Nissens
J JohanLun skrev:
Undrar om det varierar på samma artikelnr om man får skitgummi eller helt OK kvalitet, dvs att biltema har en mycket ojämn kvalitet...
Min erfarenhet är att varje artikelnummer håller jämn kvalitet. Ibland ok, ibland usel...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
De byter leverantörer på artiklar med samma artikelnummer. Jag har en bekant som jobbat där. Tydligen hade de ett bilbatteri med två olika leverantörer samtidigt på samma artikelnummer. Den ena var bra och den andra var inte bra. Så det är inte ens säkert att det är samma kvalité vid samma tillfälle.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Håller med har en fyrhjulig kärra. Redan första året gick kullagren i hjulen sönder och på våren året efter lossnade gummit. Köpte nya luftgummihjul med samma resultat efter sommaren var alla hjulen trasiga och kulorna i kullagren hade rasat ut. Så mitt råd köp inga gummihjul från Biltema.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Då måste jag informera min gamla skottkärra som i åtminstone femtio år stått djupfryst vintertid att originalgummihjulet på den måste ha fryst sönder för länge sen. Konstigt att det inte märktes när jag fyllde luft i den för kanske fem år sedan...
D Daniel 109 skrev:
Problemet är gummikvaliten.
Ja, problemet är "gummi"kvaliteten. Det verkar som att i stort sett alla däck för skottkärror, säckkärror med flera småhjul är av helt otroligt dålig kvalitet. Livslängden är 1-2 år i normalt bruk, sen spricker de upp någonstans. Har inte fakta i detta men det känns som att man gått över till någon rent usel plastblandning sista 15 åren. Däck från förr håller rejält länge, vi har gamla hjul med Trelleborg-däck från 60-70-talet utan den minsta defekt. Behövs inte ens slang i dem.
Hade gärna betalat extra för att få bra däck så man slipper hålla på att byta hela tiden. Men det verkar inte finnas någon bättre kvalitet, har snart provat allt. Även Hörby bruks egna däck går sönder väldigt fort. Har testat massiva hjul men det är väl sådär med stötdämpningen, föredrar luftfyllda alla dagar.
 
Problemet är väl just "gummi". Nya såna där smådäck är gjorda av plast, inte gummi.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
nikasp
Vad är det för däck? Kan du länka?

Gunmistövlar håller ju också riktigt dåligt nuförtiden pga förbjudna mjukgörare så mina Tretorn spricker efter 1-2 år där de böjs.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Finns det gummistövlar som är rimligt prissatta och håller längre än så?
 
nikasp
D Daniel 109 skrev:
Finns det gummistövlar som är rimligt prissatta och håller längre än så?
Finns helt säkert bättre. Min egen erfarenhet är två par Scout och en annan Tretorn i samma prisklass som jag störde mig på då det inte går att kliva i dem utan att hjälpa med händerna.

Ett par gröna Tretorn gummistövlar mot vit bakgrund.
 
D Daniel 109 skrev:
Finns det gummistövlar som är rimligt prissatta och håller längre än så?
Jag köpte ett par "nya" begagnade sågskydds-stövlar.. De är så jobbiga att gå i så de lär hålla länge... :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
När det gäller åldring är solljus och ozon de stora faktorerna. Men en högre temperatur påskyndar också. Optimalt är mörkt och kallt i en inert atmosfär.

Vad dom påverkar slitage är helt andra faktorer.
Aha!!!! Ska ställa in mina skottkärre hjul i kylskåpet eller frysen.
Var varmt och soligt så jag tog en cykeltur med min gamla 28 tums racercykel. D.v.s. den typen av cykel som har två växelspakar långt ner på ramen. Kör fortfarande med original däcken som jag köpte för ca 30 år sedan.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Var ligger varuhuset?
Göteborg - Sisjön.
 
S Spoz skrev:
Dunlop har gummistövlar för yrkesbruk som har fått rätt bra recensioner åtminstone.
Se t ex [länk]
Fast materialet är PVC i både skaft och sula. Skulle nog inte jag satsat på i alla fall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.