H Hallerudsbo skrev:
Men han var enig i att det var dumt att köra så.
...men det är ju inte dumt att köra så. Ja den ska märkas ut men överhänget är ju helt ok. Hur ska man annars transportera en flaggstång?

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Vad är det för konstiga regler man har i Norge?

Öppna inte pandoras ask. Norge är konstigt på riktigt =)

• Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 5 till
  • Laddar…
G
Det kan ha att göra med att Norge har kortare längd på lastbilar också, tror det är 18 meter.
Visserligen var nog inte flaggstången 18 meter, men dom har nog (tydligen) striktare regler.
I Sverige får du ju ha 24 meter (25.25 meter vid vissa förutsättningar) på lastbil men även på en personbil (om jag kommer ihåg rätt) om det är utmärkt som det ska och givetvis sitter fast.

Dom kan inte sett mycket om det där var det värsta.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Märks att det är vår när man åker förbi byggvaruhusen :cool:
Helt oväntat började vagnen vobbla i 40+ km/h :surprised:

Bil med släpvagn lastad med långa brädor svänger i rondell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Krilleman och 12 till
  • Laddar…
A
Typiskt volvoägare! :crysmile:

• Haha
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
Ett släp kommer lastat! Med vadå? J_vla mycket glas!!! Maxvikt övertramp - check!

En (jag) fd volvoägare.. stackars trotjänare. Fick skrota den. Bild från 1 sept 2020. Glasen? Ja vadå? De får bli växthus ..någon gång :) Överlastat släp med stora fönsterpartier säkrade med spännband, tänkt för framtida växthusbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Igen
  • Laddar…
Hoppas de inte var på väg till tippen, fönstren. Jag fick leta ett tag innan jag lyckades hitta reservglas till mina fönster.

Dåliga takräcken de gör nu för tiden. Jag skulle ha 150 meter råspont på Byggmax. De sista 25 metrarna fick jag plocka av igen för det började svaja oroväckande i railsen.
Vill minnas att jag körde ett helt furugolv, eller om det var till två rum på min 745:a.
Volvo gjorde ju reklam för hur stabila de var genom att stapla ett gäng kombibilar på varandra, även om jag hört att de fuskade och hade förstärkt bilarna innan.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
G GammelMan99 skrev:
Det kan ha att göra med att Norge har kortare längd på lastbilar också, tror det är 18 meter.
Visserligen var nog inte flaggstången 18 meter, men dom har nog (tydligen) striktare regler.
I Sverige får du ju ha 24 meter (25.25 meter vid vissa förutsättningar) på lastbil men även på en personbil (om jag kommer ihåg rätt) om det är utmärkt som det ska och givetvis sitter fast.
Vad väger en stång.? Max på taket är väl 100kg?

raveper raveper skrev:
10-20kg...

• Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
G
raveper raveper skrev:
Under 100 kg om det är en glasfiberstång, skulle inte tro att det är en 18 meters fura.

Förtydligande:

en 14m stång väger in precis under 100kg, 16 och 18m väger över 100kg.

en vanlig 10-12m väger drygt 40kg.

G
MathiasS MathiasS skrev:
Förtydligande:

[länk]

Lite längre ner står det vikter på flaggstänger beroende på längd, 18 meters väger t.ex. 73 kg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.