engs
nikasp nikasp skrev:
Gunmistövlar håller ju också riktigt dåligt nuförtiden pga förbjudna mjukgörare så mina Tretorn spricker efter 1-2 år där de böjs.
Lagade mina stövlar i våras med ett sånt där kitt för att laga cykeldäck med punktering. Får se hur länge det håller.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Gunmistövlar håller ju också riktigt dåligt nuförtiden pga förbjudna mjukgörare så mina Tretorn spricker efter 1-2 år där de böjs.
Läste någonstans att laglappar inte längre funkar lika bra på dagens cykelslangar heller, kanske pga samma orsak? Frågan är vilka mjukgörare man förbjudit och vad leverantörerna gör istället? Vissa hjul gör man tydligen istället av plast som ovan biltemahjul.
En arbetskollega har kört strax över 7000 mil med sin fina Volvo från 2018. Däcken är bytta en gång tidigare och nu är de ”nya” redan sönderslitna på kanterna. Kan det vara liknande med bildäck, eller är det bara för att det är högprestandadäck och att man där plockar bort alla gram som går? Gamla Volvo 740 hjul verkar t.ex. hålla betydligt längre :D
 
Självvulkaniserande lagningslappar som man använt i 100 år till cykelslangar och liknande funkar bara på gummi. Dagens prylar innehåller mer och mer plast, vilket kräver andra lagningsprodukter.
 
  • Gilla
Sala08
  • Laddar…
engs
Närbild på en svart gummistövel med limmad lapp och synliga åldringstecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkar fungera än i varje fall. Men stövlarna är troligen 8-10 år så de kanske hör till den äldre generationen?

Vet jag fick limma om lappen för först ville den inte fästa, men efter försök två har det gått bra.
 
C cpalm skrev:
Fast jag har hyfsat nyligen gjort reklamation av typen "värdelös produkt" på Biltema utan att det knorrats. I ditt fall kanske motviljan förvisso triggas av att det gått så lång tid sedan köpet, men annars tror jag också på att det till stor del handlar om viljan och inställningen hos den individ som tar emot reklamationen. Alla är nog inte fjärrstyrda robotar som till punkt och pricka jobbar efter de centralt fastställda direktiven.
Så är det. Vi hade en gubbe på Biltema Backaplan som tyvärr gått i pension nu som heter Walter. Helt fantastiskt bra på det mesta. Aldrig några problem med att reklamera något och visste mycket om deras produkter och vad som passade till vilken bil mm.
Tyvärr finns inte denna typ av personer längre :(
 
H hilife skrev:
Antar att många med mig kämpar med trädgården bitvis och ett väldigt bra hjälpmedel är skottkärran. Nu när våren kom skulle skottkärrorna fram igen. Vi har tre st varav två fick nya luftgummihjul som köptes på Biltema förra våren. Båda dessa hjul visade sig vara helt sopslut efter mindre än ett år. ... ...
Tack!
Jag övervägde ett dylikt hjul men sparar nu välmående, blodtryck och en peng på att inte köpa där. Biltemas inställning till varor och kunder är talande. Därutöver har de inga kundrecensioner på sin site. Tydligt varför. Jula och Classe har kanske inte bättre grejer men har recensioner så man kan undvika de värsta. Inte helt ovanligt med omdömen av typen "sånt här skit ska ni inte sälja". Biltema kommer sist bland dessa tre i mitt val av butik.
 
G gww skrev:
Tack!
Jag övervägde ett dylikt hjul men sparar nu välmående, blodtryck och en peng på att inte köpa där. Biltemas inställning till varor och kunder är talande. Därutöver har de inga kundrecensioner på sin site. Tydligt varför. Jula och Classe har kanske inte bättre grejer men har recensioner så man kan undvika de värsta. Inte helt ovanligt med omdömen av typen "sånt här skit ska ni inte sälja". Biltema kommer sist bland dessa tre i mitt val av butik.
Köp hjulen utan luft, de håller bättre. Dåliga lager dock, så de måste man byta ut efter ett par år.
 
Fairlane
G gww skrev:
Tack!
Jag övervägde ett dylikt hjul men sparar nu välmående, blodtryck och en peng på att inte köpa där. Biltemas inställning till varor och kunder är talande. Därutöver har de inga kundrecensioner på sin site. Tydligt varför. Jula och Classe har kanske inte bättre grejer men har recensioner så man kan undvika de värsta. Inte helt ovanligt med omdömen av typen "sånt här skit ska ni inte sälja". Biltema kommer sist bland dessa tre i mitt val av butik.
Ser att du bor i Stockholm. Det finns en butik vid Fridhemsplan, Tellus hjul, som jag kan rekommendera. Jag köpte ett nytt hjul till min Biltema-pirra där när jag ledsnat på att köpa nya hjul så ofta. Bytte bara ena och tänkte att jag väl snart får byta det andra Biltema-hjulet också, men 5 år senare så är faktiskt båda hjulen vid liv. Till skottkärran köpte jag en slang till hjulet, på Biltema, och det har fungera.
 
  • Gilla
Oaken
  • Laddar…
Har en vedkärra från jula som får punka titt som tätt. Köpt nya hjul på jula och de håller några månader och sen är det kört. Har testat biltema hjul med och lika med dom. Funderar på helgjutna nu
 
Det är samma däck på biltema och jula. Köp duro på tex maskindack.se De håller och är inte särskilt dyra.
 
Jag har noterat att mitt punkteringsfria luftlösa skottkärrshjul rullar trögt och är besvärligt om man tex ska köra upp på en planka.
Ska jag köra mycket så pumpar jag helst min vanligtvis punkterade skottkärra och hoppas det håller ett tag. Den är lättkörd.

Men det kanske finns sämre och bättre punkteringsfria också?
 
En vanlig däckfirma kan fixa en punktering om man tror att däcket i övrigt är värt det. Annars kan de troligen ta hem ett däck
 
B Bjober skrev:
Jag har noterat att mitt punkteringsfria luftlösa skottkärrshjul rullar trögt och är besvärligt om man tex ska köra upp på en planka.
Ska jag köra mycket så pumpar jag helst min vanligtvis punkterade skottkärra och hoppas det håller ett tag. Den är lättkörd.

Men det kanske finns sämre och bättre punkteringsfria också?
Samma med cykeldäck köpte punteringsfria och efter en vecka köpte jag nya för punkteringsfria var bara så!!! tungtrampade. Annars har jag problem med skor som jag köper i skobutiken. Tycker att Julas arbetsskor fungerar bättre eftersom klacken är i massiv gummi och man kan slita ut hela klacken utan att få in vatten via klacken. Köper man skor i skobutiken består större delen av klacken av luft och resen är tyg i skon så det räcker med ett litet hål i klacken för att fukt ska komma in i skon,.Gummistövlar från Jula har jag använt i ca 10 år utan att gummit blivit otät.
 
  • Gilla
gww och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.