1 015 486 läst · 4 623 svar
1015k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Publicerat i gårdagens Evening Standard i UK:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt inlägg men det kan kanske ha allmänintresse.T tompaah7503 skrev:Grannen som är professionell åkare (och därmed i yrket strikt följer alla krav på lastning) kritiserade min hämtning av två 7-meters 6x6 tum bjälkar i somras. Han menade på att ekipaget inte skulle klara kravet om att surrningen ska tåla 100% av lastvikten som framåtriktad kraft.
Kan förstå synpunkten men hur bevisar man detta?
Innan avfärd drog jag allt jag kunde åt alla håll i bjälkarna och de satt som ett med släpet. Anledningen till bockarna är att få lasten tillräckligt långt fram (över bakluckan) så att man inte får negativt kultryck.
Lagen skiljer naturligtvis inte professionella och amatörer, ej heller ifall man kör med lasten på motorväg eller enskild grusväg. Men i sammanhanget kan noteras att färden gick i max 40 på lågtrafikerat landsbygdsvägnät, tror faktiskt inte jag hade varken något möte eller omkörning alls på 3 mils färd.
[bild]
Drar man i lasten med samma kraft som lasten väger så vet man att kravet på 100% är uppfyllt. Så i princip kan man vara nöjd då.... men tänk lite till.
De där spännbanden drar lasten neråt. Det ger bra friktion så last och bockar inte rör sig framåt eller bakåt. Spännbanden i sig håller INTE lasten framåt eller bakåt!
I sidled och uppåt håller banden lasten så det kan vi sätta OK på.
Om friktionen av någon anledning inte klarar att hålla lasten så att lasten förskjuts , säg 20cm framåt, vad händer då?
Jo spännbanden följer med så de lutar i en vinkel framåt. Avståndet mellan last och flak minskar med , säg 1cm. Om lasten väger 100kg så kommer kraften neråt bli 100kg x 20=2000kg ! Kanske har man redan dragit det band och bock klarar.
Håller banden? Håller bockarna?
Hur gick det här till?
Jo, förskjutningen 20cm framåt ger även en förflyttning neråt på 1cm och det växlar upp kraften hela 20 gånger. Faktiskt ger första lilla förskjutningen oändlig uppväxling av kraften så endera töjer sig banden eller så går något sönder.
Man skulle kompletterat med ett band långt bak i flaket och långt fram i lasten för att få band som håller i den riktningen och samtidigt ger liten utväxling av kraften neråt.
Och ett band på motsvarande sätt i riktning bakåt.
Vi andra få lägga granen på billigare bilar. Jag bryr mig inte om att lägga något mellan.
Fick nöjet att hamna bakom en av det lokala kommunala bostadsbolagets bilar med öppet flak, fyllt med kartonger.
Som började spridas över vägen, man hade bara lagt upp dom på flaket utan att säkra.
Trots att jag låg bakom och tutade samt blinkade med helljusen i 2km så reagerade inte föraren, antar att det gick snabbt att lasta av sedan då alla kartonger troligen hamnat längsmed vägen istället.
Som började spridas över vägen, man hade bara lagt upp dom på flaket utan att säkra.
Trots att jag låg bakom och tutade samt blinkade med helljusen i 2km så reagerade inte föraren, antar att det gick snabbt att lasta av sedan då alla kartonger troligen hamnat längsmed vägen istället.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 484 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 484 inlägg
Självbyggare
· SE4
· 3 172 inlägg
Uh, vad exakt har hänt här, det ser ut som att bilens rambalkar är demolerade?!
Det var nog nåt tungt som var fastsurrat i flaket alldeles för väl.