Fjädringen ser ju i alla fall ut att ha gjort sitt, lär inte finnas mycket rörelse kvar där.... Får väl bli däcket som är det som kan "fjädra" på den bilen.
 
Så du tror inte den är sänkt? :rofl:
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Däcket är det inget problem med, fattas bara lite luft på den nedre delen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Så du tror inte den är sänkt? :rofl:
Sänkt blev den ju när den första pallen lastades på....:surprised:
 
F
Hyffsat stadigt takräcke iaf. :)
Brukar det inte vara max 75 kg?
Men det ser ju ut som ett hemmabygge.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Men visst håller ett tak för minst ett ton, så länge vikten ligger på taket och inte några M6 eller liknande.
Bilar kan ju ligga upp och ner i diket utan att vara alltför skadade.
 
Fast man skulle kanske kunna tänka sig att karossen är lite rostig här och där. Kanske inte full bärighet överallt...
 
platon1980 platon1980 skrev:
Men visst håller ett tak för minst ett ton, så länge vikten ligger på taket och inte några M6 eller liknande.
Bilar kan ju ligga upp och ner i diket utan att vara alltför skadade.
Jag tror om du ställer ett ton på taket jämt fördelat så kommer taket bågna. Lastbågar är ju fäst i punkterna sidorna för att du har högre bärighet i stolparna.
Prova hoppa på ett biltak så förstår du hur jag menar. Du kommer få en rejäl håla där du hoppar. Har provat själv, på en bil som skulle skrotas =)
Anledningen till viktgränsen på taket är väl för att om du lastar för mycket så blir bilen sjukt ostabil. Det räcker att du slänger på två kajaker så är bilen inte sig lik mer.
 
T tompaah7503 skrev:
Grannen som är professionell åkare (och därmed i yrket strikt följer alla krav på lastning) kritiserade min hämtning av två 7-meters 6x6 tum bjälkar i somras. Han menade på att ekipaget inte skulle klara kravet om att surrningen ska tåla 100% av lastvikten som framåtriktad kraft.
Kan förstå synpunkten men hur bevisar man detta?
Innan avfärd drog jag allt jag kunde åt alla håll i bjälkarna och de satt som ett med släpet. Anledningen till bockarna är att få lasten tillräckligt långt fram (över bakluckan) så att man inte får negativt kultryck.

Lagen skiljer naturligtvis inte professionella och amatörer, ej heller ifall man kör med lasten på motorväg eller enskild grusväg. Men i sammanhanget kan noteras att färden gick i max 40 på lågtrafikerat landsbygdsvägnät, tror faktiskt inte jag hade varken något möte eller omkörning alls på 3 mils färd.

[bild]
Jag tycker det ser acceptabelt ut.
 
Fairlane
Jag såg denna lastning inne i bilen idag.


Olastad bil med långa träbrädor inne i bilen, sträcker sig från bagage till framsäte, bredvid takräcken.

Om man nu ändå har takräcket på, varför inte slänga upp några delar där?
I häftig inbromsning eller högersväng så ade det där farit iväg.
 
"huvudlöst" i dubbel bemärkelse...
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag såg denna lastning inne i bilen idag.


[bild]

Om man nu ändå har takräcket på, varför inte slänga upp några delar där?
I häftig inbromsning eller högersväng så ade det där farit iväg.
Att ha något alls som kan flyga fram i bilen kan vara det som är skillnaden mellan skadelös eller död.
För många herrans år sedan så krockade en man i ganska hög hastighet i mina trakter.
Han hade varit skadefri om det inte vore för en bilstereo som låg på hatthyllan som flög rakt på hans nacke och han bröt nacken, men överlevde så om jag minns rätt blev det vajrar och nackkrage i ett antal månader.
 
  • Ledsen
tompaah7503
  • Laddar…
Fairlane
Dålig lastsäkring där. Man borde självklart ha ett spännband runt alla bilarna innan man kör iväg med den högen med bilar.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Dåligt surrat?
Från dagen Norrköpings Tidningar
Vit skåpbil med skador står bredvid vägskylt, nödbelysning från polisbil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.