Anna_H skrev:
Nu svarade jag på hur man blir av med dem, inte vad som är mest djurvänligt.
Det är inte speciellt troligt att man blir av med dem även om man skjuter av både 1 och 2 st... i många fall så bryr sig inte de andra om du skjuter en mitt i högen, de kan gå runt som inget hänt ändå trots att polaren ligger död jämte.
Högst troligen är de inom kort tillbaka om de mot förmodan skulle bli rädda.

Elstängsel är det enda som funkar bra.
 
  • Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
Skjuta vildsvin är inte bra om man inte vet exakt vad man gör, skjuter man fel gris är risken stor att man istället får mycket mer problem över tid.

Det som fungerat bra här är elstängsel till det man är rädd om och att mata bort dom följt med selektiv jakt.
 
1) Prata med det lokala jaktlaget.

2) Elstaket.
Vildsvinsstaket behöver ha nedersta tråden/bandet/repet lågt, annars finns risk att de bara trycker sig under/river staketet. Deras täta päls i nacken och ryggen skyddar bra från elen. Problem med elstaket är gräs/ogräs/sly som måste röjas och hållas undan, liksom snö. Båda suger musten ur staketet genom att kortsluta det. Norrlandsstaket med dubbla trådar, dvs både "fas" och jord på samma tråd/band/rep ska enl uppgift vara mindre känsligt för is och tjäle som gör att marken leder dåligt. Vinterstormar/stormar sliter hårt på staketet. Åska kan vara ett problem också, och då tänker jag inte så mkt på staket och elaggregat, utan på att den kan ledas in i huset via staket/aggregat.

3) Man får lära sig att samexistera med vildsvin.
Vildsvin som bökar letar efter ätbart i marken. Det bör gå att utnyttja. T ex genom att lämna/gräva ner lite potatisar i grönsakslandet. Med lite tur får man hela landet omgrävt över vintern. :)
Kanske kan man anlägga ett par kvm gräsmatta ytterligare på ngt undanskymt ställe, att ta reparationsbitar ifrån om den vanliga/stora gräsmattan blivit hårt sönderplöjd.
 
  • Gilla
Törnis81
  • Laddar…
Har haft stora problem med vildsvin och den permanenta lösningen är tyvärr elstaket.

Du säger att du inte är jägare, men kanske känner någon?

Lagen säger detta om skyddsjakt utanför detaljplanerat område:
Jaktlagen (23 §) säger att den som bor på en gård eller har en trädgård men där saknar jakträtt får, under de tider då jakt efter vildsvin är tillåten, döda eller fånga och behålla vildsvinen.

Vidare säger Jaktförordningen (bilaga 4) att vildsvin, som kommer in på gård eller i en trädgård där de kan orsaka skada eller annan olägenhet, får jagas hela året. Sådan jakt får även bedrivas av den som bor på en gård eller har en trädgård men saknar jakträtt.
Tänk på att bara gå på kultingar, inte suggan. Förlorar kultingarna suggan så blir det kaos.

En temporär lösning som funkade väldigt bra för oss var Ecoprotect:s Stoppa Vildsvin. Det är dyrt i längden, men funkade tills vi hittade en mer permanent lösning. Kan vara lite svårt att använda för er om ni inte är vid stugan på en längre period, eftersom det måste förnyas då och då.
 
Vi bor på landet i ett av de vildsvinstäta länen. Här finns massor av grisar, vi ser dem ibland, även dagtid. Vi har en stor trädgård med mycket planteringar samt en damm där grisarna säkert skulle trivas. Överallt kan man se spår av dem och bönderna här får sina skördar förstörda, det handlar om mycket pengar.

Vi satte upp elstängsel för 1,5 år sedan när de bökat upp halvmeter djupa gropar i närheten av huset. Terrängen är mycket stenig och skog runt omkring men det går att få ner pålar om man är envis. Stängslet är fyrtrådigt och den lägsta tråden ligger 20 cm över marken. Vi har egen väg ner till huset så varje morgon måste vi öppna vägen och på kväller stänger vi och sätter upp en varningsskylt. Vi har inhägnat det som vi använder som tomt ca 4000 kvm. Stängslet måste skötas både vinter och sommar från snö och gräs. Det har fungerat bra och ingen annan än älgen som hoppar över stängslet. När snön kom nu i höst ser man de upptrampade stigarna alldeles utanför stängslet, grisarna rör sig här varje natt.

Vi har även kontaktat jägare (med hög moral) som suttit här i skogen många nätter. Grisarna är svårjagade och under 1 år har här skjutits 8 djur, inte mycket om man vet hur otroligt snabb förökningstakten är. Man måste ha kunskap om vilka djur som skjuts, annars kan det bli riktigt besvärligt om man skjuter ledarsuggan t.ex. Vi vill varken ha betalt eller få kött av de jägare som vi anlitat utan ser det som en hjälp. Mer kan man inte göra som markägare.

Det finns en stor konflikt här mellan olika intressen. Nyss försökte regeringen reglera den konstgjorda matningen som sker året runt men fick backa. Matningen påverkar utan tvivel överlevnaden hos grisarna och det faktum att de saknar naturliga fiender. När någon art, vare sig det gäller växter eller djur inte har naturen som reglerare skapas en osund dominans och det är vad vi har fått när det gäller vildsvinen.
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
Hej! Vad tråkigt att du har fått in svinen på tomten jag lider med dig. :( Jag har haft samma problem som dig och provat med allt. Allt ifrån radio till urin osv. Vi har till och med skjutit ett 20 tal men dom kommer alltid tillbaka förr eller senare. Det enda som hjälpte oss var elstängsel. Jag har en tomt på 5500kvadrat och elstängsel runt hela gick på 4000:- komplett.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det är tyvärr bara en tidsfråga innan vi får vildsvin, och min plan är att skjuta dem på baken med en airsoftbössa. Med en lite kraftigare sådan har jag en säker träff på 50 m, och även om det inte skadar svinet så kommer det att svida till rejält (typ, som att snärta örsnibben med fingret). Efter ett tag så lär de sig förhoppningsvis att min tomt svider.
 
Att skjuta vildsvin med airsoft är ingen vidare bra lösning. Dels är inte ens säkert att de bryr sig och om de gör det kan du gå skrämda arga grisar istället.

Min erfarenhet är att de håller sig borta ca 2 veckor efter att avskjutning av just den gruppen. Problemet är att du oftast har flera grupper grisar som inte har med varandra att göra så det blir ett väldigt skjutande för att det ska få effekt.

Att skrämma med ljud eller ljus är inte verksamt i längden, de lär sig fort och är smarta som hundar ungefär.

För oss har bara elstängsel fungerat. Min rekommendation är ett kraftigt aggregat så grisarna bryr sig även om de inte bara träffas i trynet. Över 2 Joule utgående energi är att rekommendera.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det verkar ju helt klart som att elstängsel är det bästa/enda riktigt bra sättet, och jag måste fundera på hur jag ska lägga upp det. Det är inte egentligen en ekonomisk fråga, utan det svåra ligger som nämnt i både tomtens utseende och att vi är i stugan väldigt oregelbundet. Ibland är vi där varje helg, ibland dröjer det sex veckor, så det är svårt att underhålla till 100 %.

Det lutar åt att vi går ihop med grannarna och fixar ett elstängsel.

Tack så mycket för alla svar - uppskattas verkligen!
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Anledningen till att jägarna inte skjuter suggan är
* köttet är segt och i stor del "oätligt"
* de missar nästa årskull. Dvs mindre vildsvin nästa år att skjuta.
Det säger sig själv, vill man bli av med vildsvin börjar man skjuta av de könsmogna (mindre chans för förökning) dock får man göret med att ta hand om kadavert.
 
Det varierar nog lite. Häromkring så skjuts svinen enkom för att minska skadegörelsen, så finns chansen att fälla en sugga så försitts den inte.
 
kanonkula skrev:
Anledningen till att jägarna inte skjuter suggan är
* köttet är segt och i stor del "oätligt"
* de missar nästa årskull. Dvs mindre vildsvin nästa år att skjuta.
Det säger sig själv, vill man bli av med vildsvin börjar man skjuta av de könsmogna (mindre chans för förökning) dock får man göret med att ta hand om kadavert.
Fel, fel, fel, fel! Som Brasse skulle ha sagt.

Vildsvin är väldigt sociala och starkt hierarkiska. Alla flockar leds av en sugga som styr flocken dit den ska gå. Om du skjuter ledarsuggan så kommer flocken tappa all styrning och bete sig hur som helst. Den kan delas upp i mindre delar där alla grisarna irrar lite lätt planlöst runt i området och bökar och förstör överallt. Om du med jakt vill styra vildsvin så ska du skjuta unggrisar eftersom ledarsugan då lär sig att det är en farlig plats och då håller flocken borta ett tag.
 
  • Gilla
Elektra och 5 till
  • Laddar…
toolman77 skrev:
Att skjuta vildsvin med airsoft är ingen vidare bra lösning. Dels är inte ens säkert att de bryr sig och om de gör det kan du gå skrämda arga grisar istället.
Skjuter man flera skott så bryr de sig. Heck, jag har en bössa som är tillräckligt träffsäker ut till 50 m (och skapligt träffsäker ut till 70 m) som spottar ur sig 8-10 kulor i sekunden, med 300 kulor i magasinet. De kan inte ignorera det. Trust me, jag har fått en sådan kulsvärm på mig flera gånger, och det är inget man ignorerar.

Blir de arga så får jag väl skrämma dem från en skyddad plats, tex taket eller fönstret.
 
Troberg skrev:
Skjuter man flera skott så bryr de sig. Heck, jag har en bössa som är tillräckligt träffsäker ut till 50 m (och skapligt träffsäker ut till 70 m) som spottar ur sig 8-10 kulor i sekunden, med 300 kulor i magasinet. De kan inte ignorera det.
Då det ändå finns risk för skadeskjutning vid t.ex. träff i ögat så känns det som en väldigt oseriös metod. Är det ens lagligt? Att hålla på att skjuta på djur man inte kan förvänta sig att döda med luftvapen låter för mig som djurplågeri.
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
Troberg, med all respekt. Softäirgun är ingen lösning på ditt kommande problem. Du slösar bara din tid och orsakar möjligen dessutom svinen onödig smärta. Du kan lika gärna försöka prata dem till rätta eller sätta upp skyltar, det är lika effektivt.

Om du inte har det så skaffa jägarexamen och vapen och skjut dem på riktigt istället för att hålla populationen på en rimlig nivå.För sådant som du vill skydda extra är det elstängsel som gäller.
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.