1 015 492 läst · 4 623 svar
1015k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Men visst håller ett tak för minst ett ton, så länge vikten ligger på taket och inte några M6 eller liknande.
Bilar kan ju ligga upp och ner i diket utan att vara alltför skadade.
Bilar kan ju ligga upp och ner i diket utan att vara alltför skadade.
Jag tror om du ställer ett ton på taket jämt fördelat så kommer taket bågna. Lastbågar är ju fäst i punkterna sidorna för att du har högre bärighet i stolparna.platon1980 skrev:
Prova hoppa på ett biltak så förstår du hur jag menar. Du kommer få en rejäl håla där du hoppar. Har provat själv, på en bil som skulle skrotas =)
Anledningen till viktgränsen på taket är väl för att om du lastar för mycket så blir bilen sjukt ostabil. Det räcker att du slänger på två kajaker så är bilen inte sig lik mer.
Medlem
· Töreboda
· 230 inlägg
Jag tycker det ser acceptabelt ut.T tompaah7503 skrev:Grannen som är professionell åkare (och därmed i yrket strikt följer alla krav på lastning) kritiserade min hämtning av två 7-meters 6x6 tum bjälkar i somras. Han menade på att ekipaget inte skulle klara kravet om att surrningen ska tåla 100% av lastvikten som framåtriktad kraft.
Kan förstå synpunkten men hur bevisar man detta?
Innan avfärd drog jag allt jag kunde åt alla håll i bjälkarna och de satt som ett med släpet. Anledningen till bockarna är att få lasten tillräckligt långt fram (över bakluckan) så att man inte får negativt kultryck.
Lagen skiljer naturligtvis inte professionella och amatörer, ej heller ifall man kör med lasten på motorväg eller enskild grusväg. Men i sammanhanget kan noteras att färden gick i max 40 på lågtrafikerat landsbygdsvägnät, tror faktiskt inte jag hade varken något möte eller omkörning alls på 3 mils färd.
[bild]
Att ha något alls som kan flyga fram i bilen kan vara det som är skillnaden mellan skadelös eller död.Fairlane skrev:
För många herrans år sedan så krockade en man i ganska hög hastighet i mina trakter.
Han hade varit skadefri om det inte vore för en bilstereo som låg på hatthyllan som flög rakt på hans nacke och han bröt nacken, men överlevde så om jag minns rätt blev det vajrar och nackkrage i ett antal månader.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 131 inlägg