Kan tillägga att man även får se upp när man köper nya slangar till skottkärrehjul på Biltema. En del är redan trasiga i butiken. Om det beror på dålig gummikvalitet eller för lång lagringstid vet jag inte. Troligtvis båda.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Verkar gälla Julas skottkärredäck också. Har bytt varje år den senaste åren. Men tror inte det är speciellt mycket gummi i dem utan känns mer som någon form av plast. Tröttnade till sist och köpte massiva hjul till skottkärrorna.

Edit: Jag trodde det var UV-strålningen som tog död på däcken men det är alltså minusgraderna....:crysmile:
 
Tackar hilife för att hen la upp informationen. Svårt att vara konsument med krav idag när folk generellt vill ha billigt kinaskit och företagen levererar sååå gärna det eftersom de får skyhöga marginaler på skräpet. Så mitt tips är att om ska ha en skottkärra och inte vill vara med på slitochslängtåget till facistdiktaturen så köper man helt enkelt en från Hörby bruk.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
H hilife skrev:
Antar att många med mig kämpar med trädgården bitvis och ett väldigt bra hjälpmedel är skottkärran. Nu när våren kom skulle skottkärrorna fram igen. Vi har tre st varav två fick nya luftgummihjul som köptes på Biltema förra våren. Båda dessa hjul visade sig vara helt sopslut efter mindre än ett år. Det ena hjulet är i princip inte använt. Vågar säga att det nog knappt rullat 100meter. Det andra hjulet har rullat mer men såg otroligt ledsamt ut det med och gick inte att pumpa. Sidorna var spruckna och såg bedrövliga ut på båda dessa hjul.

Jag hittade kvittot på inköpet, åkte till varuhuset och förklarade läget i reklamationsdisken. Personalen tittade på hjulen (hade även med mig ett hjul till min säckkärra som hade samma symptom, inga av hjulen höll luft) mycket klentroget och efter några telefonsamtal (till högre ort) fick jag nej, detta fick jag inte reklamera. Lite undrande frågade jag varför och killen i reklamationsdisken menade på att han inte kunde avgöra hur jag använt hjulen. Jag frågade varför jag ska bevisa det inom garantitiden och frågade om inte garantin gällde? Hjulen har inga skador som skulle kunna påvisa ett oaktsamt användande. Efter en stunds diskuterande ringde han högre ort (igen), dvs varuhuschefen, som till slut anlände ner till oss vid disken på varuhuset. Hon granskade hjulen väldigt kort, och berättade för mig att de inte tänkte ta emot min reklamation pga att jag förvarat dessa luftgummihjul utomhus, gud förbjude, i MINUSGRADER. Hon menade på att det var "allmän kännedom" att gummihjul fryser sönder om de förvaras utomhus på vintern? Visste inte om jag skulle skratta eller gråta men stå och gråta på biltema fick gå bort så jag förklarade glatt för henne att det inte alls är allmän kännedom och att det visst kan förväntas att jag ska kunna köra ved på min skottkärra, även i minusgrader, vilket jag även kan med andra fordon med luftgummihjul (men av andra fabrikat). Jag hävdade garanti. Det bet inte på henne. Till slut, tog hennes argument slut, hon tar ett steg tillbaka, korsar armarna och proklamerade att "detta är mitt beslut". Jaha? Så garanti som ni enligt lag ska lämna på fel inom ett år, gäller inte då?
Svar NEJ.

Jag tänkte att jag kanske stött på företagets konsumentjuridiska analfabet som de gömt på ett kontor av självbevarelsedrift men, tydligen inte. Efter kontakt med huvudkontoret fick jag efter ovan visade beskrivning veta att alla reklamationer sker i varuhuset och att reklamationer avgörs där, på plats. De passade på att berätta att företaget alltid kommer till ARNs förhandlingar. Fast, det är bara en hake. Efter ha läst lite på ARNs hemsida så är väntetiden mycket lång, ett ärende kan dröja år. Sen har ARN tydligen en regel om att de inte behandlar ärenden under 500:- vilket detta är. Vips, Biltema kan alltså neka godtyckligt allt under 500:- men jag skulle säga att de kan neka allt för vad ska jag som privatperson mer göra? Jag har mitt kvitto och vill hävda garanti på produkter som är flagrant undermåliga. Det går alltså inte att räkna med att spelreglerna för konsumenträtt gäller hos detta företag. Värst är ju attityden hos de jag mött och det verkar ju inte ENBART vara på varuhuset utan det verkar ju helt klart även finnas på huvudkontoret som jag fick svar ifrån. De svarade dessutom inte på mitt uppföljande mail där jag påpekade de konsumentrelaterade (garanti/kvitto/reklamation) aspekterna i vad som hänt.
Helt tyst.

Vad var meningen med detta inlägg då?
Jag inser att företaget inte säljer top notch produkter. De är väl mer en förlängd kinahandel där kvalitet inte är det stora ledordet. Det står klart, men granskar man dessa luftgummihjul är det inte så värst mycket "gummi" i dessa, snarare plast. Livslängden kan bevisligen vara extremt kort och som sagt, tänk på att företagets ståndpunkt är att deras hjul inte tål minusgrader. Tveksam produkt att sälja i Sverige som faktiskt kan bli duktigt kallt samt att de inte har en vettig hantering av garantiärenden. Kan vara värt att ha med i tankarna om tankarna dyker upp för att köpa hjul till era egna vagnar och skottkärror.

Ha en fin trädgårdssäsong!
Kan vi ordna en bojkott av Biltema?
Att de säljer en enkel kvalité till ett lågt pris hjälper ju inte när de inte lever upp till garantin.
Var ligger varuhuset? Sätt ut ort så slutar vi handla.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
M
F fribygg skrev:
Kan vi ordna en bojkott av Biltema?
Att de säljer en enkel kvalité till ett lågt pris hjälper ju inte när de inte lever upp till garantin.
Var ligger varuhuset? Sätt ut ort så slutar vi handla.
Jag bojkottar redan Feltema, de har ju i det närmaste 100% missnöjd kund garanti, i princip allt de säljer är rena skräpet och korven blir man dessutom fet av! Dessutom så känns deras färgsättning som Konsums blåvitt vilket skapar ett lätt illamående.
 
Redigerat:
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jaha du, så vinterdäcken på bilen är inte gjorda av gummi menar du? Kan du berätta vilket material de är gjorda av då? Tips: däcktillverkarna själva säger att det är gummi..

Och sommardäck kan visst förvaras i minusgrader, det enda problemet att gummiblandningen i sommardäck blir lite hård vid minusgrader, därför får de sämre egenskaper när man kör med dem i kyla.

Men du kanske var sarkastisk bara? :)
Nej, jag var inte sarkastiskt och du svarar ju själv på din fråga: Det är olika gummiblandningar. Sommardäck som förvaras i minusgrader åldras betydligt snabbare än de som vinterförvaras inomhus.
 
  • Haha
ViktorHg
  • Laddar…
F
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, jag var inte sarkastiskt och du svarar ju själv på din fråga: Det är olika gummiblandningar. Sommardäck som förvaras i minusgrader åldras betydligt snabbare än de som vinterförvaras inomhus.
Nej, inte en chans.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, jag var inte sarkastiskt och du svarar ju själv på din fråga: Det är olika gummiblandningar. Sommardäck som förvaras i minusgrader åldras betydligt snabbare än de som vinterförvaras inomhus.
Va??
Varenda däckhotell har väl kallföråd?
Svalt o torrt.
Pannrummet brukar skämtsamt föreslås som förvaringsplats för däck, men det är som sagt bara ett skämt.
 
Nissens
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, jag var inte sarkastiskt och du svarar ju själv på din fråga: Det är olika gummiblandningar. Sommardäck som förvaras i minusgrader åldras betydligt snabbare än de som vinterförvaras inomhus.
Nej, det är inte sant. Vinterdäck är av gummi. Så gummi tål kyla. Jag har INTE skrivit något annat.

Sommardäck skall förvaras mörkt och svalt, de tål kyla också. Men när de är kalla så blir de hårdare så de är olämpliga att köra med på vintern. När de är varma igen så är de lika bra som tidigare.

Länka gärna till att sommardäck skulle bli förstörda av minusgrader. Du kommer inte att hitta något, eftersom det inte är sant...
 
  • Gilla
Mekplatsen och 5 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, jag var inte sarkastiskt
Då måste jag informera min gamla skottkärra som i åtminstone femtio år stått djupfryst vintertid att originalgummihjulet på den måste ha fryst sönder för länge sen. Konstigt att det inte märktes när jag fyllde luft i den för kanske fem år sedan...

useless useless skrev:
Jag tycker det var ganska roligt skrivet. Om det inte var ironi så var det ännu roligare.
Du har rätt, det var ännu roligare!
 
  • Gilla
Ingenjören och 6 till
  • Laddar…
Den optimala förvaringen brukar sägas vara nere i ett gruvrum... Vet att det finns.

Därmed inte sagt att det inte tål minusgrader ;)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
hmm märkligt innan dom ändrade lagen så körde man ju alltid på sommardäck året runt och dom klarade sig ju bra utan problem fastän det var kallt och såvitt jag minns så höll dom lika många mil som dom som hade råd med vinterdäck.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Om det avgörs i varuhuset så prova ett annat att reklamera i. Kanske mer serviceinriktad varuhuschef där
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Klart att däcken klarar kyla. Det är som sagt värre med solen.
Jag har en pirra från Biltema som står ute året runt. Hjulen är det som gett upp, så jag köpte inte ett nytt på biltema en tredje gång, utan betalade kanske 20 kronor mer på ett annat ställe och det har hållt bra. Det har iofs det andra hjulet också gjort och det är ett ett Biltemahjul.

Jag har också en enkel skottkärra från Biltema och den låg ute hela vintern i snö, -10 grader och sol och hjulet är helt...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S segv skrev:
Tackar hilife för att hen la upp informationen. Svårt att vara konsument med krav idag när folk generellt vill ha billigt kinaskit och företagen levererar sååå gärna det eftersom de får skyhöga marginaler på skräpet. Så mitt tips är att om ska ha en skottkärra och inte vill vara med på slitochslängtåget till facistdiktaturen så köper man helt enkelt en från Hörby bruk.
Jag kan hålla med om att Hörby bruk har bättre produkter men tyvärr så är min Ekeby 110 på dekis. Det är punka på hjulet och det syns tydligt att hjulet håller på att vittra. Skottkärran är väl ca 5 år gammal. Min Fogelsta-kärra på landet håller sig bra fortfarande efter över 20 år. Det finns nog grader i fin-helvetet också. För min del blir det punkteringsfria hjul framöver. Kvaliten på dessa gummidäck har passerat vad jag accepterar och tolererar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.