20 657 läst · 117 svar
21k läst
117 svar
Skottkärrehjul från Biltema (tål ej minusgrader).
Utmärkt fall för media!
Medlem
· Västernorrland
· 10 855 inlägg
Problemet med billiga skitgrejer är ju att få bryr sig...........Biltema är så stort så att även om ett fåtal kunder bojkottar dem så påverkar det inget. Alla handlar där ändå fast mycket är skit.
Skottkärredäck är skit deluxe. Finns nog inga bra däck kvar till såna. När jag jobbade på däckfirma så var tom de sista Trelleborg däckena made in china och höll betydligt sämre än de äldre. Minns inte om vi reklamerade nåt dock så visst kan det vara skillnader på däck och däck för det.
Skottkärredäck är skit deluxe. Finns nog inga bra däck kvar till såna. När jag jobbade på däckfirma så var tom de sista Trelleborg däckena made in china och höll betydligt sämre än de äldre. Minns inte om vi reklamerade nåt dock så visst kan det vara skillnader på däck och däck för det.
Instämmer.I ikeo skrev:
Förr höll däck även om de var blankslitna.
Minns att vi hade ett par däck till en enklare kärra vid sommarstugan som förmodligen slets ut på 60talet och de var då med till 00 utan tillstymmelse till torrsprickor. Mönster fanns inte, det var hyland på riktigt, men de var täta.
De däck (Bridgestone) jag kört i vinter är sen 2017 och har gott om mönster men är torrspruckna och minst ett ovalt. Då är det ändå en bil som går 2000+ mil per år men ändå hinner man inte slita till 5mm innan de är skrot.
Och lågpris cykeldäck hinner man ju knappt få på cykeln innan de är slut.
Fast jag har hyfsat nyligen gjort reklamation av typen "värdelös produkt" på Biltema utan att det knorrats. I ditt fall kanske motviljan förvisso triggas av att det gått så lång tid sedan köpet, men annars tror jag också på att det till stor del handlar om viljan och inställningen hos den individ som tar emot reklamationen. Alla är nog inte fjärrstyrda robotar som till punkt och pricka jobbar efter de centralt fastställda direktiven.H hilife skrev:
Visst, men jag kan också tänka mig ett vanligt luftgummihjul som ett exempel på en gigantisk sluten cell.F fsn skrev:
Det förekommer så klart en viss grad av plastisk deformation där också, men inte på den nivån att det är ett praktiskt problem. Inte för en skottkärra iallafall.
Redigerat:
Spelar ingen roll om det är luft i dom eller inte.
Gummit (egentligen nån billig plastblandning) håller inte på billighetsgrejer från Biltema, Jula m fl.
Det är förbrukningsmaterial med kort livslängd. Jättebra för miljön *spår av ironi här*
Gummit (egentligen nån billig plastblandning) håller inte på billighetsgrejer från Biltema, Jula m fl.
Det är förbrukningsmaterial med kort livslängd. Jättebra för miljön *spår av ironi här*
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Problemet idag är väl att gummit är plast idag.
Mina Tretorn-stövlar sprack efter fyra år.
Mina Tretorn-stövlar sprack efter fyra år.
Du formulerar dig bättre än mig över funktionen. Det du skriver är det jag menar. När ett däck hamnar utanför sitt tempområde så slits det mekaniskt fortare så jag är helt på din linje.F fsn skrev:
När det gäller åldring är solljus och ozon de stora faktorerna. Men en högre temperatur påskyndar också. Optimalt är mörkt och kallt i en inert atmosfär.
Vad dom påverkar slitage är helt andra faktorer.
Vad dom påverkar slitage är helt andra faktorer.
Precis, det jävla "gumihjulet" är en genomrutten jävla lågprisplast- eller plasthybrid som svettas olja och luktar cancerogent tillsatsmaterial.M MagHam skrev:
Inerta miljöer är jävligt tuffa att generera i sitt kallförråd faktiskt...... Däck räknas som nya i 5 år från tillverkningsdatum har jag för mig.D Daniel 109 skrev:
Framdäcket på min motorcykel har suttit där sen hojen var ny 2010, det får i allra högsta grad räknas som sommardäck (ett vanligt simpelt Pirelli Angel har jag för mig). Jag kan utan problem bromsa upp den på framfjulet på torr asfalt utan några problem så nåt direkt överhängande problem med att däcken faller i bitar är det inte. Det står i 35 graders tempertur på sommarn och i -10 på vintern. Ofta ute under säsong och aldrig inert.
Redigerat:
Ett skottkärrhjul tycker jag man kan förvänta sig hålla i kyla, eller är det bara jag som använder skottkärra även vintertid? Men det är inte alla däck som tål det.
Däcken jag använder på motorcykeln är gjorda för att klara höga temperaturer, förvaras dessa under +5grader krackeleras gummit. Har testat
Angående gummit i gummistövlar. Fick förklarat av byns skohandlare att något ämne man tidigare haft i gummistövlar blivit förbjudet. Jag skulle därför gärna spola av gummistövlarna med vatten efter användning, och smörja dom med något silikonfett ett par gånger om året. Framförallt var nyklippt gräs förrädiskt mot nya gummistövlar.
Däcken jag använder på motorcykeln är gjorda för att klara höga temperaturer, förvaras dessa under +5grader krackeleras gummit. Har testat
Angående gummit i gummistövlar. Fick förklarat av byns skohandlare att något ämne man tidigare haft i gummistövlar blivit förbjudet. Jag skulle därför gärna spola av gummistövlarna med vatten efter användning, och smörja dom med något silikonfett ett par gånger om året. Framförallt var nyklippt gräs förrädiskt mot nya gummistövlar.
Tror jag inte en sekund på, dina däck spricker av en annan anledning. Jag har haft slicks lagrade i minusgrader utan minsta påverkan av temperaturen. Däremot så kan det vara bra att wrappa upp slicks och racedäck med några varv så när klistrig plast på rulle som man wrappar in paket i just för degradering pga ozon som Daniel 109 skrev.J JeLö skrev:Ett skottkärrhjul tycker jag man kan förvänta sig hålla i kyla, eller är det bara jag som använder skottkärra även vintertid? Men det är inte alla däck som tål det.
Däcken jag använder på motorcykeln är gjorda för att klara höga temperaturer, förvaras dessa under +5grader krackeleras gummit. Har testat
Angående gummit i gummistövlar. Fick förklarat av byns skohandlare att något ämne man tidigare haft i gummistövlar blivit förbjudet. Jag skulle därför gärna spola av gummistövlarna med vatten efter användning, och smörja dom med något silikonfett ett par gånger om året. Framförallt var nyklippt gräs förrädiskt mot nya gummistövlar.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 509 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 509 inlägg
Spricker inte rakt igenom. Slitbanan krackelerar och egenskaperna blir minst sagt "kasiga". Minns inte om det var Pirelli eller metzeler, men det blev en obehaglig överraskning på knutstorp. Inga stora sprickor, såg dom inte förrän jag började analysera varför där inte var något grepp. Alla tre däcken som legat i kallförråd, ner till ca -10grader, hade dessa sprickor. Två begagnade och ett nytt.F fsn skrev:Tror jag inte en sekund på, dina däck spricker av en annan anledning. Jag har haft slicks lagrade i minusgrader utan minsta påverkan av temperaturen. Däremot så kan det vara bra att wrappa upp slicks och racedäck med några varv så när klistrig plast på rulle som man wrappar in paket i just för degradering pga ozon som Daniel 109 skrev.
Inget på däcken som förvarats i varmgarage. Men det kanske är som du säger pga ozon? Har i varje fall aldrig lagt däcken i det förrådet igen, och heller aldrig haft problem igen
Butikschefen som beskrivs i inlägg #1 bryter mot en gyllene regel: Käfta inte emot en kund i onödan, för priset är ofta större med badwill än produkten i sig.
Det visar den här tråden som redan lästs av nästan 2000 personer vid det här laget.
Det visar den här tråden som redan lästs av nästan 2000 personer vid det här laget.