H Hallerudsbo skrev:
Bred last, markduk rulle är väl 5 m brett var det.
Fick svänga mot sidan vid möte
Baserat på bilden skulle jag nog säga att det är en 4m rulle. Men inte okej ändå för den ligger garanterat bara på gafflarna.

H
Nja ja kanske 4 m.
Men maskinen är 2,5 m bredd och det var gott och väl en meter utanför på båda sidorna.
Och ja bara på gafflarna.

Idag låg det lite platta flyttkartonger och en aluminiumstege på Huddingevägen, en bit bort stod en bil med gallersläp och en Ferrari i vägkanten, hoppas att stegen inte mellanlandade på Ferrarin innan den hamnade på vägen...

H Hallerudsbo skrev:
Pallgafflarna vinklade lite uppåt och så är det säkert dåliga bromsar på den där så rullen kommer ingenstans :rofl:. Han skulle säkert inte så långt heller så det spelade någon roll att folk får väja lite.

H
mexitegel mexitegel skrev:
Pallgafflarna vinklade lite uppåt och så är det säkert dåliga bromsar på den där så rullen kommer ingenstans :rofl:. Han skulle säkert inte så långt heller så det spelade någon roll att folk får väja lite.
ja va inte bara folk som väjde.
Han fick köra utanför asfalt kanten iblan med för att lastbilarna skulle komma förbi på en del ställen.
Men som sagt han skulle ju bara raka vägen hem

Fairlane
H Hallerudsbo skrev:
En sådan variant mötte jag förra veckan, men det låg en massa sly på gafflarna istället. Samma sak där, alla fick dra sig ut till sidan. Närmsta 200-300 m så låg det lite kvistar på vägen.

Faktum är att lantbrukare har ett undantag, som så ofta.
De behöver inte bry sig om maxbredden på 260 cm.
Traktorer o jordbruksredskap är undantagna.
Så håll undan!

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T
En klassisk ”plintlastning”. Byggmax Bromma förra veckan.

Långt byggmaterial som sticker ut från släpvagn parkerad vid Byggmax.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Gilla
straffarbete och 3 till
  • Laddar…
De där lösa stenarna på toppen gör mig lite obekväm... Särskilt så nära kanten, men det är säkert mjuk fin luftfjädring på bilen så de bara glider över ev gupp i vägen...

• Lastbil med löst liggande stenar på flaket, nära kanten, utan synlig säkring.
    Skapa konto
K knipo skrev:
Så håll undan!
De har inte undantag från att vara trafiksäkra, vilket betyder att de måste fortfarande lastsäkra vad de nu kör. Och oavsett fordonsbredd får man inte tvinga ut andra från körbanan.

tveksamt tveksamt skrev:
De har inte undantag från att vara trafiksäkra, vilket betyder att de måste fortfarande lastsäkra vad de nu kör. Och oavsett fordonsbredd får man inte tvinga ut andra från körbanan.
Jag skrev inte att de har undantag från lastsäkring.
De har ett undantag på maxbredd på fordon, vilket var det som nämndes i tråden.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Trådens huvudämne handlar om lastsäkring, å så som du skrev inlägget så kunde man tyda det som att lantbrukarna har undantag om både lastsäkring och fordonsbredd.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Tobbe.A
Åkte bakom en bil en mörk kväll för flera år sedan, bagageluckan var halvt öppen och en bänkskiva stack ut. Den syntes knappt i mörkret. När luckan åker upp syns en livrädd kvinna som halvligger på de fällda baksätena, hon håller i bänkskivan så hårt hon kunde.

Snackade med föraren när han svängde av, han förklarade att läget var lugnt, han körde ofta där så han kunde minsann vägarna.

I flera år hade jag bild på det hela där kvinnans livrädda uttryck syntes, tyvärr hittar jag inte bilden.

K knipo skrev:
Så håll undan!
Det gäller bara vid transport mellan gården och åkern, så du får inte ta din 9-meters skördeströska och åka på semester.

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Trådens huvudämne handlar om lastsäkring, å så som du skrev inlägget så kunde man tyda det som att lantbrukarna har undantag om både lastsäkring och fordonsbredd.
Inget att orda om egentligen, men nog tycker jag det är tydligt att jag syftade på bredden.

Skärmdump av foruminlägg om undantag för jordbrukare gällande fordonens maxbredd enligt Trafikförordningen.
Skapa konto

Men strunt i det.
Det står i alla fall att läsa i Trafikförordningen, som det mesta annat som rör trafik.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.