Så länge inte flaggan tar i så är det väl ok?


Person bredvid släpvagn överlastad med långa träplankor, bakom bil på parkeringsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Stödhjulet var inte heller uppdraget, men det spelar nog mindre roll med den där lastningen.
 
Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
G
useless useless skrev:
Så länge inte flaggan tar i så är det väl ok?


[bild]
Därför monterar man alltid flaggan så högt upp som möjligt så brädorna tar i innan flaggan gör det ;)
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Behöver man inte jord kan man alltid ha nytta av ett par trädgårdsplattor.

Vår lokala byggmax ligger ca 2m lägre än vägen utanför vilket ger en ganska kort brant backe upp där man dessutom behöver stå still och vänta på en lucka i trafiken för att komma ut. En gång såg jag en hantverkare som lastat plyfa bak i sin skåpbil med en gummistropp för att hålla dörrarna. I princip alla skivor kasa ut bakom när han startade i backen. Denna helgen var det en suv som hade tur. Det var bra nära att han tappade 20 paket golv i samma backe då luckan bara satt med gummistropp.
Jag håller alltid bra avstånd till bilar som skall upp där. :)
 
  • Byggmaterial i en Byggmax-släpvagn parkerad nära en byggmarknad, med fokus på stabil lastning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MasMats och 3 till
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Vår lokala byggmax ligger ca 2m lägre än vägen utanför vilket ger en ganska kort brant backe upp där man dessutom behöver stå still och vänta på en lucka i trafiken för att komma ut. :)
Ja, den ”backen” är inget kul om man har lastat tungt och det är mycket trafik. Har själv kört där ett antal gånger med släpet max lastat med pellets så jag vet hur det kan vara.....
 
Svart bil med långa vita byggmaterial obundet på takräcket framför röd stuga, ingen flaggning bakåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glömde flagga bakåt
 
  • Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
[bild]
Glömde flagga bakåt
Det syns tydligt utan utmärkning
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Utanför Jula träffade jag på denna lastsurrning.
Brädor och säckar jord i ett flak utan säkring, sedd från en bilparkering vid Jula.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flak på pickup med brädor pressade av jordsäckar, övriga föremål lösa, framför Jula.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några säckar jord tynger ned brädorna. :D
Övrigt ligger helt löst.
 
  • Arg
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Ymer Ymer skrev:
Utanför Jula träffade jag på denna lastsurrning.
[bild]

[bild]
Några säckar jord tynger ned brädorna. :D
Övrigt ligger helt löst.
Det är ju förstängt... Så det är ju bara bakåt som det inte uppfyller kraven
 
G
Cheesen Cheesen skrev:
Det är ju förstängt... Så det är ju bara bakåt som det inte uppfyller kraven
Beror ju lite på hur mycket flakets framdel tål men även om brädorna ligger alldeles mot eller en bit ifrån framdelen av flaket, uppåt och sidled så räcker det inte med några säckar så det går inte heller så bra.
 
Cheesen
G GammelMan99 skrev:
Beror ju lite på hur mycket flakets framdel tål men även om brädorna ligger alldeles mot eller en bit ifrån framdelen av flaket, uppåt och sidled så räcker det inte med några säckar så det går inte heller så bra.
En lastbils framstam ska klara dubbla lastvikten om jag inte minns fel från min utbildning.. behövs ingen lastsäkring uppåt enligt lagstiftaren.
Är man osäker så år man väl börja luta bilen... 45 grader bakåt och åt sidorna ska lasten klara att ligga kvar.
 
Redigerat:
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
G
Cheesen Cheesen skrev:
En lastbils framstam ska klara dubbla lastvikten om jag inte minns fel från min utbildning.. behövs ingen lastsäkring uppåt enligt lagstiftaren.
Är man osäker så år man väl börja luta bilen... 45 grader bakåt och åt sidorna ska lasten klara att ligga kvar.
Uppåt är ju mer att den ska ligga kvar, kör man t.ex i flera gupp så kan lasten hoppa och då kommer den att röra sej, "det är så tungt så det rör sig inte" funkar inte i verkligheten.
Har aldrig hört talas om några vissa vinklar som lasten ska ligga kvar i när det är lastsäkrat, bara att det är vissa procent av lastens vikt som ska vara säkrat åt olika håll, ändrades ju för inte så längesen men är väl 80% framåt, 50% åt sidorna och bakåt också kanske.
Däremot så är några tunga säckar inte godkänt som lastsäkring oavsett hur tunga dom är, säckarna är också last som måste lastsäkras så det blir bara än mer lastsäkring.
Har kört tankbil senaste 2 åren så jag kommer inte riktigt ihåg då jag inte behövt tänka på det senaste tiden
 
Men 45 graders vinkel är väl samma som att klara halva vikten sidledes, om man bortser från något minskad friktion pga minskad normalkraft eftersom den också blir halverad.
 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
G
A ajn82 skrev:
Men 45 graders vinkel är väl samma som att klara halva vikten sidledes, om man bortser från något minskad friktion pga minskad normalkraft eftersom den också blir halverad.
Har aldrig hört det resonemanget från när jag tog lastbilskortet, kan inte tänka mig att det stämmer heller. Om jag har en last på ett flak och fäster det i ett spännband, om jag höjer flaket till 45 graders vinkel så får jag en viss belastning på spännbandet men belastningen vid 90 grader, d.v.s. lasten hänger fritt i luften utan någon friktion alls från flaket, borde vara rätt mycket mer än det dubbla vid 45 grader. Har inga belägg för det annat än min känsla och att jag aldrig hört nåt liknande från mina lärare då jag tog lastbilskortet.
 
Cheesen
A ajn82 skrev:
Men 45 graders vinkel är väl samma som att klara halva vikten sidledes, om man bortser från något minskad friktion pga minskad normalkraft eftersom den också blir halverad.
Ja det är så man testar i lab lastsäkring... Fick se film när jag gick utbildning senast
 
Cheesen
G GammelMan99 skrev:
Har aldrig hört det resonemanget från när jag tog lastbilskortet, kan inte tänka mig att det stämmer heller. Om jag har en last på ett flak och fäster det i ett spännband, om jag höjer flaket till 45 graders vinkel så får jag en viss belastning på spännbandet men belastningen vid 90 grader, d.v.s. lasten hänger fritt i luften utan någon friktion alls från flaket, borde vara rätt mycket mer än det dubbla vid 45 grader. Har inga belägg för det annat än min känsla och att jag aldrig hört nåt liknande från mina lärare då jag tog lastbilskortet.
Du tappar inte friktionen från flaket, den skapas av spännbandet. Det är så en överfallssurrning funkar. Bandet håller lasten mot flaket och friktionen mot flaket håller lasten, det är därför man räknar med olika friktionsvärden beroende på vilket flak och vilken last du har. Fick inte heller lära mig detta när jag tog lastbilskortet men har fått det som kunskaper senare när vi skulle lasta för internationell trafik. Lite olika regler beroende på,om man ska flyga, färja eller tågfrakta något.

Här är en ganska bra film som förklarar en del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.