1 014 701 läst · 4 623 svar
1015k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Jag lastar lastbilar varje dag =) De flesta vill såklart ha det intill gods. Men om de har lastat mycket lågt gods innan och ställt längst fram så bryr de sig oftast inte om höga pallar står i mitten utan något stöd, inte ens stöttor sätter de. Utan slänger bara igen portarna och drar iväg.galento skrev:
En del gods jag skickar är väl 2,10 högt och 4 meter brett och vi tar oftast hela flakets bredd, då åker spännbanden fram.
Polackerna har oftast bättre lastsäkring (de jag lastar)
Annars största anledningen jag kommer på att de vill ha det på högersidan är att de inte kan öppna den sidan på "skåpbilar" och så kan de lasta på mer sidan om.
Det tråkigaste är när gods har ramlat, tar lång tid och oftast är det novischaffisar som inte vet hur de ska lösa det utan jag får lösa problemen =)
Jag förstår inte? 4 meter långt möjligen, 4 meter brett fungerar knappast i en lastbil. Och varför spännband om godset tar hela flakets bredd, då står det väl ganska säkert?R Rkarlsson skrev:Jag lastar lastbilar varje dag =) De flesta vill såklart ha det intill gods. Men om de har lastat mycket lågt gods innan och ställt längst fram så bryr de sig oftast inte om höga pallar står i mitten utan något stöd, inte ens stöttor sätter de. Utan slänger bara igen portarna och drar iväg.
En del gods jag skickar är väl 2,10 högt och 4 meter brett och vi tar oftast hela flakets bredd, då åker spännbanden fram.
Polackerna har oftast bättre lastsäkring (de jag lastar)
Annars största anledningen jag kommer på att de vill ha det på högersidan är att de inte kan öppna den sidan på "skåpbilar" och så kan de lasta på mer sidan om.
Det tråkigaste är när gods har ramlat, tar lång tid och oftast är det novischaffisar som inte vet hur de ska lösa det utan jag får lösa problemen =)
Dessutom vill man ju inte att pallar kalvar, blir ju en massa extrajobb för chauffören.
På bredden kanske det inte rör på sig men kan däremot göra det på längden vid en olycka.K Kirre2 skrev:
Det gäller att stänga av godset så att det inte får någon möjlighet att en börja röra på sig.
Två 11 ton tunga ”spolar” som har varit fastspända har förflyttat sig, dessa tryckte till hytten en del,
Långt menade jag såklart, det blev ju felK Kirre2 skrev:
Det går inte att ställa kloss då allt gods är lite bredare än flaket så man får kryssa det så tyvärr står inte allt kloss mot framvägg om den är ledig.
Tar chauffören 2 minuter att binda i golvet.
En lossning så blev till och med jag lite nervös, de hade slängt upp mitt gods längst upp så det var bara några få centimeter tillgodo, lägg till att jag verkligen inte såg något alls upp dit så chauffören fick dirigera.
Självklart var det inte surrat och stod mitt i.
Men kung som jag är så tog jag ner det utan en skråma på något gods eller lastbil
Vet inte om jag håller med. De krokiga ligger ju kvar för att de var just krokiga.L lordi skrev:
Tror mer på att de har sågats och hyvlats innan de varit helt torra.
Har tom köpt reglar som har vridit sig hemma medan de har torkat.
Fyra meter brett på trucken, fyra meter långt på flaket. Same same but differentK Kirre2 skrev:
Det är trä, ett levande material. Virket torkas till 18% och kommer att röra på sig om fuktigheten ändras ifrån det. En regel med ett symmetriskt snitt där årsringarna går likadant genom hela regelns längd kommer inte skriva sig eller böja sig. Med raka årsringar (gärna stående på en bred regel) så minskas även risken för kupning.Huddingebo skrev:
En regel som skall sitta i en innervägg kommer pendla mellan 5 -10% i fuktighet (beroende på när på året och var i Sverige). Det är rätt långt från 18% -> 5%.
Utomhus, skyddat från nederbörd så ligger samma siffra istället på 14-20%. Där är 18% betydligt bättre.
Hade bara detta lastningsjobbet en kortare period och det var lite merR Rkarlsson skrev:Jag lastar lastbilar varje dag =) De flesta vill såklart ha det intill gods. Men om de har lastat mycket lågt gods innan och ställt längst fram så bryr de sig oftast inte om höga pallar står i mitten utan något stöd, inte ens stöttor sätter de. Utan slänger bara igen portarna och drar iväg.
En del gods jag skickar är väl 2,10 högt och 4 meter brett och vi tar oftast hela flakets bredd, då åker spännbanden fram.
Polackerna har oftast bättre lastsäkring (de jag lastar)
Annars största anledningen jag kommer på att de vill ha det på högersidan är att de inte kan öppna den sidan på "skåpbilar" och så kan de lasta på mer sidan om.
Det tråkigaste är när gods har ramlat, tar lång tid och oftast är det novischaffisar som inte vet hur de ska lösa det utan jag får lösa problemen =)
"spännande"att köra in med trucken på lastbilar från f.d östeuropa,
det kunde gunga en del.
Som tur var fick man bort de sämsta bilarna , svårt med språk och annat.
Vill minnas att det gick att få på närmare 70 pall på bilar med övre lagret
på alubalkar i trailern.
Usch för att köra in truck i trailers. Jag kör motviktstruck och föraren får dra palldragare. En del trailer kan man undra hur de ens vågar köra.galento skrev:Hade bara detta lastningsjobbet en kortare period och det var lite mer
"spännande"att köra in med trucken på lastbilar från f.d östeuropa,
det kunde gunga en del.
Som tur var fick man bort de sämsta bilarna , svårt med språk och annat.
Vill minnas att det gick att få på närmare 70 pall på bilar med övre lagret
på alubalkar i trailern.
Har lossat trailer från det djupaste delarna av öst, och det var bokstavligen hål så man såg ner till asfalten.
För någon vecka sen kom där en dragare som såg ut att vara från 70 tal utan sovhytt reggad GB. Kan inte vara vettigt för chauffören alls.
Körde förbi något som låg på sidan halvägs ner i diket. Såg ut som ett elaggregat släp. Ingen bil dock.
Lite längre fram stog ett lastbilssläp med ett likadant aggregat och lite andra grejer så jag antar att det helt enkelt ramlat av.
Lite längre fram stog ett lastbilssläp med ett likadant aggregat och lite andra grejer så jag antar att det helt enkelt ramlat av.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 952 inlägg