1 014 921 läst · 4 623 svar
1015k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Finns det nånnstans där man kan titta på skräckexempel på lastsurrning och fellastade fordon mm.
Nånn borde starta en sånn tråd och förbjuda fordon som krockat och annat som troligen har sina egna platser på nätet.
Nånn borde starta en sånn tråd och förbjuda fordon som krockat och annat som troligen har sina egna platser på nätet.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 484 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 484 inlägg
För mig som gammal avdankad lastbilschaffis så är det ett mysterium hur det kan vara så otroligt låga krav på lastsäkring när saker transporteras på järnväg.D Du och 19till skrev:
Men jag ser i mitt nuvarande yrke dagligen exempel på lastsäkring på järnväg som inte ens lever upp till 10% av hur jag själv skulle säkrat det på lastbilsflaket.
Som exempel hanterar jag dagligen stora järnskivor, de väger 8-10ton st och ligger 3-4st på varje vagn. Dessa är då "säkrade" med 3 st spännband tvärsöver som är runt 3cm breda, upplevs likvärdiga med de som säljs på typ Jula/Biltema och då är klassade för 500kg... Ingen förstängning eller annan säkring alls i längsled....
När jag ifrågasätter detta så får jag som förklaring att detta tydligen är godkänt enligt reglementet som gäller för järnvägen eftersom vagnarna även har stöttor som är högre än godset. Att det är typ 1-2m tomrum mellan godset och stöttorna spelar tydligen ingen roll alls i järnvägen värld...
En ärlig fråga: Varför skulle kätting vara bättre?
Även Jula säljer billiga spännband som håller för 4 ton och prylen på bilden är dragen med 4 band så då blir det ganska starkt. Sen gissar jag att när man jobbar med specialgods så har man tillgång till bättre produkter än Julas så styrkan kan vara flera gånger högre...
Även hanteringsmässigt så måste väl band vara att föredra? De är ju smidigare att spänna och jobba med jämfört med kätting alltså.
Även Jula säljer billiga spännband som håller för 4 ton och prylen på bilden är dragen med 4 band så då blir det ganska starkt. Sen gissar jag att när man jobbar med specialgods så har man tillgång till bättre produkter än Julas så styrkan kan vara flera gånger högre...
Även hanteringsmässigt så måste väl band vara att föredra? De är ju smidigare att spänna och jobba med jämfört med kätting alltså.
Det är ganska låga krav på att allt ska vara i ordning på tåg och vagnar överlag. Här har du en olycka orsakad av om jag kommer ihåg ett hjul som var kass. Container ramlar av och landar i en trädgård. Tur att det var så pass sent att han som bor där hade gått och lagt sig.K Kasken skrev:För mig som gammal avdankad lastbilschaffis så är det ett mysterium hur det kan vara så otroligt låga krav på lastsäkring när saker transporteras på järnväg.
Men jag ser i mitt nuvarande yrke dagligen exempel på lastsäkring på järnväg som inte ens lever upp till 10% av hur jag själv skulle säkrat det på lastbilsflaket.
Som exempel hanterar jag dagligen stora järnskivor, de väger 8-10ton st och ligger 3-4st på varje vagn. Dessa är då "säkrade" med 3 st spännband tvärsöver som är runt 3cm breda, upplevs likvärdiga med de som säljs på typ Jula/Biltema och då är klassade för 500kg... Ingen förstängning eller annan säkring alls i längsled....
När jag ifrågasätter detta så får jag som förklaring att detta tydligen är godkänt enligt reglementet som gäller för järnvägen eftersom vagnarna även har stöttor som är högre än godset. Att det är typ 1-2m tomrum mellan godset och stöttorna spelar tydligen ingen roll alls i järnvägen värld...
Tåget åkte över en km innan det tappar containern och vagnarna har dragit sönder hela rälsen just den sträckan med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stötte på ett Beijer-släp i somras, på byggmax, där föraren hade en XLBygg tröja på sig.
1 spännband, fäst i höger sida av släpet, för att sedan gå över brädorna, och vänder i en krok för att till sist bindas i brädan längst till höger.
1 spännband, fäst i höger sida av släpet, för att sedan gå över brädorna, och vänder i en krok för att till sist bindas i brädan längst till höger.
Exempel
Dem kraftigare spännbanden som är vanliga på 5T brottstyrka dessa ser ut som dem LC2000
En vanlig 10mm lastsurrningskätting och spännare 15T LC 6300
Den högsta dragkraften som surrningsutrustning kan belastas med anges med beteckningen LC (Lashing Capacity)
Jag kommer inte att hålla en lektion om lastsurrning, men hoppas du förstår att det är väldigt klent med några spännband för att hålla fast en last på 36T
Jag har kört en del med lätt biltransport, och då har jag andvänt 4 av dessa 5T spännband. Och det är okej för dem lasterna under 2T...
Sen kan det ju vara så att dem inte var klara när bilen togs, vilket är mindre troligt.
Dem kraftigare spännbanden som är vanliga på 5T brottstyrka dessa ser ut som dem LC2000
En vanlig 10mm lastsurrningskätting och spännare 15T LC 6300
Den högsta dragkraften som surrningsutrustning kan belastas med anges med beteckningen LC (Lashing Capacity)
Jag kommer inte att hålla en lektion om lastsurrning, men hoppas du förstår att det är väldigt klent med några spännband för att hålla fast en last på 36T
Jag har kört en del med lätt biltransport, och då har jag andvänt 4 av dessa 5T spännband. Och det är okej för dem lasterna under 2T...
Sen kan det ju vara så att dem inte var klara när bilen togs, vilket är mindre troligt.
Medlem
· Stockholm
· 4 014 inlägg
Det kan inte funnits så många kvar på släpet när han kom hem😂S Swebfn skrev:
Har sett folk som kör med 5-6st gipsskivor på takräcket som dom har bundit fast med en bit av gratis rep som dom brukar ha på brädgården🙃
Men det är ju massa klossar som ska hålla den fast i det horisontella planet, spännbandet är väl bara där för att se till att den inte kan studsa över klossarna. Vid urspårning ser man det nog som kört och räknar inte med att något sitter kvar vid vagnen.