Marlen Eskilsson skrev:
Det där med ljudskrämma tror jag du kan glömma. Det funkar inte på möss, så varför skulle vildsvinen gå på det billiga tricket?

[länk]
Fel.
Fungerar mycket bra mot möss i mitt sommarhus.
Har använt sedan mitten av 90 talet Topo Stop E250 i isolerat garage på landet. Bilen som stod där innan jag tog över fick bilbälten uppätna varje år. Bilen som står där nu året om har inga skador alls och ingen mus lort kan jag hitta trots att det är lätt att komma in för möss.
Monterade samtidigt en på vinden i huset.
Två dagar senare var det två nätter i rad ett otroligt liv och rasslande på vinden. Sedan blev det tyst.
Använder utrustningen med för oss hörbart ljud och slumpgenerator gör att man aldrig vet när ljudet kommer.
Vad jag vet nu så har jag inte en enda mus i mitt sommarhus på grund av denna utrustning som nu även sitter i torpargrunden och en i huset när vi inte är där.
Jag är mycket nöjd.

Nej. har inget med firman att göra.
 
Redigerat:
Dina möss verkar inte ha läst de senaste forskningsrönen :). För enligt dem så ska det inte funka :)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Troberg, med all respekt. Softäirgun är ingen lösning på ditt kommande problem. Du slösar bara din tid och orsakar möjligen dessutom svinen onödig smärta. Du kan lika gärna försöka prata dem till rätta eller sätta upp skyltar, det är lika effektivt.

Om du inte har det så skaffa jägarexamen och vapen och skjut dem på riktigt istället för att hålla populationen på en rimlig nivå.För sådant som du vill skydda extra är det elstängsel som gäller.
Tanken är ju att de ska svida på dem, men inte tillräckligt för att skada dem. Jag vill inte behöva skjuta dem med riktiga vapen (och skulle det behövas så känner jag jägare).

mexitegel skrev:
Nej, det är inte ens i närheten av att vara lagligt. Det är rent ut sagt dumheter att hålla på med sånt. :mad:
Under vilken lag?

Schkogen skrev:
Du har fått en del svar ang. airsoft redan.

Jag har testat det och det funkade dåligt för mig. Första gången höll de sig undan i nästan en vecka. Andra gången stack dem och kom tillbaka dagen efter.

Grisar är smarta djur :)
Hur kraftig bössa? Jag har 140 m/s.

Oldboy skrev:
3) Man får lära sig att samexistera med vildsvin.
Funkar dåligt när man har en hund som är van vid att få ströva ganska fritt på tomten.

lbgu skrev:
Då det ändå finns risk för skadeskjutning vid t.ex. träff i ögat så känns det som en väldigt oseriös metod. Är det ens lagligt? Att hålla på att skjuta på djur man inte kan förvänta sig att döda med luftvapen låter för mig som djurplågeri.
Man skjuter inte förrän man har ett klart skott, i detta fall med djuret vänt bort.

Sedan, airsoftbössor är inte jämförbara med luftgevär. De är mycket klenare och har lägre anslagsenergi. Vid träff på bar hud får man på sin höjd ett litet blåmärke, oftast inte ens det. Smärtan är mindre än ett elstängsel.

Men, en annan metod är att skjuta fåglar på dem med en slangbella... :)
 
mexitegel skrev:
Så här i efterhand kanske man kan skoja lite om det. Blev det inte rätt grisigt i bilen? :D
Ja det var ingen trevlig syn enligt dottern.

Jag hade stora problem här med gresa och brukade gå ut och försöka skrämma iväg dom med smällare, och det funkade för stunden. Jag slutade dock med detta när jag en kväll såg en sugga med åtta kultingar vända svarta sidan upp på min gräsmatta och smög mig ut och nedför trappan och svängde höger för att kasta en smällare över häcken för att försöka rädda lite gräs. Försökte att tysta hunden som var med och börjat morra tittade ner på henne och ser till min förvåning att hon är vänd åt andra hållet så jag tänder ficklampan och ca. tio meter ifrån oss innanför häcken står en galt och glor irriterat på oss, jag kan lova att i det läget är man inte stor (i varje fall inte jag) Dom är ganska stora när dom är inzoomade på nära håll, ser så små och söta ut när dom bökar runt på grannens åker.:)
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Mina föräldrar har vildsvin runt hörnet men dom försöker aldrig ta sig igenom deras vanliga gärdesgård i trä. Kanske har det o göra med att dom har hundar som märker revir? En granne utan staket provade en självgående gräsklippare med en vimpel på men det fungerade bara ett tag. : D
Det finns en produkt som heter Revira också som är helt ofarlig för alla inblandade, vet dock inte om det fungerar.
 
Redigerat:
Våra möss i stugan verkar inte heller ha läst på, för de bryr sig väldigt tydligt.
Vi har haft flera stycken under 10års tid och de år då vi haft ljudskrämma sittande i köket hade vi mycket färre muslortar inne jämfört med de månader då den gått sönder. Så fort vi köpte en ny försvann muslortarna nästan helt igen.

Kanske beror det här på något helt annat, och att det blev fler möss just då vi saknade mus-skrämmare är bara en tillfällighet, men vi tror inte det. Vi har haft nån som heter nåt med silver, och jag har inte heller någonting alls att göra med vare sig såna produkter eller den branschen, utan tycker bara de hjälper för oss.
 
Här på vid södra ostkusten är de vanligare än ekorrar. I somras åt de upp all nypotatis precis innan vi skulle börja ta upp dem. Jägarna är inte lönt att be. Hua att behöva sitta mitt i natten o jaga. Skulle du få några lokala att hjälpa till, så håll koll på var de varit under natten. 95% att de går till samma ställe 2 nätter i rad. När vår gamla gråhund gick lös på gården hade vi inga problem, med den nya, som inte kan gå lös, kan man praktiskt taget se dom glo in genom altanfönstren. Jägarna här omkring tyckte mest det var roligt att min potatis blev grismat. Jägarna matar dom med sockerbetor i mängd, men vill inte jaga. Nu har jag elstängsel runt allt jag vill skydda. Bössa eller el det är det som gäller för att hålla ohyran borta, tyvärr. Smakar rätt gott dock.
 
JPW skrev:
Men detta är numer bara att tugga i sig om man har hus i glesbygden, problem måste man lösa helt själv utan samhällshjälp. Om det är grisar eller tjuvar eller avloppsanläggningar som kommunen underkänner. Bara att lösa helt själv, samhället bidrar ingenting trots att du betalar skatt som alla andra.
Det är samma sak i stan, tyvärr... Vi betalar alla skatt, men blir det problem med djur, grannar eller tjuvar är man helt ensam oavsett var man bor.
 
Om en 200 kg vildsvin kommer in på min villatomt när jag är där villatomt måste det väl vara nödvärn att döda den? Och därmed blir jaktlagen ointressant?
Eller måste jag vänta tills jag blir spetsad på betarna innan jag får agera som är fallet med en mänsklig inkräktare?
 
Adam F skrev:
Om en 200 kg vildsvin kommer in på min villatomt när jag är där villatomt måste det väl vara nödvärn att döda den? Och därmed blir jaktlagen ointressant?
Eller måste jag vänta tills jag blir spetsad på betarna innan jag får agera som är fallet med en mänsklig inkräktare?
Lagen säger detta om skyddsjakt utanför detaljplanerat område:

Jaktlagen (23 §) säger att den som bor på en gård eller har en trädgård men där saknar jakträtt får, under de tider då jakt efter vildsvin är tillåten, döda eller fånga och behålla vildsvinen.

Vidare säger Jaktförordningen (bilaga 4) att vildsvin, som kommer in på gård eller i en trädgård där de kan orsaka skada eller annan olägenhet, får jagas hela året. Sådan jakt får även bedrivas av den som bor på en gård eller har en trädgård men saknar jakträtt.

Inom detaljplanerat område får man inte skjuta utan tillstånd från polisen.
 
Är jägare själv och jag måste säga att det är riktigt beklämmande att läsa att folk vill skjuta luftgevär på djuren och tom föreslå skadeskjuta vildsvin. Detta är djurplågeri.
Det är svårt att ge konkreta råd utan att känna till markerna och populationen där trådskaparen har sin stuga. Men stängsel är effektivt och skyddsjakt är svårt, tidskrävande och inte alltid så väldigt effektivt i längden. Det använder man sig ofta av i odlingar och på åkrar då spannmålet börjar nå en viss höjd och intresserar grisarna. Dvs det är en begränsad tid man vill skydda spannmålet.
Sen så matar man inte grisarna med betor utan åtlar. Alltså man har en plats i skogen där grisarna kommer fram och äter av det som finns där då man lättare kan jaga dom. Osportsligt eller ej, men det är fullt tillåten jaktform då vildsvin är ett av våra mest svårjagade vilt.
 
  • Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Adam F skrev:
Det är samma sak i stan, tyvärr... Vi betalar alla skatt, men blir det problem med djur, grannar eller tjuvar är man helt ensam oavsett var man bor.
Vad konstigt, så är det inte där min familj eller jag bor. Ni kanske bara inte vet till vem ni ska ringa och be om hjälp?
 
J
Troberg skrev:
Under vilken lag?
Jaktförordningen. Oavsett om du varken skadar eller dödar djuret gör du dig skyldig till jaktbrott när du skjuter vildsvin med luftvapen.
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
mekar-anders skrev:
Är jägare själv och jag måste säga att det är riktigt beklämmande att läsa att folk vill skjuta luftgevär på djuren och tom föreslå skadeskjuta vildsvin. Detta är djurplågeri.
Ingen har föreslagit luftgevär, tvärtom, alla har varit eniga om att luftgevär är dåligt.

Airsoft är inte samma sak som ett luftgevär. Det är till och med tveksamt om de är klassade som vapen enligt lagen. De skjuter små, lätta plastkulor (oftast 6mm, 0.25 g), och används i spel där man skjuter på andra spelare.

De har en effektiv räckvid som varierar med vad bössan är avsedd för. Man har lägre utgångshastighet för korta avstånd, allt för att inte få för hög anslagsenergi. Så, typiskt, en pistol kanske 30 m, en helautomatisk bössa för nära håll 40 m (typiskt minimiavstånd 3 m), en helautomatisk bössa för skogen, 50-60 m (minimiavstånd 10 m) och en prickskyttebössa upp till kanske 150 m (med då med minimiavstånd på 40-50 m). Med effektiv räckvidd så menar jag att jag på första skottet kan träffa ett mål stort som, säg, ett tefat.

Anslagsenergin är låg, de penetrerar inte hud (så vida inte någon idiot hr en bössa för långt håll och totalt ignorerar säkerhetsavstånd). Enda skyddsutrustningen som används vid spel är skyddsglasögon och vanliga kläder. Vid träff på kläder som är lite lösa så känns det bara som en lätt "tapp", på tyg spänt direkt mot huden eller bar hud känns det som en skarp snärt, och kan lämna små röda eller blå märken. Enda tillfället då de kan dra blod är om de träffar på spänd hud med ben under, som tex hjässan (så de flesta som spelar har någon form av huvudbonad) eller knogarna, och inte ens då är det allvarligt. Som exempel så har det förekommit att folk under sommaren spelat i enbarts shorts och skor, de träffar inte hårdare än så.

De är drivna av batterier (som driver en motor som driver en pistong), gas (oftast propan, förr i tiden freon) eller kolsyra (kolsyra är lite elakt att hålla på med, av olika anledningar, och har större anslagsenergi, så inte speciellt populär utom för långa bössor).

Som du ser så är hela designen av dessa bössor, från början till slut, baserad på att den inte ska skada, och inte göra alltför ont.

Så, inte de luftgevär som skjuter blykulor med dubbelt så hög utgångshastighet. Det finns inte en chans att de skadar ett djur som ett vildsvin, och antagligen handlar det mer om obehag än smärta när de träffas.
 
K
Frågan är om vildsvinen skulle ta någon notis om en träff från ett air-soft-vapen...

Borde finnas en svensk term för (leksaks)vapentypen för att undvika förvirring
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.