lbgu skrev:
Då det ändå finns risk för skadeskjutning vid t.ex. träff i ögat så känns det som en väldigt oseriös metod. Är det ens lagligt? Att hålla på att skjuta på djur man inte kan förvänta sig att döda med luftvapen låter för mig som djurplågeri.
Nej, det är inte ens i närheten av att vara lagligt. Det är rent ut sagt dumheter att hålla på med sånt. :mad:
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
kanonkula skrev:
Anledningen till att jägarna inte skjuter suggan är
* köttet är segt och i stor del "oätligt"
* de missar nästa årskull. Dvs mindre vildsvin nästa år att skjuta.
Det säger sig själv, vill man bli av med vildsvin börjar man skjuta av de könsmogna (mindre chans för förökning) dock får man göret med att ta hand om kadavert.
Nej, det där är inte korrekt. Vildsvin lever i matriarkat och det är ledarsuggan som styr hela flocken, även när det är dags för parning.

Skjuts ledarsuggan så uppstår värre kaos än i Åsa - Nisses Knohult! Att lura det som evolutionen skapat under tusentals år låter sig inte göras så enkelt, ungarna blir könsmogna tidigare om ledarsuggan är borta och risken finns att det hinns med fler kullar under en säsong.
 
  • Gilla
Elektra och 3 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Riktiga vapen går bra att skrämma dem med, skjuter man eller skadskjuter ett eller två av dem så lär de sig. Prata med kommunen eller den som äger marken runt omkring.
Jag hoppas verkligen att ingen medvetet skadeskjuter djur!
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
Det skrämmer mig lite att så många inte inser hur listiga och farliga vildsvin är när de blir sårade eller trängda. Att bara komma på tanken att skada dessa för att få bort bort dom är ju helt befängt.

Ett av jaktlagen hos min dotter sköt en gris, enligt dom så stendog den. När dom lyfte in den bak i jaktbilen så flög den upp och sprang genom bilen och ut genom framrutan och försvann.
 
  • Gilla
Elektra och 3 till
  • Laddar…
kanonkula skrev:
Anledningen till att jägarna inte skjuter suggan är
* köttet är segt och i stor del "oätligt"
* de missar nästa årskull. Dvs mindre vildsvin nästa år att skjuta.
Det säger sig själv, vill man bli av med vildsvin börjar man skjuta av de könsmogna (mindre chans för förökning) dock får man göret med att ta hand om kadavert.
Även om du redan fått flera kommentarer på detta så vill jag förtydliga ytterligare

*Sugga går utmärkt att äta. Galt däremot kan smaka rätt illa (manliga tamgrisar kastreras för att inte förstöra smaken)
*Vildsvin blir könsmogna före ett års ålder.
*Ett ett år gammalt vildsvin väger ca 60kg om det har bra med mat och är då riktigt goda att äta :)
*Skjuter du suggan riskerar du att få hulligangrisar som inte uppfostras att hålla sig undan människor/trädgårdar det är också stor risk att flocken splittras och att fler grisar parar sig än om suggan styr reproduktionen.

En klok sugga skickar först fram den minsta kultingen för att kolla om kusten är klar. Om den klarat sig utan att bli skjuten/anfallen i 5-10minuter så kommer hon själv fram med resten av flocken.


Bästa sättet är att hålla stammen nere är ett högt jakttryck som skjuter av de mindre grisarna. Bästa sättet att hålla dem borta ut trädgården är elstängsel, gärna med järntråd istället för snöre.
 
  • Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
Vi hade grisattack i trädgården/parken för några år sen med 500 kvadrat gräsmatta uppbökad. Det kan låta löjligt, men efter det hängde vi upp plåtar i träden som fladdrar och reflekterar ljuset från ytterbelysningen och peppar-peppar - efter det har vi inte haft någon påhälsning trots massor av svin i närområdet! Vi kan se spåren i gångstråken strax utanför tomten och hade även en jättegalt som vi såg dagligen på en närliggande åker i somras.
 
Troberg,

Du har fått en del svar ang. airsoft redan.

Jag har testat det och det funkade dåligt för mig. Första gången höll de sig undan i nästan en vecka. Andra gången stack dem och kom tillbaka dagen efter.

Grisar är smarta djur :)
 
Elstängsel drivs av batteri som sitter utomhus. Så någon åska in i huset behöver man inte riskera.
 
J
Har kompisar i USA som använder någon slags gasoldriven kanon för att skrämma bort vildsvin, är tydligen väldigt effektiv och smäller av som fan när svinen kommer för nära. Risken är att oskyldiga som kommer nära bajsar på sig eller får en hjärtinfarkt. De flyttar runt den lite då och så så att svinen inte vänjer sig med vart den står.
 
ceson skrev:
Det skrämmer mig lite att så många inte inser hur listiga och farliga vildsvin är när de blir sårade eller trängda. Att bara komma på tanken att skada dessa för att få bort bort dom är ju helt befängt.

Ett av jaktlagen hos min dotter sköt en gris, enligt dom så stendog den. När dom lyfte in den bak i jaktbilen så flög den upp och sprang genom bilen och ut genom framrutan och försvann.
Så här i efterhand kanske man kan skoja lite om det. Blev det inte rätt grisigt i bilen? :D
 
Hej!
Har haft samma problem som du. Satte elstängsel runt en del av tomten för ca fem år sedan - inga grisar sedan dess fast dom finns runt omkring. Innan vi stängslade hade dom bökat upp på flera ställen och lite närmare hus och odlingar varje gång... När vi är i stugan har vi inte elen på och inte heller grinden stängd, de verkar hålla sig borta när man är på plats. Vi har hundar också vilket jag tror hjälper till att hålla grisarna på avstånd. Dragit två trådar på ca 20 resp 40 cm (grisar hoppar ogärna) så det är lätt att kliva över (för både älgar och människor), har tre öppningsbara grindar och den understa tråden sitter längre in än den övre. Visst måste man ibland röja både växtlighet och snö men det är det värt! Försök i alla fall stängsla den del av tomten där ni vistas och ev odlar på.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
T
Man ska ha respekt för vildsvin, många gånger springer de inte ifrån människor utan tvärtom mot dom. Jag har mött och skjutit många grisar på detta vis. Avskjutning är bra då det inte bara minskar antalet utan även gör dom rädda och försiktiga. Dock är det ju bra att träffa ordentligt och ha kraftig kaliber då eftersök kan bli blodiga; http://www.vlt.se/fritid/jakt/ville...jagaren-vildsvinet-holl-pa-att-ta-johnnys-liv
 
Bjoern Abelsson skrev:
Elstängsel drivs av batteri som sitter utomhus. Så någon åska in i huset behöver man inte riskera.
Alla som jag känner till som har elstängsel driver aggregatet med 220 volt ifall det är möjligt. Batteri används bara till hagar som ligger långt från närmaste eluttag. Nackdelen med batterier är att du måste ladda dem ibland vilket för TS lär vara extra opraktiskt ifall stugan står tom långa tider.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
D
Oftast räcker det med låga trådar då grisar oftast försöker böka sig in , grisar är väldigt känsliga mot el , om man vill stänga in en gård som det inte finns el , kan man använda sig av batteri aggregat med solceller , där man kan klara sig med att byta ut eller ladda på ett fritidsbatteri när man kommer ut , annars kan man använda sig av nätstängsel , nätstängsel är det minde underhåll på , om man vill vara helt säker att det inte ska komms in några viltsvin, då ska man köra med nätstängsel med 2-3 eltrådar på utsidan.






Anna Frances skrev:
Hej!
Har haft samma problem som du. Satte elstängsel runt en del av tomten för ca fem år sedan - inga grisar sedan dess fast dom finns runt omkring. Innan vi stängslade hade dom bökat upp på flera ställen och lite närmare hus och odlingar varje gång... När vi är i stugan har vi inte elen på och inte heller grinden stängd, de verkar hålla sig borta när man är på plats. Vi har hundar också vilket jag tror hjälper till att hålla grisarna på avstånd. Dragit två trådar på ca 20 resp 40 cm (grisar hoppar ogärna) så det är lätt att kliva över (för både älgar och människor), har tre öppningsbara grindar och den understa tråden sitter längre in än den övre. Visst måste man ibland röja både växtlighet och snö men det är det värt! Försök i alla fall stängsla den del av tomten där ni vistas och ev odlar på.
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
Skulle som många andra här också rekommendera elstängsel. När vi flyttade till vår gård satt det stängsel för häst (alltså med hög understa tråd) och markerna var helt orörda av gris. efter att vi stängt av elen är de där och bökar titt som tätt.
Det behöver nog inte vara så noga med stängslet heller, en så liten slinga som runt en tomt på 5000m2 kan ett medelstort aggregat driva trots läckage. De är ofta anpassade att driva hagar med kilometervis elstängsel.
Sätter ni en eller två trådar lågt (kanske 25 och 40), med isolatorer i lämpliga träd/buskar/staket/häckar skulle jag inte tro att ni behöver hålla fritt från gräs eller snö.
Kanske bara gå runt och kolla att det inte blivit nedrivet några gånger per år.
Blanktråd är billigast och leder bäst. men band eller stängselrep håller nog lite bättre och syns bättre.
Sätt aggregatet på en enkel timer så det bara är på när barnen sover. Aggregatet drar bara typ 15 w eller så.
Lycka till!
 
  • Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.