1 015 075 läst · 4 623 svar
1015k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Precis, även på väg är det ju inte riktigt krav på att förankrad last ska sitta kvar vid tvärstopp då det numera bara är krav på att surrningen ska klara 80% av vikten framåt.T TypRätt skrev:
Det är fram till ett hjul går och vagnen rör sig så kommer det som projektiler. Har du tur så är det något användbart för dig om det ligger i din trädgård.JanneJanne123 skrev:
Jag tar gärna en med bilar på eller en prylcontainer
Den väger 36T
Jag säger inte att det kommer att vara ett problem i det flesta fall.
Men om något händer så är det väl ingen som säger emot att det är bättre att lasten stannar kvar på vagnen än att den rullar iväg i 60km/t.
Den kommer nog igenom flera hus tillexempel innan den stannar iafall den trillar av.
Det kan ju hända något som exempelvis ovan där ett hjul lossa och en container åker av.
Den containern kunde man sätta fast bättre så att den hade stannat på vagnen.
Jag säger inte att det kommer att vara ett problem i det flesta fall.
Men om något händer så är det väl ingen som säger emot att det är bättre att lasten stannar kvar på vagnen än att den rullar iväg i 60km/t.
Den kommer nog igenom flera hus tillexempel innan den stannar iafall den trillar av.
Det kan ju hända något som exempelvis ovan där ett hjul lossa och en container åker av.
Den containern kunde man sätta fast bättre så att den hade stannat på vagnen.
Så är det, band är smidigare att hantera än kätting. Enda undantaget är när banden först utsatts för kraftig väta och senare under färden frusit....Janus82 skrev:
Kättingens fördelar ligger i att den är otroligt dragstark i förhållande till sin grovlek, samt att den står emot mekaniskt slitage t.ex vassa hörn o kanter på ett helt annat sätt än band.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Kättingen är väl inte heller lika elastisk som band. Vid överfallssurrning kvittar det men vid en rak surrning där bandet töjer sig flera procent under last känns lite olustigt.K Kasken skrev:Så är det, band är smidigare att hantera än kätting. Enda undantaget är när banden först utsatts för kraftig väta och senare under färden frusit....
Kättingens fördelar ligger i att den är otroligt dragstark i förhållande till sin grovlek, samt att den står emot mekaniskt slitage t.ex vassa hörn o kanter på ett helt annat sätt än band.
Att spännband "töjer sig" eller är elastiska stämmer kanske, detta är dock inget som jag personligen i så fall upplevt påverkar något alls i praktiken. Spänner man bara riktigt jävla ordentligt (förlängare på spännaren) och har minst 2 band som drar i samma riktning o man drar dessa om vartannat så blir de som fiolsträngar.F fiskbuggaren skrev:
I vissa fall ingår det även i säkringen att köra en kortare sträcka så att godset får "sätta sig" och sen går man en runda till med förlängaren och efterdrar alla spännare.
Men det finns ju anledning att de som sysslar med tungtransporter nästan uteslutande använder kätting för att surra.
Den egenskap jag själv värdesätter högst hos kätting är att den är så pass oöm och stryktålig.
Spännbandens svagaste punkt är tveklöst hur de förlorar kapacitet även vid mycket små skador, något som även ignoreras friskt av de allra flesta....
Du kan ju inte bromsa med ens i närheten av 0.8g så återstår då en kollision i vilket fall kraften kan uppgå till flera g.P Prodigys skrev:
Enligt de bromstestvideor jag har kollat på verkar en 15-tons långtradare stanna från 80 km/h på ca 3 sekunder. Det ger en retardation på 7,3 m/s2, vilket är ungefär 0,75 g.H hapazard skrev:
Det är väl i närheten av 0,8 g?