagen, där vapen definieras som "anordning avsedd att orsaka skada eller smärta", och airsoftbössor är ju avsiktligt designade för att så långt det är möjligt undvika att orsaka skada eller smärta.

Så, jag är inte jurist, men jag konstaterar att utan prejudicerande domar så är frågan öppen.
[/QUOTE]
Airsoft är inte samma sak som ett luftgevär. Det är till och med tveksamt om de är klassade som vapen enligt lagen.[/QUOTE]

Jag tycker det framgår väldigt tydligt i vapenlagen 2:a paragrafen att de är vapen som faller under vapenlagen.

2 § Med skjutvapen förstås i denna lag vapen med vilka kulor, hagel, harpuner eller andra projektiler kan skjutas ut med hjälp av krutladdningar, kolsyreladdningar, komprimerad luft eller andra liknande utskjutningsmedel.

"Knivlagen" tar inte ens upp denna sorts vapen eftersom de faller under vapenlagen:

3 § I fråga om vapen och andra föremål som vapenlagen (1996:67) är tillämplig på gäller föreskrifterna där i stället för denna lag. Lag (1996:69).
 
knipo skrev:
Jag tycker det framgår väldigt tydligt i vapenlagen 2:a paragrafen att de är vapen som faller under vapenlagen.

2 § Med skjutvapen förstås i denna lag vapen med vilka kulor, hagel, harpuner eller andra projektiler kan skjutas ut med hjälp av krutladdningar, kolsyreladdningar, komprimerad luft eller andra liknande utskjutningsmedel.
Om man hårdtolkar den lagen så är även sugpluppspistolerna och nerf guns de säljer i leksaksaffärerna vapen...

Det finns som sagt ingen nedre gräns definierad i lagen, trots att det tydligt finns en nedre gräns i praktiken. Så, eftersom denna praktiska gräns är odefinierad och oprövad, så är läget oklart. Den dag det kommer tt prövas i rätten så måste rätten ställa sig frågan "Vad är definierande för ett vapen?", och då tror jag att de kommer att hamna i närheten av knivlagens definition.
 
J
Troberg skrev:
Om man hårdtolkar den lagen så är även sugpluppspistolerna och nerf guns de säljer i leksaksaffärerna vapen...

Det finns som sagt ingen nedre gräns definierad i lagen, trots att det tydligt finns en nedre gräns i praktiken. Så, eftersom denna praktiska gräns är odefinierad och oprövad, så är läget oklart. Den dag det kommer tt prövas i rätten så måste rätten ställa sig frågan "Vad är definierande för ett vapen?", och då tror jag att de kommer att hamna i närheten av knivlagens definition.
Behövs ingen nedre gräns för att definiera det som vapen, däremot finns det gräns för vilka vapen som kräver licens.
Det är prövat i rätten mer än en gång vad som gäller om man skjuter vilt med ett licensfritt luftgevär, som fungerar med samma princip som airsoft. Oavsett om det är airsoft eller "sugpluppspistol" (som oftast, precis som de flesta leksakspistoler, drivs av fjäder och inte komprimerad luft) räknas det som skjutvapen när det kommer till jaktförordningen.
Dvs skjuter du mot vilt, oavsett avsikt, med airsoft/sugpluppspistol/luftgevär/slangbella/pilbåge/m.m. begår du ett jaktbrott.

När ni springer runt i skogen och skjuter på varandra kan jag förstå att definitionen av "vapnet" är diffus men när jaktförordningen blandas in brukar det vara glasklart.
 
J
För att inte fördärva tråden helt och hållet kan jag bara instämma i resten av kören; Elstängsel!

Är med och hjälper till med skyddsjakt på olika marker, och vi har även suttit och vakat i en trädgård. Satt i skift hela natten. Sköt en gris och åkte hem tidig morgon. En havltimme senare ringde villaägaren och sa att dom redan var tillbaka. Jakten måste till för att hålla stammen nere men så länge vi inte utrotar dom kommer dom att gå in i trädgårdar.

Finns det mycket ekollon kring stugan? Vildsvinen älskar ekollon, men deras mage tål inte för mycket. För att få ordning på magen behöver dom få i sig en syra (som jag inte minns namnet på) som finns i just gräsrötter. Brukar vara trädgårdar med ekträd i närheten som har störst problem.

Kolla upp vem som har jakten på marken runt i kring din stuga och prata med denne. Jägaren känner kanske inte till att där är problem med vildsvin kring jaktmarken.
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
JeLö skrev:
Behövs ingen nedre gräns för att definiera det som vapen, däremot finns det gräns för vilka vapen som kräver licens.
Det är prövat i rätten mer än en gång vad som gäller om man skjuter vilt med ett licensfritt luftgevär, som fungerar med samma princip som airsoft. Oavsett om det är airsoft eller "sugpluppspistol" (som oftast, precis som de flesta leksakspistoler, drivs av fjäder och inte komprimerad luft) räknas det som skjutvapen när det kommer till jaktförordningen.
Dvs skjuter du mot vilt, oavsett avsikt, med airsoft/sugpluppspistol/luftgevär/slangbella/pilbåge/m.m. begår du ett jaktbrott.

När ni springer runt i skogen och skjuter på varandra kan jag förstå att definitionen av "vapnet" är diffus men när jaktförordningen blandas in brukar det vara glasklart.
Det visar sig den dag det prövas i högsta prejudicerande instans. Tills dess är allt bara gissningar.

En liten not för ordningens skull: De flesta airsoftvapen är eldrivna. En motor spänner en fjäder, som driver en pistong. Ett luftgevär, däremot, drivs oftast av muskelkraft, som spänner en fjäder, som driver en pistong.

Oavsett, vi lär inte komma överens i frågan, so let's just agree to disagree.
 
JeLö skrev:
Finns det mycket ekollon kring stugan? Vildsvinen älskar ekollon, men deras mage tål inte för mycket. För att få ordning på magen behöver dom få i sig en syra (som jag inte minns namnet på) som finns i just gräsrötter. Brukar vara trädgårdar med ekträd i närheten som har störst problem.
Tyvärr har vi en del ek i skogsbacken bakom huset - dvs den del av tomten som är svårtillgänglig. Vi har tidigare sett spår av grisar uppe bland träden, men de har "aldrig" gått ner och förstört något på tomterna förut. Skulle gissa på att populationen ser annorlunda ut i år - även om vildsvin har varit vanliga i området länge.

Vi får se om vi kan hitta den lokale jägaren, men till våren blir det sannolikt ett jäkligt långt elstängsel.

Tack för alla svar! :)
 
Elstängsel! Jag hängnar in 9 ha med lågsittande trådar som förblivit orörda i 5-6 år nu. Marken är svart efter allt bök i skogarna runt om dock så visst fungerar det bra. Är man orolig för barnen och annat kan man ju sätta staket bitvis med tråden på utsidan. Det gör mina grannar med framgång.

Man ska INTE ge sig på vildsvin på något sätt om man inte har för avsikt att döda dem. Det finns flera i närområdet som blivit "snittade" av betar och fått livshotande skador. Man jagar med vildsvinsvan hund eller från skydd. Gärna extra pannskott för att undvika bilincidenten i tidigare svar.

Förutom historien jag hörde om en gubbe som jagade med tre boxrar och kniv då... hundarna tog var sitt öra och den sista högg över trynet varefter gubben avslutade grisen med kniv i halsen.
 
Elstängsel funkar inte för oss, det är för mycket (typ några kilometer), plus att vi har strand som vi inte vill stängsla bort, och gör vi inte det så kommer svinen över isen (såvida inte räven överraskar grisen).
 
Adam F skrev:
Det är samma sak i stan, tyvärr... Vi betalar alla skatt, men blir det problem med djur, grannar eller tjuvar är man helt ensam oavsett var man bor.
Idag har det blivit en oerhörd skillnad mellan staden och landsbygden. Ringer man efter polis eller ambulans tar det många timmar innan de kommer, om de kommer över huvud taget. Går inte att jämföra med servicen i en tätort...
 
S
A anha01 skrev:
Hej!

Kom ut till stugan i fredags och såg att en stor del av gräsmattan blivit uppbökad av vildsvin. Natten till igår hade de varit där igen och förstört ännu mer.

Tomten ligger på ett sätt som gör att det är svårt att sätta upp elstängsel. Dessutom har vi barn, som vi helst inte skickar 5000 volt igenom.

Är det någon som haft sviniga problem och provat någon sorts skrämmarmaskin? Hittade ett par olika med ljud och ljus, till exempel denna:

[länk]

Tacksam för svar.
Mvh
Anders
Det finns en skrämmare som fungerar varje gång. Så bra att man kan fylla frysboxen. Gyttorp heter den. Det finns Norma också.
 
  • Haha
TreeView
  • Laddar…
T
S Stego1 skrev:
Det finns en skrämmare som fungerar varje gång. Så bra att man kan fylla frysboxen. Gyttorp heter den. Det finns Norma också.
Norma äger ju varumärket Gyttorp så det är ju samma grej numera. Däremot så finns ju Sako som ett bra alternativ annars. De gånger jag kört med Oryx så har dock aldrig djuret hunnit bli skrämt utan stannat kvar på platsen, så den kan jag inte rekommendera för att skrämma djuren.
 
Redigerat:
S
T TreeView skrev:
Norma äger ju varumärket Gyttorp så det är ju samma grej numera. Däremot så finns ju Sako som ett bra alternativ annars. De gånger jag kört med Oryx så har dock aldrig djuret hunnit bli skrämt utan stannat kvar på platsen, så den kan jag inte rekommendera för att skrämma djuren.
Hahaha. Ja man ska satsa på kvalitet som biter.
 
Nissens
En enkel lösning är att sätta ut en radio eller högtalare med radioprat på. Grisar gillar inte ljud från människor. Det behöver inte vara hög volym.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.