1 044 682 läst · 4 853 svar
1045k läst
4,9k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Immobil avsåg nog motorbåten, inte segelbåten.
Men det är just det som är grwjen med segelbåten. Det mesta av vikten ligger i kölenoch han har ju en ordentlig svetsad vagga, så om han bara lyckas förankra den i släpet så borde det vara ok....
Men det är just det som är grwjen med segelbåten. Det mesta av vikten ligger i kölenoch han har ju en ordentlig svetsad vagga, så om han bara lyckas förankra den i släpet så borde det vara ok....
galento skrev:
Varför ska (nuvarande) ägare till bilen hängas ut? Brottsutredningar ska skötas av polisen, inte av nätforum.galento skrev:
Hittar inte bilderna jag tog när det byggdes nya höghus där min bror bor, det var lastbilar med stora betongelement som knappt satt fast och såg direkt livsfarligt ut.
Mitt i vintern och lastbilarna kämpada upp för backarna som ofta inte gick på första försöket.
Bara väntade på att en lastbil skulle komma ner i lite fart där släpet sticker åt sidan i halkan och betongelement faller ner för backen men de hände aldrig som tur är.
Du kan få en överlastsavgift alltså böter.
Mitt i vintern och lastbilarna kämpada upp för backarna som ofta inte gick på första försöket.
Bara väntade på att en lastbil skulle komma ner i lite fart där släpet sticker åt sidan i halkan och betongelement faller ner för backen men de hände aldrig som tur är.
Det är inte ovanligt att jag ser byggare lasta limträbalkar ovanpå buren så dom går över dragbilen höjdmässigt och blir mindre utstick samt bättre jämvikt.T tompaah7503 skrev:Detta ger mig klåda på allvar. Finns det ett enda gallersläp där gallrena inte går att plocka bort? Varför gör man det inte?? Det verkar vara nästan standard att man slänger 4 meter långa brädor över den bakre grinden och så ner i släpet, så får de sticka upp&ut där bak. Över hälften av vikten ligger då på det bakre gallret. Negativt kultryck som följd.
Såg faktiskt ett sådant ekipage en morgon vid motorvägens kant, bil och släp separerade från varandra, pekandes åt lite slumpmässigt håll. Hoppas någon lärde sig något och dessutom blev bötfälld.
Varför inte hyra en mindre lastbil istället eller är det envägssläp.H hempularen skrev:Jag skall om några dagar hjälpa en yngre släkting med en flytt. Har hyrt en 11 kbm släpvagn. Inser nu att det anges max 400 kg last. Antar att det beror på att vagnens med skåp väger en del. Skall köras 20 mil.
Jag har ingen aning om vad lasten kommer att väga. Det är någon soffa, en säng och diverse, inget jättetungt. Men vagnen kommer att bli knökfull (vet för jag körde hela klabbet till förråd för några månader sedan, nu är det inflyttning i liten lägenhet).
OM vi antar att det hela istället väger ex. 600 kg? Vad händer, blir jag av med körkortet? Jag har även sett youtube filmer på hur överlastade släpvagnar blir instabila och både vagn och bil snurrar runt. Hur stor överlast skall det vara för att sådant skall bli en reel risk? Dragbilen i det här fallet är en Volvo V60.
Du kan få en överlastsavgift alltså böter.
Vilket skräp dom säljer på Volvo då vi har 120km/h vägar i Sverige och 130km/h i EU, takboxar som inte klara 130km/h borde således inte få säljas inom EU anser jag.mexitegel skrev:
Kom genast att tänka på bakluckeräckerna till SAAB 900 eller kallades det skidräcke/skidhållare.Härryda2015 skrev:
Den trasiga boxen var inte en Volvobox och den kan ju mycket väl vara äldre än vårt EU-inträde . Men annars håller jag med dig om att de säljer skräp på volvo .1 123abc skrev:
Det tror jag inte (men jag har förstås inga exakta uppgifter). En 20fots segelbåt uppgskattar jag väger 1000-1500kg, så givet rätt körkort är inte det ett problem, men säkert på gränsen. Helt klart inte "på tok för högt".J jocke31 skrev:
Svårt att se vad det är för båt på bilden (ser ut som en Albin av något slag), men jag skulle gissa att den är större än 20 fot med tanke på hur djupgående den ser ut att vara. För en segelbåt på 25-27 fot så hamnar vikten på 2-3 ton. Dessutom så ökar båtar en hel del i vikt på hösten, även plastbåtar.MathiasS skrev:
Fast som sagt - är osäker på modellen, någon här på forumet kanske har en sådan båt och vet vilken modell det är?
Hursomhelst så ser det rätt läskigt ut.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Du tänker på ett LångsamGående Fordon, vilket skall ha en LGF skylt där bak.MathiasS skrev:
Det har inte denna, så bilden visar en släpvagn med en påställd båtvagga med en 8-metersbåt (Vega?).
Nej jag tänker på ett obromsat efterfordon. Och denna dialog handlar om motorbåten, inte segelbåten. Om motorbåten har skylt bak eller inte, det syns inte på bilden.KnockOnWood skrev:
Segelbåten är inte en 8 m båt.
Ja, jag vet som sagt inte men jag jämför med längden på trailern som är cirka 4m i flaket, och då är det uppenbart att det inte är någon 8m båt utan något mindre.J jocke31 skrev:Svårt att se vad det är för båt på bilden (ser ut som en Albin av något slag), men jag skulle gissa att den är större än 20 fot med tanke på hur djupgående den ser ut att vara. För en segelbåt på 25-27 fot så hamnar vikten på 2-3 ton. Dessutom så ökar båtar en hel del i vikt på hösten, även plastbåtar.
Fast som sagt - är osäker på modellen, någon här på forumet kanske har en sådan båt och vet vilken modell det är?
Hursomhelst så ser det rätt läskigt ut.
Nog om detta, jag tror de flesta hakar upp sig på att det ser högt ut, och det är inte nödvändigtvis relevant i detta fall. Tyngdpunkten ligger antagligen någon meter ovanför flaket, max.