1 014 701 läst · 4 623 svar
1015k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Behöver man inte jord kan man alltid ha nytta av ett par trädgårdsplattor.
Vår lokala byggmax ligger ca 2m lägre än vägen utanför vilket ger en ganska kort brant backe upp där man dessutom behöver stå still och vänta på en lucka i trafiken för att komma ut. En gång såg jag en hantverkare som lastat plyfa bak i sin skåpbil med en gummistropp för att hålla dörrarna. I princip alla skivor kasa ut bakom när han startade i backen. Denna helgen var det en suv som hade tur. Det var bra nära att han tappade 20 paket golv i samma backe då luckan bara satt med gummistropp.
Jag håller alltid bra avstånd till bilar som skall upp där.
Vår lokala byggmax ligger ca 2m lägre än vägen utanför vilket ger en ganska kort brant backe upp där man dessutom behöver stå still och vänta på en lucka i trafiken för att komma ut. En gång såg jag en hantverkare som lastat plyfa bak i sin skåpbil med en gummistropp för att hålla dörrarna. I princip alla skivor kasa ut bakom när han startade i backen. Denna helgen var det en suv som hade tur. Det var bra nära att han tappade 20 paket golv i samma backe då luckan bara satt med gummistropp.
Jag håller alltid bra avstånd till bilar som skall upp där.
Ja, den ”backen” är inget kul om man har lastat tungt och det är mycket trafik. Har själv kört där ett antal gånger med släpet max lastat med pellets så jag vet hur det kan vara.....T tgr_se skrev:
G
GammelMan99
Elektroniktokig
· Lövånger
· 238 inlägg
GammelMan99
Elektroniktokig
- Lövånger
- 238 inlägg
Beror ju lite på hur mycket flakets framdel tål men även om brädorna ligger alldeles mot eller en bit ifrån framdelen av flaket, uppåt och sidled så räcker det inte med några säckar så det går inte heller så bra.Cheesen skrev:
En lastbils framstam ska klara dubbla lastvikten om jag inte minns fel från min utbildning.. behövs ingen lastsäkring uppåt enligt lagstiftaren.G GammelMan99 skrev:
Är man osäker så år man väl börja luta bilen... 45 grader bakåt och åt sidorna ska lasten klara att ligga kvar.
Redigerat:
G
GammelMan99
Elektroniktokig
· Lövånger
· 238 inlägg
GammelMan99
Elektroniktokig
- Lövånger
- 238 inlägg
Uppåt är ju mer att den ska ligga kvar, kör man t.ex i flera gupp så kan lasten hoppa och då kommer den att röra sej, "det är så tungt så det rör sig inte" funkar inte i verkligheten.Cheesen skrev:
Har aldrig hört talas om några vissa vinklar som lasten ska ligga kvar i när det är lastsäkrat, bara att det är vissa procent av lastens vikt som ska vara säkrat åt olika håll, ändrades ju för inte så längesen men är väl 80% framåt, 50% åt sidorna och bakåt också kanske.
Däremot så är några tunga säckar inte godkänt som lastsäkring oavsett hur tunga dom är, säckarna är också last som måste lastsäkras så det blir bara än mer lastsäkring.
Har kört tankbil senaste 2 åren så jag kommer inte riktigt ihåg då jag inte behövt tänka på det senaste tiden
G
GammelMan99
Elektroniktokig
· Lövånger
· 238 inlägg
GammelMan99
Elektroniktokig
- Lövånger
- 238 inlägg
Har aldrig hört det resonemanget från när jag tog lastbilskortet, kan inte tänka mig att det stämmer heller. Om jag har en last på ett flak och fäster det i ett spännband, om jag höjer flaket till 45 graders vinkel så får jag en viss belastning på spännbandet men belastningen vid 90 grader, d.v.s. lasten hänger fritt i luften utan någon friktion alls från flaket, borde vara rätt mycket mer än det dubbla vid 45 grader. Har inga belägg för det annat än min känsla och att jag aldrig hört nåt liknande från mina lärare då jag tog lastbilskortet.A ajn82 skrev:
Du tappar inte friktionen från flaket, den skapas av spännbandet. Det är så en överfallssurrning funkar. Bandet håller lasten mot flaket och friktionen mot flaket håller lasten, det är därför man räknar med olika friktionsvärden beroende på vilket flak och vilken last du har. Fick inte heller lära mig detta när jag tog lastbilskortet men har fått det som kunskaper senare när vi skulle lasta för internationell trafik. Lite olika regler beroende på,om man ska flyga, färja eller tågfrakta något.G GammelMan99 skrev:Har aldrig hört det resonemanget från när jag tog lastbilskortet, kan inte tänka mig att det stämmer heller. Om jag har en last på ett flak och fäster det i ett spännband, om jag höjer flaket till 45 graders vinkel så får jag en viss belastning på spännbandet men belastningen vid 90 grader, d.v.s. lasten hänger fritt i luften utan någon friktion alls från flaket, borde vara rätt mycket mer än det dubbla vid 45 grader. Har inga belägg för det annat än min känsla och att jag aldrig hört nåt liknande från mina lärare då jag tog lastbilskortet.
Här är en ganska bra film som förklarar en del.