1 014 882 läst · 4 623 svar
1015k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 889 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 889 inlägg
Fick en bil med släp framför mig igår, uppenbart på väg till återvinningen. Blå plastpåse i mängder och sen en en Europapall högst upp. Spännremmar eller nät? Nej, Europapall räcker väl?
Akta er ifall ni är bakom en hästtransport med sulky hängande på baksidan. Det finns fästen på finkan ,oftast har med nån gummistropp men vissa orkar inte ens dra fast den eller så har den gått av utan förlitar sig på gravitationen. Själv kör jag med gummistropparna på de 4 fästpunkter som finns och kompletterar med små spännband. Bortsett från olycksrisken om den ramlar , vilket händer, kostar ju dylikt 10 000 -> oändlighet
Som jag förstår det handlar det bara om det blir för mycket broms om du använder färdbromsen och då gör man saken värre. Även motorbromsning är en risk i ett sådant läge. Vissa menar att det hjälper att öka faraten momentant, men det kan ju få konsekvenser om det onte löser problemet.....D Daniel 109 skrev:
Helst skulle man ju vilja bromsa lätt bara med bakbromsarna eller med släpet (och kanske är det därför motorbroms-rådet hängt kvar från tiden då många bilar var bakhjulsdrivna).
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Som @MathiasS skriver ⬆️. Man vill sänka farten så lugnt och försiktigt som det bara går. Farten måste ned av sig själv så att säga. Man ska inte motorbromsa för kraftigt heller utan liksom låta hela ekipaget lugna ned sig på egen hand, om du förstår hur jag menar. Alltihop handlar om att inte tillföra fler krafter än dem som redan är inblandade.D Daniel 109 skrev:
Använder man bromspedalen i ett plötsligt skarpt läge finns stor risk att man råkat trampa till lite för hårt i stundens hetta, och då går det åt skogen bokstavligt talat.
Och nej, man ska INTE öka farten ens momentant. Det kan göra olyckan ofrånkomlig på bara några sekunder.
Det där är förbaskat obehagligt när det sätter igång kan jag säga.
Den som vill studera detta fenomen kan bänkas sig i södra änden av Vårby backe på E4 straxt söder om Stockholm. Här hamnar släpvagnsekipage regelbundet i en hög vid sidan av vägen nedanför backen. Tyvärr ofta hästsläp.ricebridge skrev:
Fel viktfördelning, ökad fart i slutet på backen, någon bromsar och sedan är cirkusen igång.
Min far gjorde alltid ett snabbt tryck på bromsen så att släpets broms gick in. Då upphörde "svängningarna" med en gång. Har själv varit med några gånger (före jag själv fick köra) när det inträffat att släp eller husvagn har börjat "vobbla". Och då har ett snabbt "bromstryck" gjort att "vobblingen" har försvunnit, men man får inte vänta för länge för då blir det nog diket eller något annat som man inte vill träffa.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Stavabacken nedför, 80 talet, vinter och halt, jag och en kompis kör en modifierad/lättad Volvo Duett med tveksamma däck och snedragade trummbromsar, kopplat biltrailer med bil på.
Började orma sig nedför, bromsade lätt men bara ett hjul på Duetten låser sig direkt och ekipaget ormade sig än värre. Det va bara att öka farten och släppa nere i svackan.
Började orma sig nedför, bromsade lätt men bara ett hjul på Duetten låser sig direkt och ekipaget ormade sig än värre. Det va bara att öka farten och släppa nere i svackan.
På äldre bilar var det effektivt att bromsa och gasa samtidigt. Då dämpade hårt ansatta bromsar svängningarna utan att retardationen blev så kraftig att bakvikten på släpet lockades att köra om bilen (dvs vika hela ekipaget).MathiasS skrev:Som jag förstår det handlar det bara om det blir för mycket broms om du använder färdbromsen och då gör man saken värre. Även motorbromsning är en risk i ett sådant läge. Vissa menar att det hjälper att öka faraten momentant, men det kan ju få konsekvenser om det onte löser problemet.....
Helst skulle man ju vilja bromsa lätt bara med bakbromsarna eller med släpet (och kanske är det därför motorbroms-rådet hängt kvar från tiden då många bilar var bakhjulsdrivna).
Men idag släpper många bilar gasen själv om man bromsar, oavsett vad chauffören gör.
Man undrar idag hur i hela helsifyr man kunnat skaffa sig denna kunskap... men jag tror att brädorna var längre och släpen kortare förr.